InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagt

Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagt

Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagt We hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teveel aan cholesterol ontstaan. Hierdoor kan het vet zich gaan ophopen aan de binnenkant van de bloedvaten, waardoor de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte wordt vergroot. Ook kan een hoog cholesterol erfelijk zijn. In sommige gevallen besluit de arts het medicijn pravastatine voor te schrijven. Dit middel behoort tot de statines en remt de aanmaak van cholesterol in de lever en verlaagt het cholesterol- en vetgehalte in het bloed.

Te hoog cholesterolgehalte

Cholesterol is een soort vet dat wordt gebruikt om lichaamscellen, hormonen en gal aan te maken. Dit is een vetachtige stof dat niet oplost in het bloed of in water. Het is nodig om vet te verwerken en te transporteren door het lichaam. Het is belangrijk voor de energievoorziening en voor de opbouw van lichaamscellen. Cholesterol wordt niet alleen via de voeding opgenomen, maar de lever kan het ook zelf maken. Als er een teveel aan cholesterol ontstaat, kan dit zich ophopen aan de binnenkant van de bloedvaten. Hierdoor raakt het bloedvat vernauwd of zelfs helemaal verstopt. Dit wordt ook wel atherosclerose (aderverkalking) genoemd. Aderverkalking vergroot de kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte.

Oorzaken

Een hoog cholesterolgehalte wordt vaak gezien bij mensen die een ongezonde leefstijl hebben, zoals mensen met overgewicht. Zij eten vaak te veel vet voedsel dat de verkeerde vetten (LDL cholesterol) bevat. LDL wordt het slechte cholesterol genoemd omdat dit het risico op hart- en vaataandoeningen verhoogt. Er is dan teveel van het verkeerde vet in het bloed aanwezig. Het kan ook zijn dat het lichaam te veel cholesterol aanmaakt of dat er een erfelijke vorm van een te hoog cholesterol is. Het wordt vaak bij meerdere mensen in bepaalde families gezien. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een ongezond voedingspatroon.

Pravastatine

Soms besluit de huisarts om pravastatine voor te schrijven. Dit medicijn behoort tot de cholesterolsyntheseremmers, ook wel statines genoemd. Het zorgt ervoor dat de aanmaak van cholesterol in de lever wordt verlaagd en het cholesterol- en vetgehalte in het bloed minder wordt. Artsen schrijven dit niet alleen voor bij mensen die een te hoog cholesterolgehalte hebben, maar ook bij mensen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaataandoeningen. Mensen die last hebben van hartkramp (angina pectoris) of suikerziekte (diabetes mellitus) krijgen het soms ook voorgeschreven.

Behandeling

Naast het medicijn om de cholesterol te verlagen zal de arts bepalen of er andere factoren zijn die de risico op een hart- of vaataandoening vergroten. Factoren zoals roken, hoge bloeddruk, suikerziekte, overgewicht, te vet eten, te weinig beweging en leeftijd kunnen hierbij een rol spelen. Naast het voorschrijven van pravastatine wordt er advies gegeven over een gezondere leefstijl.

Effect

Na ongeveer 4 tot 6 weken is het volledige effect van het medicijn bereikt. Omdat je een hoog cholesterolgehalte niet kunt voelen, zul je er verder weinig van merken. Tijdens een bloedonderzoek wordt duidelijk wat het effect is. Door het geneesmiddel netjes dagelijks in te nemen, zal pravastatine het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Mensen die met dit medicijn het hoge cholesterolgehalte hebben verlaagd, hebben daarna minder vaak hart- en vaatziekten.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor elk medicijn, kan het behalve het gewenste effect ook bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen zijn: spierpijn, spierzwakte, spierkramp en gewrichtspijn. Meestal kan het geen kwaad en is het geen ernstige bijwerking. De spierpijn zit meestal in de kuiten of onderin de rug, maar ook kan het hele lichaam pijnlijk aanvoelen. Andere verschijnselen zijn: algeheel gevoel van ziek zijn, koorts, misselijkheid en overgeven. Mocht je last hebben van bijwerkingen, raadpleeg dan een huisarts. Het kan zijn dat de dosering verlaagd moet worden of dat het beter is om een ander medicijn voorgeschreven te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diapicard, Pixabay
  • www.apotheek.nl
  • www.hartstichting.nl

Reageer op het artikel "Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagt"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!