InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalte

Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalte

Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalte Kan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorzaken zijn van een te hoog cholesterolgehalte in het bloed? Welke voedingsmiddelen werken cholesterolverlagend? Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan cholesterol?

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof, dat niet oplosbaar is in water, dat voorkomt in ons lichaam dat gebruikt wordt als brandstof. Cholesterol is voor ons lichaam noodzakelijk, het is zelfs essentieel. Cholesterol wordt voornamelijk aangemaakt in ons lever. In dierlijke en plantaardige producten van ons voedsel komt cholesterol in voor.

Hoe krijgen we cholesterol binnen?

Cholesterol dat in onze voeding zit, worden door de darmcellen in onze darmen opgenomen. Darmen hebben echter een beperkte capaciteit om cholesterol op te kunnen nemen.

Oorzaken

Wat kunnen de oorzaken zijn van een te hoog gehalte aan cholesterol?
  • Een traag werkende schildklier,
  • Suikerziekte,
  • Het gebruik van bepaalde medicijnen,
  • Het eten van te veel verzadigd vet,
  • Het eten van te veel cholesterolrijke voedingsmiddelen.
Er zijn echter nog andere oorzaken van een te hoog cholesterolgehalte. Een daarvan is overgewicht: door overgewicht kunnen er processen binnen het lichaam dusdanig veranderen dat er een stijging van het cholesterolgehalte in het bloed waarneembaar wordt. Behalve dat kan een hoog cholesterolgehalte erfelijk zijn.

Verzadigd vet

Het cholesterolgehalte in het bloed van een vrouw kan te hoog zijn door het te veel eten van verzadigd vet. Als er te veel verzadigd vet in de voeding voorkomt, maakt het lichaam meer cholesterol aan. Hierdoor kan het cholesterolgehalte stijgen.

Cholesterolrijk

Wat zijn cholesterolrijke voedingsmiddelen?
  • Melkvet,
  • Roomboter,
  • Eidooiers,
  • Volle zuivelproducten,
  • Varkensvlees,
  • Orgaanvlees.
De volgende voedingsmiddelen bevatten ook relatief veel cholesterol:
  • Schelvislever,
  • Garnalen en
  • Paling.

Wat kunt u zelf doen?

Wat kunt u zelf doen tegen cholesterol? Een te hoog cholesterolgehalte in uw bloed gaat niet vanzelf weg. Er zijn echter een aantal zaken die u zelf kunt ondernemen om uw cholesterol wat te verlagen, zoals:
  • Met gezonde, goede en gevarieerde voeding kan het cholesterolgehalte met zo´n 10% verlagen,
  • Eet extra vezelrijke voedingsproducten,
  • Cholesterolverlagend dieet volgen (opgesteld door een deskundige),
  • Op een gezond gewicht blijven,
  • Iedere dag 30 minuten bewegen, zoals bijvoorbeeld hardlopen,
  • Probeer een gezonde levensstijl aan te nemen: stop met roken en verminder het gebruik van alcohol,
  • Laat uw cholesterolwaarde regelmatig controleren,
  • Als u cholesterolverlagende medicijnen gebruikt, neem deze volgens voorschrift in.

Cholesterolverlagend

Welke voedingsmiddelen werken cholesterolverlagend? Welke andere zaken kan een vrouw helpen haar cholesterolgehalte te verlagen?
  • Vezelrijke voedingsproducten die cholesterolverlagend werken zijn:
    • Grapefruit,
    • Granen,
    • Noten,
    • Aardappelen,
    • Peulvruchten,
    • Uien,
    • Knoflook en
    • Kool.
    Plantaardige oliën die cholesterolverlagend werken:
    • Olijfolie.
    Dranken die cholesterolverlagend werken zijn:
    • Thee en
    • Kannebrooddrank.
    Hardlopen, hardlopen blijkt een verlagende werking te hebben. Als u echter een slechte conditie hebt, bouw het hardlopen dan langzaam op.

Als u een te hoog cholesterolgehalte hebt, volg altijd de aanwijzingen en adviezen op van uw arts!
Gerelateerde artikelen
Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat moet je allemaal weten van je cholesterol in je lichaam? Hoe vaak moet je het laten checken? Wat zijn de symptomen?…
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
Je cholesterol verlagen zonder medicijnenVeel mensen hebben een te hoog cholesterolgehalte. Wat houdt dit in en hun kun je het zonder pillen verlagen?
Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren maken deel uit van heel wat recepten en gerechten. Maar ook als product op zich worden ze vaak als maaltijd gebru…
Cholesterol hoe zit dat?Cholesterol hoe zit dat?Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig recla…
Bronnen en referenties
  • http://www.dietenlijst.nl/dieten/cholesterol_verlagend_dieet/
  • http://www.spreekuurthuis.nl/themas/cholesterol/informatie/wat_is_cholesterol
  • http://www.msd.nl/ziektebeelden/Cholesterol/Welke_risicofactoren_zijn_er
  • De homeopatische vrouwen gids voor een natuurlijke gezondheid Marianne Meijer en Leo Huijsen Homeovisie Alkmaar 1991.

Reageer op het artikel "Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalte"

Reactie

Marianne van Velzen, 24-03-2016 13:42 #1
Ik heb een vraag.
Mijn leeftijd is bijna 66. Sinds ongeveer een jaar is mijn bloeddruk te hoog. Ik heb van mijn dokter10 Mg. amplodine voorgeschreven gekregen om de bloeddruk te verlagen. Volgens de bijsluiter mag ik er geen crapefruits bij eten. Ik at al heel veel jaren 3 of 4 grapefruits per week. Hiermee ben ik dus gestopt. Nu blijkt mijn cholesterol aan de hoge kant te zijn. Ik moet erbij zeggen dat dat nooit eerder gemeten is. Overal lees ik dat juist grapefruits zo gezond zijn, ontstekengingsremmend en cholesterol verlagend etc.
Is het eten van grapefruits werkelijk af te raden in combinatie met dat medicijn?
Vriendelijke groet.
Marianne

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!