InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doet cholesterol met je lichaam?

Wat doet cholesterol met je lichaam?

Wat doet cholesterol met je lichaam? Wat moet je allemaal weten van je cholesterol in je lichaam? Hoe vaak moet je het laten checken? Wat zijn de symptomen? Wat voor soort problemen kun je krijgen met een te hoog cholesterolgehalte? Kortom, hoe voorkom je erger en hoe houdt je jouw cholesterol op het juiste niveau.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een wasachtige, vetachtige stof die van nature aanwezig is zijn in de cellen of membranen overal in het lichaam. Uw lichaam gebruikt cholesterol om veel hormonen, vitamine D en galzuren, die helpen om het vet te verteren, te produceren. Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed kunnen teveel vetten in de bloedvaten brengen, waardoor er een vernauwing kan optreden. Dit kan leiden tot een hartaanval, beroerte of slagader ziekte.

Bron: Julos, RgbstockBron: Julos, Rgbstock

Wat veroorzaakt een hoog cholesterolgehalte?

De meest voorkomende oorzaken van een te hoog cholesterolgehalte komt voornamelijk door een te vet dieet, inactiviteit en overgewicht (obesitas). Minder vaak, kunnen genetische oorzaken het vermogen van het lichaam verminderen te metaboliseren cholesterol of ervoor zorgen dat de lever te produceren te veel cholesterol.

Hoe vaak moet je jouw cholesterol checken?

Je zou je cholesterol om de vijf jaar moeten controleren, zeker na vanaf je twintigste levensjaar. Als het cholesterolgehalte te hoog is, kan dit met medicijnen betreden worden en worden meestal ook geadviseerd om te beginnen met een laag cholesterol dieet. Vervolgens wordt het cholesterolgehalte meestal om de drie maanden gecontroleerd om te zien of het cholesterol weer op niveau is. Zodra de cholesterol op niveau is, kan het verstandig zijn om elk jaar jouw cholesterolgehalte te laten checken.

Bron: Vierdrie, RgbstockBron: Vierdrie, Rgbstock

Hoe wordt je cholesterol gecontroleerd

De controle van je cholesterol is onderdeel van een bloedonderzoek, genaamd een lipoproteïne analyse. Met deze analyse wordt niet enkel gekeken of in je lichaam cholesterol zit, maar ook wat voor type cholesterol het is. Er zijn twee soorten cholesterol, namelijk een goede en een slechte cholesterol.

De ‘High Density Lipoproteins’ (HDL) cholesterol

Dit soort cholesterol beschermd het lichaam tegen vernauwing van de bloedvaten en wordt beschouwd als het goede cholesterol.

De ‘Low Density Lipoproteins’ (HDL) cholesterol

Dit soort cholesterol wordt beschouwd als het slechte cholesterol en kan vernauwing erger maken.

De test is voltooid na tien tot elf uur, waarna de arts kan kijken welke behandeling nodig zal zijn.

Welke problemen worden veroorzaakt door een hoog cholesterolgehalte?

Hoog cholesterol kan leiden tot verharding van de slagaders, die tot vernauwde kransslagaderen naar het hart en pijn op de borst kunnen leiden. De kans op een hartaanval is dan zeker niet uit te sluiten. Vernauwde halsslagaderen die bloed naar de hersenen leveren kan leiden tot een beroerte. Vernauwde slagaders in de benen kunnen pijn met lopen veroorzaken.

Hoe voorkom je een te hoog cholesterolgehalte

Het controleren van je cholesterol is een levenslange verplichting. Wat kun je zelf doen om een te hoog cholesterolgehalte te voorkomen?

  • niet teveel alcohol drinken
  • niet roken
  • minimaal twee stuks fruit en groente per dag eten
  • voldoende bewegen
  • Zo weinig mogelijk verzadigde vetten eten

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gevaarlijk is een hoog cholesterolgehalte?Hoe gevaarlijk is een hoog cholesterolgehalte?Het risico van een hoog cholesterolgehalte is in de media, op gezondheidsfora en in de kennissenkring, dagelijks onderwe…
Een hoog cholesterolgehalteRuim 65% van de Nederlanders heeft een verhoogd cholesterolgehalte, hetgeen verschillende gezondheidsrisico's met zich m…
Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalteAtorvastatine voor een lager cholesterolgehalteWe hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken.…
Cholesterol hoe zit dat?Cholesterol hoe zit dat?Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig recla…
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • www.gezondheidsnet.nl
  • www.hartstichting.nl
  • www.cholesterol.nl
  • Afbeelding bron 1: Julos, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Vierdrie, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Wat doet cholesterol met je lichaam?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 09-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!