InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cholesterol: oorzaken en gevolgen

Cholesterol: oorzaken en gevolgen

Cholesterol: oorzaken en gevolgen Cholesterol, een ieder heeft het en dit moet ook. Maar op welk punt spreek je van een slecht cholesterol niveau? En wat zijn de oorzaken en gevolgen hiervan? De hoeveelheid slechte cholesterol in je lichaam moet afgebroken worden en dit kun je doen door gezonder te gaan leven en minder slechte vetten te eten. Lukt dit niet, dan zijn medicijnen de enige oplossing die overblijft en dat willen we natuurlijk vermijden.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam zelf nodig heeft. Het is een bouwstof voor het lichaam en ook voor de hormonen. Zonder cholesterol kan het lichaam niet functioneren. Maar een teveel aan cholesterol is juist schadelijk voor je lichaam. Cholesterol wordt door je lichaam zelf aangemaakt, door de lever of door de voeding die je dagelijks binnenkrijgt. Je lichaam is hierop ingespeeld en neemt dus precies genoeg cholesterol op voor de nodige bouwstoffen.

Goede en slechte cholesterol

De belangrijkste cholesterol deeltjes zijn LDL en HDL. LDL vervoert het cholesterol naar de verschillende delen in je lichaam, en onderweg kan de cholesterol zich dan gaan nestelen in de wanden van bijvoorbeeld slagaders en deze gaan vernauwen. LDL is dus een slechte cholesterol. HDL is een goede cholesterol. Deze zorgt ervoor dat het teveel aan cholesterol in je lichaam naar je lever wordt vervoert.De lever zorgt ervoor dat het cholesterol in de darmen terecht komt en via onze ontlasting wordt uitgescheiden. Omdat deze HDL-cholesterol wordt uitgescheiden en zich niet in het lichaam ophoopt wordt dit goede cholesterol genoemd.

Triglyceriden

Triglyceriden zijn ook vetten die in het bloed voorkomen. Bij triglyceriden is het zo dat hoe lager dit gehalte is, hoe beter. De waarde in triglyceriden wordt bij het cholesterol gehalte opgeteld om te bepalen of je een te hoog cholesterol gehalte hebt. Triglyceriden zijn gewone vetten die in voeding voorkomen, zoals in vlees, kaas en melkproducten.

Cholesterol te hoog?

Om te meten of je een te hoog cholesterol gehalte hebt is een bloedonderzoek nodig. Dit is een simpel onderzoekje die je bij je huisarts kunt laten doen. Er is zelfs apparatuur verkrijgbaar waarmee je je cholesterol thuis kunt controleren. Het beste is om dit op een nuchtere maag te checken en niet één onderzoek te doen, maar twee verschillende binnen twee weken om een objectiever resultaat te krijgen. Het kan namelijk zijn dat je iets hebt gegeten waar veel triglyceriden inzitten waardoor je een hogere cholesterol score krijgt. Beneden een overzicht van cholesterol gehaltes en de uitslag die erbij hoort (bron: www.hartstichting.nl).

Totaal cholesterolgehalte Uw cholesterolgehalte is
lager dan 5,0 mmol/lNormaal
5,0 - 6,4 mmol/lLicht verhoogd
6,5 - 7,9 mmol/lVerhoogd
hoger dan 8,0 mmol/lSterk verhoogd

Oorzaken van een (te) hoog cholesterol

Er zijn een aantal oorzaken bekend Waardoor je cholesterol (te) hoog kan zijn. Op sommige van deze oorzaken heb je helaas geen invloed, maar op anderen weer wel.

Teveel aan verzadigde vetten en cholesterolrijke voeding

Verzadigde vetten zijn als het ware slechte vetten, die voorkomen in producten zoals volle melkproducten, vet vlees, koekjes, gebak, etc. Door deze verzadigde vetten maakt het lichaam meer (en dus teveel) cholesterol aan dan het nodig heeft en wordt het opgeslagen in het lichaam. Dit kan voor allerlei problemen zorgen.

Te hoog lichaamsgewicht

Bij overgewicht heb je een teveel aan vetten in je lichaam. Vooral vetten in je buik kunnen zorgen voor een hoger cholesterol gehalte.

Diabetes / suikerziekte
Mensen die diabetes (suikerziekte) hebben hebben een groter risico op een hoog cholesterol gehalte. Heb je diabetes, dan is het zeker aan te raden dit bij jezelf ook te testen. Dit om verdere risico's te voorkomen.

Erfelijke aanleg

Soms kan een hoog cholesterol gehalte ook erfelijk zijn. Weet je dat er familieleden zijn die op jonge leeftijd al cholesterol problemen hebben, dan is het aan te raden dit bij jezelf ook (regelmatig) te testen. Bij erfelijke cholesterol problemen is een dieet in de meeste gevallen niet voldoende en zullen er medicijnen voorgeschreven moeten worden.

Gevolgen van een (te) hoog cholesterol

Op zich merk je zelf weinig van het hebben van een hoog cholesterol, alhoewel het kan zorgen voor bijvoorbeeld een drukkende pijn in de borststreek. Het meest gevaarlijke is dat op den duur je (slag)aderen nauwer worden, waardoor het bloed niet voldoende kan stromen naar de organen (hersenen, hart) waar dit het meest nodig is. Ook is er kans dat er een bloedprop losschiet waardoor er helemaal geen bloed meer door een ader gaat stromen en je dus een hartinfarct of beroerte kan krijgen.

Hoe kun je je cholesterol gehalte verlagen?

Je kunt je cholesterol op verschillende manieren verlagen:
  • Een dieet van cholesterol-arme producten, dus minder verzadigde vetten.
  • Meer bewegen wat in het algemeen goed en gezond is. Leidraad hierbij is om je 30 minuten minimaal per dag in te spannen en actief te bewegen. Pak dus vaker de fiets en de trap.
  • Stoppen met roken; roken is ook een groot risico-factor als het aankomt op hart- en vaatziekten.
© 2014 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
Wat te doen bij overgewichtWat te doen bij overgewichtOvergewicht komt steeds vaker en in steeds heftigere vormen voor. Wat is overgewicht nu precies? Wanneer is er sprake va…
Waarom overgewicht slecht voor je isWaarom overgewicht slecht voor je isHet aantal mensen dat gewicht wil verliezen neemt de afgelopen jaren explosief toe. Ben je er zelf ook al mee bezig? Zo…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.hartstichting.nl

Reageer op het artikel "Cholesterol: oorzaken en gevolgen"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 12-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!