InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodig

Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodig

Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodig Cholesterol is een van de bouwstoffen die een mens nodig heeft voor cellen en hormonen en wordt door het lichaam zelf én door middel van voedsel aangemaakt. Het lichaam kent slecht en goed cholesterol. Wanneer iemand teveel van het slechte heeft, is er sprake van en verhoogd risico op hart- en vaatziekte. De slechte cholesterol (LDL) zorgt namelijk voor vernauwing in en soms tot afsluiting van de bloedvaten. Mensen die een hart- of vaatziekte hebben of lijden aan diabetes mellitus krijgen cholesterolverlagende medicijnen: statines. Statines zorgen ervoor dat de aanmaak van cholesterol in de lever wordt afgeremd. De bekendste statines zijn Simvastatine en Pravastatine.

Wat is cholesterol

Cholesterol is een bouwstof voor cellen en hormonen

Ons lichaam heeft bouwstoffen nodig voor onder andere cellen en hormonen. Cholesterol is een van die bouwstoffen. Het is een vetachtige stof, die voor het grootste deel door ons lichaam zelf wordt aangemaakt. Een kleinere hoeveelheid cholesterol krijgen we binnen via het voedsel. Ons lichaam kent slecht en goed cholesterol. Het slechte wordt ook wel aangeduid als LDL. Als men teveel LDL heeft, kan dit leiden tot vernauwing en soms tot afsluiting van de bloedvaten. In dat geval spreken we over hart- of vaatziekte.

Risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten

  • te hoog cholesterolgehalte
  • roken
  • overgewicht
  • te weinig beweging
  • hoge bloeddruk
  • diabetes
  • erfelijkheid

Het spreekt voor zich dat, als men meerdere risicofactoren tegelijk heeft, de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.

Wie heeft een cholesterolverlagend middel nodig

De artsen in ons land hebben afspraken gemaakt over het toedienen van cholesterolverlagende medicijnen, omdat in lang niet ieder geval dit middel helpt. Eerst wordt door een arts bekeken, welk risico een patiënt op hart- en vaatziekten heeft. Als het risico klein is, dan heeft het toedienen van medicijnen nauwelijks enige invloed. Dan heeft het voorschrijven van cholesterolverlagende middelen ook geen enkele zin.
  • Mensen die een hart- of vaatziekte hebben, krijgen in ieder geval altijd statines.
  • Mensen met diabetes mellitus hebben een groter risico op hart- en vaatziekten. Ook zij krijgen daarom vaak statines.

Cholesterolverlagende medicijnen statines Simvastatine en Pravastatine

Statine is een van de cholesterolverlagende medicijnen die door artsen het meest wordt voorgeschreven. Statines zorgen ervoor dat de aanmaak van cholesterol in de lever wordt afgeremd, waardoor er minder slecht cholesterol in het bloed terecht komt. Dit verlaagt dan weer de kans op hart- en vaatziekten. Dit houdt wel in, dat deze medicijnen jarenlang moeten worden gebruikt. De bekendste statines zijn Simvastatine en Pravastatine.

Bijwerkingen van statines

Zoals bij de meeste medicijnen verschillen de bijwerkingen per persoon. Het merendeel van de mensen verdraagt dit middel goed. Maar zoals altijd zijn er mensen die een negatieve reactie hebben op het gebruik van dit medicijn. Fabrikanten moeten in de bijsluiter dan ook vermelden welke bijwerkingen kunnen optreden, hoe klein de kans daarop ook is.

Enkele bijwerkingen:

  • maag- en darmklachten.
  • spierpijn.
  • afbraak spierweefsel.
  • nierbeschadiging.

Over het algemeen is er dus geen reden tot paniek. Slechts een heel klein gedeelte van de gebruikers heeft last van een van deze bijwerkingen.

Wat merkt een patiënt van een cholesterolverlager

Eigenlijk niets. Dit kan betekenen, dat men een beetje nonchalant wordt met het innemen ervan. Maar dan zou men het wel kunnen merken in de negatieve zin. Een cholesterolverlager werkt eigenlijk het best, wanneer men het middel jarenlang, zo niet het leven lang gebruikt. Dus het devies luidt: blijven slikken, iedere dag.
© 2008 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…
Rosuvastatine: een cholesterolverlagerRosuvastatine: een cholesterolverlagerWe hebben vet in onze voeding nodig zodat er hormonen, nieuwe cellen en gal aangemaakt kunnen worden. Als we te veel vet…
Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtPravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtWe hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teve…
Statines zijn niet gezondStatines zijn niet gezondStatines worden gemakkelijk door huisartsen voor geschreven als blijkt dat iemand een verhoogd cholesterolgehalte heeft.…
Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalteAtorvastatine voor een lager cholesterolgehalteWe hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken.…
Bronnen en referenties
  • De apotheker

Reageer op het artikel "Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodig"

Infoteur: Henbro
Laatste update: 06-11-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!