InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nikkelallergie: Weetjes en tips

Nikkelallergie: Weetjes en tips

Heel wat mensen hebben, misschien wel buiten hun weten om, een nikkelallergie. Dit is op zich niets ernstigs, maar men moet er wel rekening mee houden bij de aankoop van bijvoorbeeld juwelen. Hoe kan je een nikkelallergie herkennen en wat kan je doen om een allergische reactie op nikkel te vermijden? Een nikkelallergie is een typisch voorbeeld van een contactallergie. Dit wil zeggen dat het lichaam allergisch reageert wanneer het in aanraking komt met de stof, in dit geval nikkel. Nikkelallergie is een zeer vaak voorkomende allergie, misschien wel de meest voorkomende contactallergie ter wereld. Ongeveer 10% van de bevolking is allergisch voor nikkel in juwelen, de sluiting van een BH of drukknopen.

Allergische reactie

Het aantal mensen dat last heeft van deze allergie gaat nog steeds in stijgende lijn. Wellicht komt dit door de opkomst van fantasiejuwelen die in plaats van 'echte' materialen zoals goud of zilver, nikkel bevatten. Een allergie voor nikkel kan groeien naarmate de tijd vordert. De allergie ontstaat dan ten gevolge van langdurig en herhaald contact met de stof, waardoor het kan zijn dat je pas na enkele jaren last krijgt. Opvallend is dat de allergie pas optreedt door langdurig contact met de huid. Wanneer men een muntstuk vasthoudt dat nikkel bevat, zal men wellicht geen reactie van het lichaam opmerken. Het is pas wanneer de huid langere tijd in contact komt, zoals bij het dragen van oorbellen, dat de reactie optreedt.

Symptomen

De allergische reactie is meestal eenvoudig te herkennen: de huid die in contact kwam met nikkel wordt rood en kan gaan jeuken. In extremere gevallen kunnen blaren of schilfertjes ontstaan, maar dan spreekt men eerder van 'allergisch contacteczeem'. Wie zeker wil zijn dat de allergische reactie veroorzaakt wordt door nikkel, kan bij de huisarts een huidtest laten doen.

Behandeling?

Omdat een nikkelallergie niet te genezen is, komt het er vooral op aan om langdurig contact met nikkelhoudende producten te vermijden. Als je weet dat je allergisch bent voor nikkel, kijk dan goed na of de sieraden die je wil dragen geen nikkel bevatten. De meeste sieraden hebben op hun verpakking een boodschap 'nikkelvrij' als ze veilig zijn voor nikkelallergische mensen.

Wie sterk allergisch is kan beter geen munten in de broekzak bewaren. Beter is om deze in een portemonnee bij te houden. Hetzelfde geldt voor sleutels. Ook kledij kan nikkel bevatten in de knopen of in de rits. Kijk of vraag daarom na of dit het geval is, en ga op zoek naar nikkelvrije kleding. Wie een bril draagt zorgt ook best voor een nikkelvrije brilmontuur, om reacties in het gezicht te vermijden.

De jeuk of eczeem-reactie ten gevolge van de allergie kan eventueel verzacht worden door een jeukwerende zalf.
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Allergisch voor nikkel: wat moet je dan weten?Allergisch voor nikkel: wat moet je dan weten?Veel mensen zijn allergisch voor nikkel. Door gespen, oorbellen, piercings en andere (goedkope) sieraden kan contactecze…
Nikkelcontacteczeem, allergie voor nikkelNikkelcontacteczeem, allergie voor nikkelEczeem is een verzamelnaam voor ziekten waarbij de huid een ontstekingsreactie afgeeft. Een allergie is de oorzaak, maar…
Ooraandoeningen: oorlelontstekingOoraandoeningen: oorlelontstekingEen ontsteking aan de oorlel ontstaat meestal als gevolg van een oorbel. De oorlel wordt dan rood, pijnlijk en soms zwel…
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Nikkelallergie: Weetjes en tips"

Reacties

Maggskietjuh, 08-02-2016 21:22 #3
Is pus uit je oor bel gaten ook nikkel allergie? Want dat heb ik namelijk… (Echt vies)

Wolf, 22-06-2015 13:26 #2
Dat heb ik ook, als een naald in me gezet wordt kan m'n arm uitslaan. Nikkelvrije injectienaalden heb ik op Internet (nog) niet gevonden

Mio, 20-01-2012 15:56 #1
Ik heb een allergie voor injectienaalden weet iemand of er naalden bestaan voor mensen met deze aandoening?

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 16-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!