InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Overgewicht: vragen en antwoorden

Overgewicht: vragen en antwoorden

Op de televisie is het een steeds meer terugkomend onderwerp. Veel te dikke mensen met ernstige gezondheidsproblemen. Het is logisch dat dit probleem steeds onder de media-aandacht komt, aangezien overgewicht, vooral onder kinderen, een enorme groei meemaakt in Nederland over de laatste tien jaar. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een hoop mensen willen weten hoe het nu zit met overgewicht en hoe je dit kunt voorkomen. Even de feiten op een rij.

Hoe weet ik dat ik te zwaar ben?

Overgewicht lijkt over te waaien uit landen, zoals de Verenigde Staten. Het komt steeds vaker voor en lijkt niet te minderen. Steeds meer mensen zijn daarom ook bezig met hun gewicht. Maar hoe weet je eigenlijk wel of je te zwaar bent? Dit doe je door je Body Mass te berekenen, de zogenoemde BMI. Dit is het lichaamsgewicht (aantal kilogrammen) gedeeld door de lichaamslengte in meters in het kwadraat. Zo zie je direct of je te licht, gezond of te zwaar bent.

Via het Voedingscentrum kun je jouw eigen BMI berekenen.

Zijn overgewicht en obesitas hertzelfde?

Overgewicht en obesitas zijn zeker niet hetzelfde. Een vorm van obesitas is veel ernstiger dan overgewicht. Iemand met obesitas is een stukken dikker en heeft veel meer gezondheidsrisico’s. Nog beter gezegd, Obesitas wordt door veel onderzoekers al tot een ziekte bestempeld, waarbij een zodanige hoeveelheid aan vetstapeling in het lichaam plaatsvindt dat dit direct voor gezondheidsproblemen leidt. Je kunt obesitas dan ook niet zomaar als iets ongemakkelijks zien, en deze ziekte heeft daarom ook grondige behandelmethodes nodig.

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

De oorzaken van overgewicht en obesitas

De oorzaken van overgewicht en obesitas zijn vaak vrij complex. De bekende oorzaken zijn natuurlijk te weinig beweging en een te hoge calorieconsumptie. Daarnaast ontstaat een gewichtstoename ook door een onevenwichtige energiebalans, wat beïnvloed wordt door genetische, biologische en psychologische factoren. Ook de leefomgeving speelt een belangrijke factor. Erfelijkheid is de minst beïnvloedbare reden voor overgewicht. Het kan genetisch bepaald zijn dat je minder snel een verzadigd gevoel krijgt na het eten, waardoor het zeer lastig is om slank te blijven.

Wat zijn de risico’s van overgewicht

De risico’s zijn uiteenlopend bij overgewicht. De belangrijkste ziektes en aandoeningen zijn kanker, hart- en vaatziekten, apnue, huidproblemen, diabetes en aandoeningen aan het bewigingsgestel. Diabetes, in de vorm van mellitus type 2, kan leiden tot oog-, zenuw-, vaat-, lever- en nieraandoeningen. Steeds meer kinderen hebben last van diabetes in deze categorie, wat erg zorgwekkend is te noemen. Dit kan zeer veel gevolgen hebben voor kinderen, want hert kan leiden tot psychische problemen. Deze problemen uiten zich in depressies, angst- en eetstoornissen. Bovendien worden dikke kinderen ook vaker gepest en buitengesloten.

Hoe voorkom ik overgewicht

Als overgewicht altijd maar een blijvend probleem is, zorg en dan voor dat je ondersteuning krijgt. Een fitnesstrainer en een huisarts maken graag een plan met je om hiermee om te gaan. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat je goed beweegt en gezond eet. Hierbij wat tips om overgewicht te voorkomen.

  • Eet vijf keer per dag. Drie keer een hoofdmaaltijd en twee keer een gezond tussendoortje
  • Zorg dat je voldoende slaap krijgt
  • Drink voldoende water gedurende de dag
  • Gebruik je maaltijden in een rustige omgeving
  • Eet dagelijks voldoende fruit en groente
  • Zorg voor dagelijks lichaamsontspanning
  • Probeer je stressniveau tot een minimum te beperken
  • Kies ten alle tijden voor gezonde vetten, bijvoorbeeld olijfolie
  • Start een bewegingsprogramma
  • Vermijd suikervrije drankjes
  • Eet zo min mogelijk gefrituurde maaltijden

Bron: Woodsy, RgbstockBron: Woodsy, Rgbstock
Overgewicht kan op elke leeftijd een zeer ernstige bedreiging vormen, dus hou je aan de bovengenoemde tips en probeer eens gezonder te leven. Je leven zal alleen verbeteren. Zowel lichamelijk als geestelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.obesitasvereniging.nl
  • www.hartstichting.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • Afbeelding bron 1: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Woodsy, Rgbstock

Reageer op het artikel "Overgewicht: vragen en antwoorden"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 28-10-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!