InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat te doen bij een nikkel allergie?

Wat te doen bij een nikkel allergie?

Wat te doen bij een nikkel allergie? Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, gluten allergie enz., kennen we waarschijnlijk weinig mensen die leiden aan een nikkel allergie. Terwijl het toch zo is dat het aantal mensen wat hier last van heeft in aantal toeneemt, voor een deel is dit te verklaren door de toenemende populariteit van body piercing waarin nikkel als grondstof, een belangrijke plaats in neemt.

Toename

Volgens experts is het aantal mensen wat last heeft van een nikkel allergie met 40 % toegenomen gedurende de laatste 10 jaren, met name door de toename van het aantal piercings. Een nikkel allergie kan zich openbaren bij mensen van alle leeftijden en bij zowel mannen als vrouwen. Terwijl sommigen last hebben van een acute reactie, zal het bij de meeste zo zijn dat de allergie zich voordoet door een langdurige blootstelling aan het metaal. Indien u een nikkel allergie heeft en u houdt van piercings, dan zou u het gebruik van andere metalen zoals roestvrij staal, goud of zilver kunnen overwegen.

Nikkelhoudende producten

Andere mensen die last kunnen hebben van een nikkel allergie zijn zij die werken met diverse chemicaliën of machines waarin nikkel is verwerkt, zoals haardrogers, ziekenhuis apparatuur, of zij die werken met chemische schoonmaakmiddelen. Het probleem is dat nikkel in veel producten is verwerkt als toevoeging aan andere metalen. Daarom kan het zo zijn dat nikkel een onderdeel is van zaken die we in het dagelijks leven gebruiken zoals bijvoorbeeld: brillen, horloges, of ritssluitingen, waarin ook vaak nikkel is verwerkt. Voor mensen met een nikkel allergie is dit een probleem.

Andere zaken welke een percentage nikkel hebben zijn pennen, scheerapparaten, knoppen op keuken of badkamer kastjes, aanstekers, toasters, naalden enz. Indien u last heeft van een hardnekkige nikkel allergie, dan kunt u een test kit aanschaffen waarmee u vast kunt stellen of producten welke u dagelijks gebruikt nikkel bevatten. Ondanks het feit dat het praktisch gezien onmogelijk is om alle contact met nikkelhoudende producten te voorkomen, kunt u daarmee uitzoeken welke zaken u kunt vermijden.

Voeding

Zoals het verstandig kan zijn om producten welke nikkel bevatten niet aan te raken, is het ook verstandig om kritisch te kijken naar het consumptie patroon. In het algemeen is het zo dat als iemand een serieuze vorm van nikkel allergie heeft, hij of zij het beste een dieet kan volgen waarin voeding met een hoge concentratie nikkel kan worden vermeden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld:

Bonen, Boekweit, Chocolade, Gedroogd Fruit, Vijgen, Sla, Zoethout, Lijnzaad, Gierst, Meergranen Brood, Noten, Haver, Uien, Erwten, Anannas, Pruimen, Frambozen, Zalm, Spinazie, Thee, Tomaten, en meer.

In het algemeen zal een persoon die last heeft van een nikkel allergie huiduitslag en irritaties aan de huid ondervinden. Dit dermatologisch effect kan verergerd worden door vocht en zoetigheid. Helaas is er op het moment geen manier om iemand die last heeft van deze allergie te helpen met pillen, injecties of andere vormen van behandeling. Daarom is de beste remedie om contact met nikkel te voorkom. Als er zich huiduitslag ontwikkeld vanwege een nikkel allergie wil een cortizonen zalf soms helpen.
Gerelateerde artikelen
Soorten piercingsSoorten piercingsAl sinds de oudheid worden er door mensen piercings gedragen. Het aantal personen dat tegenwoordig een piercing laat zet…
Nikkelallergie: Weetjes en tipsHeel wat mensen hebben, misschien wel buiten hun weten om, een nikkelallergie. Dit is op zich niets ernstigs, maar men m…
Piercing (to pierce)Piercing (to pierce)Een piercing is gaatje dat in de huid wordt gemaakt en komt van het Engelse woord ‘to pierce’ dat doordrukken betekend.…
Piercings: PraktischIedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar…
Het verzorgen van een piercingHet is zeer belangrijk voor het genezingsproces van je nieuwe piercing, dat je hem goed verzorgd. Veel mensen vergeten d…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een nikkel allergie?"

Reacties

Peggy, 15-10-2014 11:25 #12
Sinds maart ontwikkel ik blaasjes en felle jeuk op de handen, sinds een paar dagen heb ik dat ook aan de benen. Vandaag is gebleken dat ik een overduidelijke allergie heb voor Nikkel. maar toch vraag ik me af hoe het kan om daarmee te leven? Moet ik alles beginnen testen om te weten waar ik allergisch aan ben. Kookpotten, bestek, deurknoppen etc…? Probleem is ook dat sinds maart er maar geen verbetering is ondanks alle soorten zalfjes dat ik al heb gesmeerd. Ik heb ook gehoord dat dit een bijwerking is van het spiraaltje, dat heb ik dan ook laten verwijderen. ben eens benieuwd wat nu gaat helpen.

Anne, 03-08-2014 12:28 #11
Als we weten dat rvs 8-10% nikkel bevat is rvs dan wel zo anti-allergeen? Je kunt tegelijkertijd allergisch zijn voor de cortizonzalf, waardoor je dan jeuk of netelroos krijgt van de zalf. Hiertegen wordt dan weer een dure mentholgel voorgeschreven, die alleen verzacht maar de oorzaak van de jeuk niet wegneemt. Waar zijn we dan mee bezig?

Kim, 20-07-2014 14:08 #10
In RVS zit ook nikkel. Ik had RVS oorbellen na een dag dragen zaten heel mijn oren onder de bultjes.

Anne-Marie, 14-11-2012 15:00 #9
Van alles geprobeerd. Altijd opletten dat nergens nikkel in zit. Maar ondanks alles - titanium montuur, titanium of gouden sieraden, nikkelvrije gespen, haarspeldjes, gebruik van alleen nog maar Dermolin (shampoo, conditioner, douche gel, bodycreme, etc, etc - allemaal nikkelvrij!) is mijn allergie alleen maar sterker aan het worden, jeuk over mijn hele lijf. Ik ga nu proberen om een nikkel-arm dieet te volgen. Kijken of dat enigszins helpt.

Margareth, 25-03-2012 23:27 #8
Ik hoop dat dat u mij kan helpen. heb 20 jaar in de horica gewerkt maar kon dit werk niet meer doen omdat ik last kreeg van nikkeallergie… en dacht dat ik weer snel werk zou hebben. MOOI NIET DUS! en heb er nog dagelijks last van mijn handen worden gevoelig van binnen. Begint met kleine blaasjes en uiteindelijk wordt dit hard vel… dan beginnen mijn vingers ook die zijn dan helemaal dik en wordt gek van de jeuk! Gebruik de zalf vaselline lanette creme.

Kruidje, 05-07-2011 09:35 #7
Je kan doorschijnende nagellak aan je brilmontuur doen op de plaats waar het metaal in contact komt met je lichaam.

Miranda, 17-09-2010 08:31 #6
Waar koop je cortizonenzalf?word gek van mijn allergie.

Conny Krijger, 06-07-2010 08:05 #5
Heb ook een nikkelallergie en ben bril dragend… drama voor mee oren.lenzen kan ik ook niet tegen.wie heeft een goed advies voor mij.

Costaric (infoteur), 09-01-2009 15:28 #4
Informeer bij het ziekenhuis voordat je er een behandeling ondergaat, dat geeft je de meeste zekerheid.

Janneke Musters, 28-12-2008 13:29 #3
Mijn vraag is; gebruiken ze in het ziekenhuis instrumenten van nikkel? Bij bv. operaties?

Costaric (infoteur), 06-10-2008 00:26 #2
Je kunt het beste evn googelen. Hier vind je er b.v. één: http://www.allergiewinkel.nl/producten/2416/apotheek/nikkelallergie/

T. Toenders, 05-10-2008 21:59 #1
Waar is zo'n testkit op nikkel te koop?

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 01-06-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!