InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is bergamot gezond?

Is bergamot gezond?

Is bergamot gezond? Bergamot, wetenschappelijk bekend als citrus bergamia, is een citrusvrucht die een kruising tussen een soort limoen en de zure sinaasappel is. De vrucht komt oorspronkelijk uit Vietnam. Ook al ken je de vrucht misschien niet, als je van de thee earl grey houdt ben je al eens in aanraking met de vrucht gekomen. In earl grey zit namelijk de olie uit de vrucht.

Is bergamot gezond?

Goed voor de cholesterol

Bergamot verlaagt het LDL-cholesterol bijna net zo effectief als het razend populaire cholesterolverlagende medicijn statine, maar het verhoogt ook het HDL-cholesterol iets dat statine niet doet. Dit is belangrijk omdat HDL het cholesterol uit de bloedvaten naar de lever begeleidt. Daarom is een laag HDL-niveau een onafhankelijk risicofactor voor hart- en vaatziekten.

In een placebo-gecontroleerde klinische studie gaven Italiaanse onderzoekers 500 mg of 1000 mg van bergamot extract dagelijks aan deelnemende personen om het cholesterolgehalte te bestuderen. Na één maand daalde het LDL-cholesterol in beide groepen gemiddeld met 24% tot 36%. HDL-cholesterol verhoogde met 22% tot 40% en triglyceriden, een andere cardiovasculaire risicofactor, daalden met 30% tot 39%. Dit zijn indrukwekkende resultaten.

Beter dan het medicijn statine

Statine, het bekende medicijn tegen cholesterol, verlaagt inderdaad het cholesterol maar bevat ook erg veel bijwerkingen. Het is dus verstandig om eerst natuurlijke producten als bergamot te gebruiken voordat je medicijnen als statine gebruikt.

Antioxidanten

Bergamot bevat zeer grote hoeveelheden polyfenolen die bijdragen aan het verlagen van het cholesterol, polyfenolen zijn ook te vinden in groene thee. Polyfenolen zijn krachtige antioxidanten die helpen om hart- en vaatziekten, beroertes en kanker te voorkomen, ze helpen om vrije radicalen te verwijderen en daarmee het verouderingsproces te vertragen.

Bergamotolie

Van de bergamotvrucht kan olie worden gemaakt die een aantal zeer goede voordelen met zich meebrengt.

Pijnstillend

Bergamotolie vermindert het gevoel van pijn in het lichaam. In feite stimuleert het de afscheiding van bepaalde hormonen die gevoeligheid van zenuwen voor pijn verminderen. Daarom is het zeer nuttig bij hoofdpijn, verstuikingen, spierpijn of andere symptomen of aandoeningen die een hoge dosis pijnstillende medicijnen nodig hebben. Dit betekent dat je de gevaarlijke bijwerkingen van veel medicijnen voorkomt. Dit soort pillen schaden de lever en de nieren en verdunnen het bloed. Daarnaast zorgt het ervoor dat je slaap verliest.

Antidepressiva en stimulant

De componenten van bergamotolie, zoals alpha-pineen en limonene, zijn antidepressiva en stimulerend van nature. Ze creëren een gevoel van frisheid, vreugde en energie in geval van verdriet en depressie, doordat ze de circulatie van het bloed verbeteren. Ze stimuleren ook hormonale afscheidingen, wat bijdraagt aan het behouden van een goede stofwisseling. Dit stimulerende effect verhoogt ook de afscheiding van spijsverteringssappen zoals gal en insuline, waardoor de spijsvertering resulteert in een goede opname van voedingsstoffen, assimilatie en de afbraak van suiker en de daaruit voortvloeiende verlaging van de bloedsuikerspiegel.

Voordelen voor de huid

Er wordt geloofd dat er veel huidvoordelen aan bergamotolie zitten. Hierdoor wordt de olie aan veel crèmes en lotions toegevoegd. Veel van deze producten worden gebruikt voor een vette huid en acne. Daarnaast heeft het de eigenschap om als deodorant te fungeren. Het kan een natuurlijke vervanging van deodorant met aluminium zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: Bergamotplant (Monarda Didyma)Bergamot mag in het tuinkruidenhoekje van de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de…
Goudmelisse: een geneeskrachtig BergamotkruidGoudmelisse: een geneeskrachtig BergamotkruidBergamot is een kruidplant. Het wordt gerekend tot de kruiden. Je kunt dit kruid niet in voedingwinkels kopen; je zult h…
Atelier Cologne: traditionele cologne in een nieuw jasjeMet Atelier Cologne brengt Skins Cosmetics een compleet nieuw geursegment op de markt: cologne absolue. Traditionele col…
Gorilla parfumset van LUSHLUSH lanceert eind november 2011 een miniset met acht verschillende parfums, de nieuwe Gorilla Perfume miniatuurset. Ach…
Eau Rose, een romantische bloemengeur van DiptyqueHet Parijse Parfumhuis Diptyque lanceert eind januari 2012 "Eau Rose", de eerste eau de toilette met een bloemengeur in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JPSSantos, Pixabay
  • http://alternative-doctor.com/total-health/boost-your-heart-health-with-the-benefits-of-bergamot/
  • http://www.stylecraze.com/articles/5-benefits-of-bergamot/
  • http://www.aziatische-ingredienten.nl/tag/djeroek-limo/
  • http://www.madeinsouthitalytoday.com/bergamotto-against-high-cholesterol.php
  • http://www.naturalhealthadvisory.com/daily/depression-and-anxiety/bergamot-benefits-raise-the-hdl-good-cholesterol-and-relieve-anxiety-naturally/

Reageer op het artikel "Is bergamot gezond?"

Reacties

Ekkerman, 28-06-2018 17:14 #4
Hallo, hoeveel druppels moet ik in mijn maaltijd doen?

Ekkerman, 01-06-2018 21:32 #3
Hallo,
kan je de druppels bergamot olie ook gewoon in maaltijd verwerken, en hoeveel druppels heb je nodig als je cholesterol te hoog is.
Mvg L. Ekkerman

Fiederels, 01-06-2018 14:54 #2
Goedemiddag,

Vraag:
Kan ik Methformine 500mg samen met Bergametpro + gebruikenů is er interactie?

Mvg Fiederels

Marijke, 12-01-2018 15:57 #1
Dag, mijn cholesterol is te hoog, maar statines verdraag ik niet. Heeft bergamot wisselwerking met andere medicijnen als bv pijnstillers en thyrax?

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 10-09-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!