InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke cholesterolverlagers

Natuurlijke cholesterolverlagers

Natuurlijke cholesterolverlagers Statines die vaak worden voorgeschreven door artsen om het cholesterol te verlagen zijn helemaal niet zo gezond zoals veel mensen denken. Gelukkig zijn er ook natuurlijke middelen die het niveau van cholesterol kunnen verlagen. Middelen die geen nare bijwerkingen hebben zoals statines die wel hebben. Mensen die hun cholesterol willen verlagen krijgen namelijk van huisartsen te vaak statines voorgeschreven. Helaas hebben deze middelen nogal eens nare bijwerkingen zoals spierpijn, gewrichtspijn tot aan hartfalen toe. Bij een goed cholesterolniveau speelt een goede levensstijl een rol.

Algemene gezondheidsadviezen

Om het cholesterol te verlagen gelden enkele algemene gezondheidsadviezen:
  • Stop met roken. Voor het hart en de bloedvaten is roken heel slecht
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Drink niet teveel alcohol
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • Zorg dat je niet te zwaar bent (overgewicht)

Voeding

Door middel van voeding en dus anders eten is het erg moeilijk je cholesterolniveau te veranderen. De lever zorgt normaal gesproken voor een evenwicht tussen de hoeveelheid cholesterol die de lever maakt en het gehalte cholesterol in het bloed. Ons lichaam produceert 4 keer zoveel cholesterol als dat we met de voeding binnen krijgen. De productie van cholesterol in het lichaam stijgt wanneer we te weinig cholesterol eten en neemt af zodra onze voeding meer cholesterol bevat. Daarom is het zo moeilijk om het cholesterolgehalte met de voeding te beïnvloeden. Door veel artsen en andere voedingsdeskundigen wordt aangegeven dat het eten van verzadigde vetten niet zo gezond is en dit het cholesterol verhoogt. Maar ook hierover zijn andere denkbeelden.

Naast de algemene gezondheidsadviezen kan men ook proberen de cholesterolwaarde te verlagen zonder statines, met natuurlijke middelen zoals OPC, rode grapefruit..... etc.

Rode gist rijst

Rode gist rijst is een gefermenteerd product. De werkzame stof van rode gist rijst is monacoline-K. Rode gist rijst komt qua werking het meeste overeen met de werking van statines. Het heeft dan ook hetzelfde grote nadeel. Men kan namelijk door rode gist rijst, net als door statines, enorme spierpijn krijgen. Daarom is het heel verstandig om naast rode gist rijst ook extra Q10 in te nemen om deze bijwerking te voorkomen. De spierpijnen komen namelijk onder andere omdat Q10 door het supplement wordt weggeroofd uit het lichaam. Op internet zijn vele positieve verhalen te lezen over een duidelijke verlaging van het totaal cholesterol, triglyceriden en de LDL-waarde door het gebruik van rode rijst.

Rode grapefruit

Dit verlaagt het LDL, het zogenaamde slechte cholesterol, met 20%. De triglyceriden worden met 17% verlaagd door het eten van rode grapefruit. De grapefruit bevat pectine wat werkt als een natuurlijke cholesterolverlager. Pectine helpt ook mee om aderverkalking te voorkomen. Het is een antioxidant wat de vorming van geoxideerde cholesterolafzettingen aan bloedvatwanden voorkomt. Op deze manier is de kans kleiner dat er bloedklonters kunnen ontstaan. Pectine is ook te vinden in appels.

Let echter wel op met rode grapefruit als je nog andere medicijnen inneemt. Het enzym CYP3A4 wordt geremd door grapefruitsap. Bij een verminderde activiteit van dit enzym kan de bloedconcentratie van een medicijn hoog oplopen. De werking en ook de bijwerkingen van het medicijn kunnen daardoor versterkt worden. Deze waarschuwing geldt onder andere voor verschillende cholesterol- en bloeddrukverlagers! Dus overleg altijd met een arts bij consumptie van grapefruit als je al statinen of bijvoorbeeld bloeddrukverlagers inneemt.

OPC en vitamine C

Policosanol (OPC) bevordert de verhoging van HDL-cholesterol en verlaging van LDL-cholesterol. Tot de belangrijkste bronnen van OPC’ s behoren de druivenpitten. Andere rijke bronnen zijn onder andere appels, peren, veenbessen, rode wijn, cacao, bier, groene thee en pijnboombast. Vitamine C en OPC helpen de lever bij het verwijderen van een teveel aan cholesterol. Vitamine C en OPC neutraliseren het LDL in de bloedstroom en voorkomt zo dat er schade ontstaat aan de vaatwanden. Ze verminderen het cholesterolgehalte en gaan ook het afzetten van cholesterol in de bloedvaten tegen. Het houdt zo de bloedvaten soepel. OPC zorgt ervoor dat er minder vitamine C in het lichaam nodig is omdat deze de werking van vitamine C versterkt.

Artisjok

Artisjok in supplementvorm gebruiken om de het cholesterol niveau te verlagen is vooral van belang voor mensen waarbij een hoger cholesterol in de familie voorkomt en voor mensen met diabetes. Het bevat veel antioxidanten en remt de natuurlijke aanmaak van cholesterol in de lever. Het vermindert het totale cholesterolgehalte en ook de LDL-cholesterolwaardes.

Vitamine B3

Vitamine B3 (niacine) heeft als werking om HDL, oftewel goede cholesterol te verhogen en LDL-cholesterol te verminderen. Ook kan niacine het triglycerinepeil beduidend verlagen. Het innemen van niacine kan wel leiden tot de zogenaamde flush, het kortstondig rood worden het gezicht en sommige andere delen van het lichaam. Niacine kan de lever extra belasten, daarom wordt aangeraden vitamine B3 samen in te nemen met mariadistel.

Vraagtekens

Sommige natuurlijke producten roepen enkele vraagtekens op bij hun gebruik. Zo bevat lijnzaad veel omega 3-vetzuren en cholesterolverlagende vezels en is daarom cholesterol verlagend. Echter lijnzaad bevat fyto-oestrogenen, een soort van hormonen dus en is om die reden mogelijk lang niet zo gezond als veelal wordt beweerd. Of knoflook nu echt het cholesterolniveau kan verlagen is ook de vraag. Er zijn diverse onderzoeken die beweren dat knoflook geen cholesterolverlagende werking heeft, terwijl andere onderzoeken juist uitwijzen dat knoflook wel degelijk deze werking heeft.

Genoeg mogelijkheden dus om de cholesterolwaarde te verlagen. Bedenk ook altijd in dat cholesterol een zeer belangrijke bouwstof is die het lichaam nodig heeft. Onder andere om vaatwanden te repareren. Cholesterol is de stof die de scheurtjes repareert die ontstaan in de vaatwanden door ontstekingsprocessen in het lichaam. Een hoog cholesterolniveau kan dan ook veel minder kwaad dan veel mensen denken. Bij een hoge cholesterolwaarde is het misschien wel van belang om eens na te denken of na te laten zoeken waar die ontstekingen vandaan komen en daar dan wat aan te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Citrusflavonen en tocotriënolen: effect op cholesterolHet verlagen van een verhoogd cholesterolgehalte is een belangrijk onderdeel van de preventie of behandeling van harten…
Je cholesterol verlagen zonder medicijnenVeel mensen hebben een te hoog cholesterolgehalte. Wat houdt dit in en hun kun je het zonder pillen verlagen?
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…
Cholesterol natuurlijk verlagenCholesterol natuurlijk verlagenCholesterol heeft in de loop van de tijd een slechte naam gekregen. Men ziet cholesterol bijna als een vergif voor het l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay.com, Pexels
  • https://www.bmj.com/content/349/bmj.g4379/rr/761535

Reageer op het artikel "Natuurlijke cholesterolverlagers"

Reacties

John, 28-02-2018 01:33 #7
Jammer dat er alleen maar geadviseerd wordt om allerlei pilletjes en middeltjes te slikken. Terwijl de echte grote gezondheidsvoordelen gehaald worden met gezonde voeding. Dan heb je al die potjes met allerlei middeltjes met als achterliggende gedachte commercieel gewin helemaal niet nodig. Ik heb zelf erfelijk te hoog cholesterol, neem statines en daarnaast alleen maar gezonde voeding en dan heb je geen bijwerkingen en geen andere potjes nodig. Reactie infoteur, 28-02-2018
Ik neem aan dat je de Q10 bedoelt? Die kan je door middel van voeding niet zo goed toevoegen in de hoeveelheden die nodig zijn als je statines slikt bij mijn weten.

Elly Raveling, 06-12-2015 19:54 #6
Door het nuttigen van veel snelle koolhydraten, suiker, brood, fruitsap, fruitsmoothies, kan de lever niet anders dan hier cholesterol van maken! Er is dan in een korte tijd zoveel aanbod, dat dat de snelste weg is om het te verwerken. Als je zorgt voor veel groente, voldoende vetten, eiwitten en complexe koolhydraten, ben je al een heel eind op de goede weg!

Jet, 28-11-2015 14:31 #5
Dacht de nadelen van statines te voorkomen, maar het gebruik van roderijstgistcapsules
levert me ook spierpijn op. Reactie infoteur, 28-11-2015
Ja, dat klopt! Zoals ook in het artikel staat werkt rodegistrijst als een natuurlijke statine. Dus ook met de nadelen van statines erbij, oa die spierpijn. De spierpijn kan je voorkomen door Q10 extra bij te slikken. Dat is dus zowel nodig naast statines als ook naast rodegistrijst.

Elly Smits, 11-09-2015 12:50 #4
Mijn bloeddruk is te hoog en cholesterol ook in de familie komt hart en vaat ziekte voor dus ik ban waarschijnlijk erfelijk belast. Ik slik ongeveer al 10 jaar crestor en bisoprolol en chloortalidon, nu krijg ik last van jicht en beenspieren zijn pijnlijk. Wat is uw raad. Ik ben 68 jaar en wil graag heel oud worden. Dus elke natuurlijke tip kan ik gebruiken. Reactie infoteur, 11-09-2015
Neemt u naast de statines ook Q10 in? Ik denk namelijk dat dat in eerste instantie de allerbeste tip is. Naast statines altijd extra Q10 innemen om klachten zoals spierpijn en vermoeidheid te voorkomen of op te heffen.

J. Vethman, 14-08-2015 18:07 #3
Via, via gehoord, dat kikkererwten gezond zij en vooral om de cholesterol te verlagen. 15 erwten per dag rauw op kauwen (als ze geweekt zij). Heeft U daar weleens van gehoord? Reactie infoteur, 14-08-2015
Ja, ik heb wel begrepen dat ook peulvruchten zoals verschillende soorten bonen en erwten ook het cholesterol verlagen inderdaad.

Piet, 20-05-2015 11:27 #2
Ik heb zojuist de bloedwaarden terug gekregen van de huisarts, na 4 maanden rode gist rijst extract te hebben geprobeerd. De waarden bleken iets gestegen te zijn, i.p.v. de gewenste daling te laten zien.
Jammer. Ik had gehoopt op een beter resultaat, omdat ik van de eerder gebruikte simvastatine nogal veel last (spierpijn e.d.) had.

Jansen, 16-09-2014 19:05 #1
Als ik ipv statines, die ik nu gebruik voor de verlaging van mijn cholesterol, artisjokken wil gaan gebruiken, wat is dan de te gebruiken hoeveelheid? Reactie infoteur, 17-09-2014
Ongeveer 3 maal 320 mg artisjok per dag, bijvoorbeeld van Cypar. Overleg hierover met de huisarts en controleer je cholesterol gehalte na een aantal maanden.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 15-11-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Natuurlijk medicijn
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!