InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Health check (Gezondheidscontrole) soms gewoon via apotheek

Health check (Gezondheidscontrole) soms gewoon via apotheek

Health check (Gezondheidscontrole) soms gewoon via apotheek Controle op je gezondheid wordt steeds eenvoudiger en laagdrempeliger. Het is nog niet zo ver dat je het bij de supermarkt kunt laten uitvoeren, maar bij menige apotheek is een gezondheidsonderzoek inmiddels wel mogelijk. En anders is er via internet een adres te vinden waar u terecht kunt. Menige zorgverzekeraar vergoedt (via het aanvullende pakket) een dergelijke Health Check.

Periodieke gezondheidscontrole

Gezondheid is wellicht het belangrijkste bezit van een mens. De kunst is het om je gezondheid in de gaten te houden en bijtijds in te grijpen als er iets mis dreigt te gaan. Daarbij kun je niet volledig op eigen gevoel afgaan, want kwalen kunnen in de maak zijn terwijl je je nog kiplekker voelt. Om klachten in het beginstadium op te sporen en in de kiem te smoren is periodiek geneeskundig onderzoek nodig op een aantal hoofdpunten. Sommige mensen hebben het voordeel dat hun werkgever regelmatig een gezondheidscheck voor het personeel organiseert. Als dat niet het geval is dien je zelf actie te nemen. Dat wordt gelukkig steeds laagdrempeliger, aangezien zo’n eenvoudige gezondheidscontrole nu ook gewoon bij de apotheek in uw woonplaats kan, of anders via een adres dat u eenvoudig op internet kunt vinden.

Gezondheidsrisico's

Onderzoek heeft aangetoond, dat een groot aantal personen, zonder dat ze er zich van bewust zijn, een verhoogd risico hebben op het krijgen van onaangename aandoeningen. Bijvoorbeeld heeft maar liefst meer dan een miljoen personen in Nederland een te hoge bloeddruk en meer dan 25% van de bevolking kampt met een te hoog cholesterolgehalte. Een andere sluipende kwaal betreft ouderdomsdiabetes, een aandoening met grote risico’s die op zichzelf goed te behandelen is. Het is logisch dat dergelijke sluipende aandoeningen tijdig aan het licht dienen te komen, zodat ze bestreden kunnen worden, ter voorkoming van erger.

Hart- & vaatziekten

Volgens de Hartstichting zijn er dagelijks zo’n 1000 ziekenhuisopnames in Nederland vanwege hart- & vaatziekten, en overlijden er 107 mensen in Nederland aan deze ernstige aandoening.

Diabetes

Het Diabetesfonds meldt dat er in Nederland 200.000 mensen diabetes hebben zonder dat zij dit weten. Elk jaar krijgen 52.700 mensen deze diagnose.

COPD

Volgens het Longfonds hebben 300.000 mensen zonder dat ze het weten een zeer hoog risico op COPD

Preventieve controle

Bij de gezondheidscontrole worden (onder andere) de volgende essentiële zaken gemeten:
  • Cholesterolgehalte en glucosegehalte van het bloed
  • Het bepalen van de bloeddruk, via een normale bloeddrukmeting.
  • Longfunctie, meestal via het (met kracht) uitblazen in een speciaal meetapparaat.
  • De BMI (Body Mass Index) bepalen. De Body Mass Index is een belangrijke indicatie voor het vaststellen van een gezond gewicht.

Voor wie bedoeld

De gezondheidscontrole is zoals gezegd o.a. zinvol voor personen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten. Een dergelijk risico kan aanzienlijk worden verlaagd bij tijdige, vaak best dragelijke aanpassingen in leefgewoonten. Als u één of meer van de volgende vragen met ja moet antwoorden, of twijfel heeft over de beantwoording, is het verstandig om een health check te laten uitvoeren:
  • Is er bij een familielid erfelijk verhoogd cholesterol vastgesteld.
  • Komen er bij familieleden onder de 60 jaar hart- en vaatziekten voor.
  • Heeft u diabetes of komt dat bij familieleden voor.
  • Heeft u een te hoge bloeddruk.
  • Heeft u wel eens pijn op de borst of eerder een hartinfarct of beroerte doorgemaakt.
  • Is er sprake van overgewicht.
  • Rookt u.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Cholesterol - De stille killer een stapje voor zijnCholesterol - De stille killer een stapje voor zijnTwee op de drie mensen in de Benelux hebben een te hoge cholesterol. Ga je voor gezondere voeding, omega 3-vetzuren en a…
Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtPravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtWe hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teve…
Hart- en vaatziekten: RisicofactorenHart- en vaatziekte is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Er zijn verschillende risicofactoren die de kans op het ontst…
Wat is een hoge bloeddruk?Veel mensen hebben last van een hoge bloeddruk. Ze denken dan ook dat het een hartziekte is. Dit is niet waar. Het hebbe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Healthlab.eu (31-3-2016)
  • Kringapotheek.(2010)

Reageer op het artikel "Health check (Gezondheidscontrole) soms gewoon via apotheek"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!