InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziekten

Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziekten

Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziekten Diverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld de traditionele risicofactoren zoals roken, hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte en diabetes. Een relatief recent onderkende risicofactor bij het ontstaan van hart- en vaatziekten is de aanwezigheid van chronische ontstekingsprocessen en een verhoogde ontstekingsfactor.

Cardiovasculaire risicoprofiel

De kans dat iemand een hartinfarct krijgt kan worden bepaald door de verschillende risicofactoren in kaart te brengen. Op deze wijze wordt een individueel cardiovasculaire risicoprofiel vastgesteld. De bekende risicofactoren zoals roken, hoge bloeddruk, weinig beweging, ongezond eten, overgewicht, cholesterolgehalte en/of diabetes vormen een indicatie voor de kans op een hartinfarct. Het cardiovasculaire risicoprofiel kan worden aangevuld met een relatief nieuwe risicofactor, namelijk de aanwezigheid van chronische ontstekingsprocessen en een verhoogde ontstekingsfactor.

Ontstekingsprocessen

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat chronische ontstekingsprocessen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Daarnaast hebben mensen met een verhoogde ontstekingsfactor C-reactief proteïne (CPR) een hogere kans op een hartinfarct. Een verhoogde ontstekingsfactor en de aanwezigheid van chronische ontstekingsprocessen worden in verband gebracht met (slag)aderverkalking en het dichtslibben van bloedvaten. De Verenigde Staten is lange tijd voorloper geweest op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar de rol van ontstekingen bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Ontstekingen worden daar inmiddels beschouwd als dè nieuwe cardiovasculaire risicofactor. Deze factor wordt daar dan ook al standaard meegenomen bij het bepalen van het risicoprofiel.

Reumatoïde artritis

Chronische gewrichtsreuma en de ziekte van Bechterew gaan gepaard met chronische ontstekingen. Deze chronische ontstekingsprocessen geven reumapatiënten een slechter cardiovasculaire risicoprofiel. De kans op hart- en vaatziekten is onder reumapatiënten dan ook tweemaal zo groot als onder de algemene bevolking. De (reuma)ontsteking verslechtert de cholesterolgehaltes. Daarnaast heeft de (reuma)ontsteking een schadelijk effect op de bloedvaten en wordt het proces van aderverkalking versneld. Met als gevolg een grotere kans op een hartinfarct.

Preventie

Onderdrukking van de ontsteking verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Het is dan ook van belang dat medisch specialisten, huisartsen, reumaverpleegkundigen en reumapatiënten zich bewust zijn van het verband tussen (reuma)ontstekingen en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast zullen ook de andere risicofactoren op hart- en vaatziekten in kaart moeten worden gebracht om het gehele risicoprofiel vast te stellen. Vervolgens kunnen gerichte (preventieve) maatregelen worden genomen.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Synaps september 2008

Reageer op het artikel "Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziekten"

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 05-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!