InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Soja-allergie: oorzaken en behandeling

Soja-allergie: oorzaken en behandeling

Soja-allergie: oorzaken en behandeling Allergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en de ander heeft gelukkig maar last van een lichte allergie. Net zoals in veel andere producten zitten er ook in soja eiwitten waar verschillende mensen allergisch voor kunnen zijn. Soja wordt overigens in heel veel verschillende producten verwerkt. Meestal kan er op de verpakking van het product nagelezen worden of er wel of geen soja in het product is verwerkt.

Kinderen en soja-allergie

Bij kinderen wordt vaak op een jonge leeftijd een koemelkeiwit allergie ontdekt, waarbij dan vaak sojamelk als alternatief voor koemelk voorgeschreven werden. Dit wordt tegenwoordig niet meer gedaan, omdat de kans groot is dat dan juist een soja-allergie ontwikkeld wordt. Wanneer kinderen een koemelkeiwit allergie hebben, wordt allergeen vrije melk aangeraden zoals Nutramigen.

De symptomen van een soja-allergie

Wanneer je allergisch voor soja bent en toch hiermee in aanraking komt, krijg je een allergische reactie waar verschillende symptomen bij kunnen komen kijken. Een voorbeeld van een veel voorkomend symptoom bij een soja-allergie is acne of uitslag. De keel kan ook opzwellen waardoor het ademen een stuk moeilijker gaat en ook astma is een veel voorkomend symptoom. Wanneer je sojapoeder inademt, betreft het dan wel geen voedselallergie maar het kan dus toch problemen veroorzaken met de ademhaling. Overigens is bewezen dat de meeste patiënten toch gewoon sojaproducten kunnen eten zonder hierbij last te krijgen van deze symptomen. Andere voorkomende symptomen bij een soja-allergie zijn:
  • koorts
  • diarree
  • bindvliesontsteking
  • eczeem
  • jeuk
  • hypotensie
  • braken
  • pollinosis
  • angioedema
  • dermatitis

Soja-allergie; de diagnose

Er is pas sprake van een soja-allergie wanneer er een duidelijke link bestaat tussen soja en de allergische reacties. In veel producten is soja onzichtbaar verwerkt, waardoor het vastleggen van deze link erg moeilijk is. Wil je er dus echt zeker van zijn dat het gaat om een soja-allergie, dan is het aan te raden om een allergietest uit te laten voeren. Omdat soja dezelfde allergenen heeft als berkenpollen, pinda’s en andere peulvruchten, is het mogelijk dat er sprake is van een kruisreactiviteit.

Het voorkomen van een soja-allergie

Een allergische reactie van soja kan behandeld worden, maar het voorkomen ervan is natuurlijk beter dan behandelen. Tegenwoordig wordt er echter veel gebruikt gemaakt van soja in allerlei producten. Zo wordt er sojameel gebruikt om brood, koekjes en gebak te bakken, bestaat er sojamelk, sojaolie, sojavlokken en ga zo maar verder. Het is dus erg belangrijk dat je je van te voren goed laat informeren over de producten die niet gegeten kunnen worden, omdat daar soja in verwerkt is. Koop dus alleen producten waar geen soja in verwerkt is. Weet je niet zeker wat je allemaal wel en niet kunt eten met een soja-allergie, dan kun je altijd je huisarts raadplegen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Soja-allergie: oorzaken en behandeling"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!