InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalte

Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalte

Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalte We hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken. Als we te veel vet binnen krijgen, kan het zich gaan ophopen aan de binnenkant van de bloedvaten, waardoor het risico op een hart- en vaatziekte wordt vergroot. Er zijn ook mensen die een erfelijke aanleg hebben om een teveel aan cholesterol in het bloed te hebben. In dat geval wordt er gekozen voor een cholesterolverlagend middel. Atorvastatine is een middel dat behoort tot de cholesterolsyntheseremmers.

Waarom we cholesterol nodig hebben

Cholesterol is een vetachtige bouwstof die we nodig hebben om nieuwe cellen, hormonen en gal aan te maken. Het vervoert het vet door het lichaam zodat er overal in het lichaam voldoende vet komt voor de energievoorziening. De lever maakt cholesterol aan, maar het wordt ook via onze voeding opgenomen. Een mens kan zonder cholesterol niet leven. In een normale situatie maakt het lichaam precies genoeg cholesterol aan, maar bij sommige mensen is dit niet het geval.

Te hoog vetgehalte

Als er teveel aan cholesterol wordt aangemaakt of we krijgen teveel binnen via de voeding, kan het cholesterol zich samen met vetten zich gaan afzetten aan de binnenkant van de bloedvaten. Dit wordt ook wel aderverkalking of atherosclerose genoemd. Het gaat vooral om het LDL-cholesterol, ook wel het slechte cholesterol genoemd. Bloedvaten raken vernauwd en kunnen volledig verstopt raken. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten of een beroerte. Een hoog cholesterolgehalte kan ontstaan door verkeerde voeding, maar het kan ook gaan om een erfelijke aandoening.

Atorvastatine

Dit medicijn behoort tot de statinen, ook wel cholesterolsyntheseremmer genoemd. Het is een cholesterolverlagend geneesmiddel dat ingrijpt op de synthese van cholesterol. Hierdoor wordt het cholesterolgehalte (LDL) in het bloed omlaag gebracht. Atorvastatine wordt meestal voorgeschreven aan mensen die een erfelijke oorzaak hebben voor een te veel aan cholesterol in het bloed. Dit is een ziekte die behandeld moet worden. Dit geneesmiddel wordt voorgeschreven als preventie tegen hart- en vaataandoeningen. Het wordt door artsen ook voorgeschreven als iemand een verhoogd risico heeft op hart- en vaataandoeningen zoals bij suikerziekte of hartkramp.

Het effect

Mensen die met dit medicijn behandeld zijn en het cholesterolgehalte omlaag hebben gekregen, blijken minder vaak een hartinfarct of beroerte te krijgen. Vaak wordt er eerst gekozen voor andere cholesterolverlagers, zoals simvastatine of pravastine. Maar als dit onvoldoende werkt, wordt er in sommige gevallen atorvastatine voorgeschreven. Na vier tot zes weken is het volledige effect van dit medicijn bereikt. Omdat je er niet veel van voelt, weet je pas na een bloedonderzoek of het cholesterolgehalte is verbeterd. Voor een optimaal effect is het belangrijk om het medicijn dagelijks in te nemen.

Leefstijl

Naast het gebruik van een medicijn zal een dokter adviseren een gezonde leefstijl te hanteren. Zo zullen overgewicht, roken, lijftijd, hoge bloeddruk en suikerziekte een rol spelen bij een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het is belangrijk om gezond te eten, te stoppen met roken, in geval van overgewicht wat af te vallen en voldoende te bewegen.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor elk medicijn, kunnen er naast het gewenste resultaat ook bijwerkingen ontstaan. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: spierpijn (meestal in de kuiten), gewrichtspijn en spierzwakte. Meestal is dit onschuldig omdat het lichaam aan het medicijn moet wennen. Andere bijwerkingen kunnen zijn: misselijkheid, hoofdpijn, maagdarmklachten, koorts en algemeen ziek voelen. Raadpleeg de huisarts als je last hebt van onverklaarbare spierpijn. Het kan zijn dat je een lagere dosering nodig hebt of bete reen ander medicijn kunt gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Boek: De Top 100 van meestgebruikte medicijnen. ISBN: 9789025432584
  • www.apotheek.nl
  • www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/A/atorvastatine

Reageer op het artikel "Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalte"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!