InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Neurofeedback ADHD

Neurofeedback ADHD

Neurofeedback ADHD ADHD kan een enorm beperkende stoornis zijn voor een individu. Vaak wordt op zo'n moment allerlei medicatie, coaching en therapie ingezet, en recenter:neurofeedback. ADHD blijkt in veel gevallen goed te behandelen zijn met neurofeedback. ADD klachten kunnen eveneens verbeteren met neurofeedback. Bij neurofeedback, ook wel bio feedback genoemd, 'traint' men de hersenen zich adequaat te gedragen.

Wat is neurofeedback?

Neurofeedback, ook wel bio feedback genoemd, is een behandelmethode waarbij je controle leert krijgen over je hersengolven. Neurofeedback gaat uit van de principes van de operante conditionering: gedrag dat beloond wordt heeft een grotere kans in de toekomst opnieuw op te treden dan gedrag dat bestraft wordt. Bij neurofeedback krijg je een beloning wanneer je hersengolven het gewenste patroon laten zien.

Hersengolven

Je hersenen produceren golven die met speciale meetapparatuur, zoals EEG, gemeten kunnen worden. Een EEG is een afbeelding op een (computer)scherm van de elektrische activiteit die de hersenen produceren. Hersengolven verschillen in intensiteit en regelmaat op een dag. s'Nachts zullen er voornamelijk langzame en kleine hersengolven optreden, bij activiteit vertoont een EEG vooral snelle hersengolven. Wanneer men psychische klachten heeft vertoont het EEG vaak een afwijkend hersengolfpatroon ten opzichte van het EEG patroon dat verwacht mag worden, dit kan gecorrigeerd worden met neurofeedback. ADHD en ADD zijn voorbeelden van psychische stoornissen die baat kunnen hebben bij bio feedback.

Neurofeedback therapie

Tijdens neurofeedback therapie wordt je in een behandelkamer aangesloten op de EEG apparatuur. Vervolgens wordt het EEG nauwlettend in de gaten gehouden, en op het moment dat de hersengolven een gewenst patroon laten zien krijg je een beloning. Deze beloning is meestal in de vorm van een prettig muziekje of filmpje. Zodra de hersengolven weer een ander patroon laten zien wordt de beloning weggehaald. Dit proces wordt continu herhaald. Het doel van neurofeedback na vele herhaling is dat de hersengolven een bepaald gewenst patroon blijven volgen, ook zonder de beloning. Het patroon van de hersengolven wordt geïnternaliseerd.

Praktijk

Neurofeedback kan in principe aan zowel jongeren als ouderen gegeven worden. Ouderen hebben gemiddeld wel iets meer behandelingen nodig dan jongeren. Er zijn een aantal criteria om in aanmerking te komen voor neurofeedback: ADD, ADHD of een andere psychische aandoening die behandeld kan worden met bio feedback hebben.+

Om neurofeedback te mogen krijgen is een diagnose vereist. Alleen op die manier kan er gericht aan de klachten gewerkt worden. Neurofeedback wordt helaas vrijwel niet door verzekeraars vergoedt. Neurofeedback vereist over het algemeen aardig wat sessies: gemiddeld zo'n 20 sessies.

Neurofeedback en ADHD

ADHD is een psychische aandoening welke gepaard gaat met klachten bij de aandacht, concentratie, impulsiviteit en hyperactiviteit. Mensen die ADD hebben, hebben meer internaliserende klachten, dat wil zeggen dat bij hen de drukte zich voornamelijk 'in het hoofd' afspeelt. Mensen met ADHD hebben daarnaast ook nog last van lichamelijke hyperactiviteit en roekeloosheid in onder andere het verkeer. Een mogelijke oplossing is neurofeedback. ADD en ADHD klachten kunnen verminderen door neurofeedback.

Neurofeedback ADHD

Wanneer iemand geconcentreerd is vindt er een verhoging van de snelle hersenactiviteit in een bepaald deel van de hersenen plaats. Deze activiteit wordt bèta activiteit genoemd. Mensen met ADHD hebben vaak juist een vertraging in deze hersenactiviteit. Hierdoor kunnen mensen met ADHD zich minder goed concentreren. Neurofeedback kan helpen de activiteit te verhogen in bepaalde delen van de hersenen en daarmee de concentratie te verhogen.

Neurofeedback ADD

Mensen met ADD hebben teveel theta-hersengolven (deze horen normaal alleen in de dromen of de REM-slaap voor te komen) op het moment dat er bèta-hersengolven nodig zijn. Met behulp neurofeedback kan men de hersengolven in de juiste proporties op de juiste momenten aanzetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Neurofeedback?Neurofeedback, ook wel EEG-biofeedback, neurotherapie, neurocoaching of neurobiofeedback genoemd, is een training waarbi…
Neurofeedback: controle krijgen over je hersengolvenNeurofeedback: controle krijgen over je hersengolvenNeurofeedback is in de ogen van veel mensen een vreemd fenomeen. Neurofeedback betekent dat je leert controle te krijgen…
Primaire slaapstoornis (insomnia/slapeloosheid)Primaire slaapstoornis (insomnia/slapeloosheid)De primaire slaapstoornis (insomnia) is een aandoening waar vrij veel mensen mee te kampen hebben. Centraal staan slaapp…
ADHD medicijnen en alternatievenADHD medicijnen en alternatievenADHD komt niet alleen bij kinderen voor, maar zeker ook bij volwassenen. Wanneer de diagnose is gesteld, is een veelal l…
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…

Reageer op het artikel "Neurofeedback ADHD"

Reactie

Deler Abdulkarim, 02-11-2011 19:27 #1
Mijn zoon (15 jaar) heeft de diagnose ADD. Ritalin bevalt hem niet, evenals concerta. Waar kan ik mij melden om over "neurofeedback" te spreken en eventueel hem te laten behandelen volgens deze methode. Moet dit gebeuren via zijn behandelende kinderpsychiater of huisarts. Reactie infoteur, 17-11-2011
Ik zou eerst contact opnemen met de kinderpsychiater, deze is meer gespecialiseerd in ADHD klachten dus kan jullie waarschijnlijk het beste helpen en het snelst doorverwijzen indien nodig.

Infoteur: Melod
Laatste update: 19-08-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!