InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Feiten over allergie en hooikoorts

Feiten over allergie en hooikoorts

Feiten over allergie en hooikoorts Allergie kan worden veroorzaakt door een erfelijke aanleg. Zo'n 30% van de kans dat iemand allergische klachten krijgt is erfelijk bepaald. Als beide ouders dezelfde vorm van allergie hebben, is de kans dat hun kind ook allergieklachten krijgt zelfs 75%. Voor de rest zijn het externe factoren die bepalen of er in de loop van iemands leven allergische klachten optreden. Problemen bij de ademhaling en daardoor benauwdheidsklachten, kunnen iemands leven behoorlijk beïnvloeden, in negatieve zin.

Astma en allergie

Het is niet waar dat astma hetzelfde is als allergie. Astma betreft een chronische aandoening van de luchtwegen. Daardoor heeft de patiënt vaak moeite met het ademhalen. Bij allergie daarentegen heb je alleen klachten wanneer je aan het betreffende allergeen, waarvoor je gevoelig bent, wordt blootgesteld zoals bijvoorbeeld kattenharen of pollen. Maar astma heeft iemand echter altijd.

Het is wel zo dat bij veel astmapatiënten allergie een grote rol speelt. Door de allergische reactie wordt de astma verergert. De kans op een allergische astma aanval is kleiner wanneer de astma patiënt zich aan de voorgeschreven medicatie houdt.

Invloed jaargetijde

Het is ook niet waar dat hooikoorts alleen in het voorjaar voorkomt. De kwaal uit zich doorgaans meestal wel van mei tot augustus. Maar door de klimaatsverandering gaat een aantal struiken, planten en bomen echter veel vroeger bloeien dan vroeger. Dat betekent dat het hooikoortsseizoen bij sommige mensen al begint rond januari/februari. Daarnaast kunnen er door bepaalde planten ook nog klachten in september optreden.

Stad ten opzichte van platte land

Het hooi is niet de schuldige. Hooikoorts is dus in feite een verkeerde benaming. Vroeger bracht met ten onrechte het hooien in verband met tranende ogen en een geïrriteerde neus. Vandaag de dag weten we dat het in feite de rondzwevende pollen van struiken en bomen zijn, die de kwaal veroorzaken.

Stuifmeel

Wel is het natuurlijk zo dat zich op het platteland veel meer stuifmeel in de lucht bevindt dan in stedelijke gebieden of aan de kust. Overigens bevindt zich rond drukke autowegen ook altijd veel stuifmeel, mogelijk door de sterke luchtbewegingen. De hoeveelheid stuifmeel die zich in de lucht bevindt kan van dag tot dag sterk verschillen. Op een winderige zonnige dag in juni is er meer kans op veel stuifmeel. Ook als aan het eind van de dag de wind gaat liggen is het gevaar nog niet geweken, omdat het stuifmeel uit de hogere lagen dan neerdaalt. Regen is gunstig want het spoelt het stuifmeel uit de lucht, waardoor de uren na een regenbui gunstig zijn voor personen met hooikoorts.

Jonge kinderen

Kinderziektes helpen vaak het kind een gezonde afweer te geven, maar het is een fabeltje dat dit ook bij allergie het geval zou zijn. Het tegenovergestelde is helaas eerder het geval: als een kind op jonge leeftijd allergie heeft, ontwikkelt het juist een grotere kans om het ook later te krijgen. Vandaar dat het belangrijk is om reeds op jonge leeftijd preventieve maatregelen tegen externe factoren te nemen, zoals goed ventileren en stofvrij houden van de kinderkamer.

Voeding

Voedselintolerantie is niet het zelfde als voedselallergie. Als reacties reeds binnen 20 minuten optreden is er sprake van voedselallergie. Bekende boosdoeners zijn: kruiden, fruit, pinda’s, noten, eieren en koemelk. Heeft de voeding chronische ontstekingen tot gevolg dan wordt gesproken van voedselintolerantie, zoals bijvoorbeeld de ziekte van coeliakie, waarbij de darmwand aangetast wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pollenallergie bij paardenPollenallergie bij paardenMisschien is het vreemd om te horen dat een paard hooikoorts kan hebben. Maar ook paarden kunnen last hebben van pollen…
Leven met een allergie in huisAllergieën kunnen een aantal symptomen veroorzaken, uiteenlopend van irritaties tot levensbedreigende symptomen, zoals e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Feiten over allergie en hooikoorts"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 11-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergie
Medische informatie…
Schrijf mee!