InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?

Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?

Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen? Hooikoorts is een veel voorkomende allergie die behoorlijk storend kan zijn. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de mate waarin je er last van hebt. Zeker in het seizoen waar menigeen juist ramen en deuren weer open wil zetten, om die heerlijke frisse lucht binnen te laten stromen. Waar komt hooikoorts vandaan, wat is het eigenlijk en vooral ... wat kan je er tegen doen?

Wat is het?

Hooikoorts is een vorm van allergie. Als je hooikoorts hebt ben je overgevoelig voor bepaalde soorten stuifmeel. Je immuunsysteem is overactief en reageert op wat er in de lucht is. Dit kunnen grassen of pollen zijn en het is ook mogelijk een allergie te hebben voor allebei. De inschatting is dat zo'n vijf tot twintig procent van de mensen in Nederland er in meer of mindere mate last van heeft. Mensen tussen de leeftijd van vijftien en vierenveertig jaar hebben er over het algemeen het meeste last van. Als je ouder wordt, nemen de klachten veelal af.

Zodra de ogen, neus, mond, keel en/of luchtpijp van iemand met hooikoorts in aanraking komen met het stuifmeel, prikkelt het de slijmvliezen. Dat kan vervelende klachten geven zoals niesbuien of een verstopte neus. Je ogen en keel kunnen branderig worden. Je kunt er zelfs enigszins koorts bij krijgen.

De klachten treden op in de bloeitijd van de grassen, planten en bomen. Bomen bloeien eerder dan grassen. Mensen met een allergie voor boomstuifmeel zijn al vroeg in het jaar (februari / maart) "aan de beurt", bomen bloeien eerder dan grassen. Door de wind wordt het stuifmeel verplaatst en als de zon schijnt en het is winderig, zullen er meer prikkels optreden.

Ontdekking

John Bostock (1772–1846) was een Brits arts die in de hooitijd in juli last van een soort vreemde verkoudheid kreeg. Soms zelfs met koorts erbij. Bij herhaling in het volgende jaar gaf hij het een naam 'hay fever'.

Bron: HolgersFotografie / PixabayBron: HolgersFotografie / Pixabay

Hoe kom je er aan?

Ieder mens draagt antistoffen voor stuifmeel bij zich. Zodra je in aanraking komt met het stuifmeel, reageert je lichaam heftig,je slijmvliezen zwellen op en gaan meer slijm aanmaken. Waarom de ene er daadwerkelijk last van heeft en de ander niet, is niet bekend. Je krijgt het hoe dan ook met de geboorte mee, maar last krijg je meestal pas op latere leeftijd. Veelal in de puberteit.

Hoe los je het op?

Het is niet te genezen maar er zijn wel wat mogelijkheden er minder last van te hebben. Zo kan de zonnebril voor de ogen helpen en is de zeelucht veel “schoner” . De ramen in de zomer open is lekker, maar de kans dat je er binnen last van zal hebben, is groter. Ramen sluiten dus.

Er zijn wat middelen op de markt die kunnen “helpen”, maar het zijn geen wondermiddelen. Zo heb je Euphrasia voor de ogen, Prevalin Direct voor de neus en Lufanil of Rinikind (speciaal voor kinderen) voor de neus. Al deze middelen helpen absoluut, maar zijn dus niet genezend. Soms is meer gedetailleerde uitleg gewenst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feiten over allergie en hooikoortsFeiten over allergie en hooikoortsAllergie kan worden veroorzaakt door een erfelijke aanleg. Zo'n 30% van de kans dat iemand allergische klachten krijgt i…
Hooikoorts of pollenallergieHooikoorts of pollenallergieRuim 25 procent van de bevolking heeft een allergie voor één of meerdere stoffen. In de helft van de gevallen wordt de a…
Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?Hooikoorts, een vervelend verschijnsel wat bij veel mensen weer op komt zetten zodra de eerste zonnestralen gevallen zij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 06-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!