InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Piercing (to pierce)

Piercing (to pierce)

Piercing (to pierce) Een piercing is gaatje dat in de huid wordt gemaakt en komt van het Engelse woord ‘to pierce’ dat doordrukken betekend. Het ijzeren sieraad dar in het gaatje wordt gedaan wordt ook piercing genoemd. Het maken van zo’n gaatje wordt meestal door een vakman gezet. Kinderen onder de 18 jaar zijn verplicht toestemming van hun ouders te krijgen alvorens een piercing mag worden gezet.

Zetten

Het is raadzaam om een vakman te raadplegen voor het zetten van een piercing. In tegenstelling tot het zetten van oorbellen heeft een piercingzetter zich niet aan enkele regels te houden. Veel zetters doen zich dan voor als vakman, maar leveren slecht werk af. Het zetten van een piercing gebeurd op de volgende manier: Eerst wordt de huid waar de piercing gaat komen ontsmet. Vervolgens wordt er een merktekentje gezet op de plaats waar de piercing (het gaatje) gaat komen. Dat is belangrijk, omdat een verkeerd geplaatste piercing bloedingen en zenuwbeschadigingen kan veroorzaken. Op de plek van het merktekentje wordt een holle naald gezet die door de huid wordt geduwd. Daarna wordt het te zetten sieraad (de piercing) in de naald geplaatst, waarna de naald door de huid wordt geduwd. Op die manier wordt de piercing er doorheen getrokkem.

Bij de GGD kan om advies worden gevraagd met betrekking tot het vinden van een vakman. Daarnaast kunnen ziekten zoals AIDS en Hepatitis B via naalden kunnen worden overgedragen. Het is raadzaam te vragen hoe de vakman met de naalden omgaat en hoe het hele ‘zet-proces’ in z’n werk gaat.

Plaatsen voor een piercing

Piercings kunnen op veel plaatsen worden aangebracht. De meest voorkomende plaatsen worden zijn die in de wenkbrauw, oor en navel, maar ook in de tepel, neus of geslachtsdelen kunnen piercings worden geplaatst. Laatsgenoemde worden ook wel genitale piercings genoemd. Genitale piercings worden minder geplaatst, vooral omdat dit pijnlijker is. Zo kunnen zulke piercings bij mannen bij de eikel geplaatst worden of net onder de balzak. Bij vrouwen kunnen ze in de omgeving van de clitoris geplaatst worden.

Onderhoud van een piercing

Met het plaatsen van de piercing zijn er wondjes gemaakt die moeten genezen. Het aanraken van de piercing in het begin is nogal risicovol, mits de handen goed schoon zijn. Erkunnen namelijk infecties ontstaan als het wondje niet goed schoon blijft. Ook moet de piercing twee keer per dag worden schoongemaakt met een ontsmettingsmiddel. Pas als de wondjes genezen zijn, is het gebruik van het ontsmettingsmiddel niet meer noodzakelijk. Verder enkele tips:
  • Gebruik geen pleister om over de wondjes te plakken; dit kan nog meer infecties veroorzaken;
  • Tijdens het douchen mag er alleen maar met desinfecterende zeep worden gewassen;
  • Het kammen van lange haren kan risicovol zijn, als er een piercing in het oor of de wenkbrauw zit. De borstel of kam kan namelijk gemakkelijk aan de piering blijven haken en hem eruit trekken. Ook bij de kapper is het handig om de piercing óf uit te doen óf de kapper op de piercing te wijzen.
  • Tijdens het zonnebaden of bij een sauna kan de piercing heet worden. Het is raadzaam hem er dan uit te halen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Piercing (to pierce)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 25-02-2007
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!