InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is de bloedsinaasappel gezond?

Is de bloedsinaasappel gezond?

Is de bloedsinaasappel gezond? Bloedsinaasappels zijn onbekender dan normale sinaasappels, maar dat betekent niet dat de voordelen ook minder zijn. Bloedsinaasappels bevatten namelijk zeer goede voordelen voor de gezondheid. Ze zijn bijvoorbeeld een goede bron van vitamine C, maar wat heeft deze tachtig kcal houdende vrucht nog meer te bieden?

Wat zijn bloedsinaasappels?

Je hebt ongetwijfeld gehoord van sinaasappels, maar ook van bloedsinaasappels? Deze zijn een stuk minder bekend. En je bent vast niet de enige die ze niet kent. De bloedsinaasappel is verwant aan de verschillende sinaasappels die je in de supermarkt kunt vinden. Wat ongebruikelijk is aan de bloedsinaasappel is de gepigmenteerde pulp, dit varieert van een solide roodpaarse pulp tot een diep oranje tint met spikkels rood erop. Ook al is de bloedsinaasappel anders, ze hebben een aantal zeer goede voordelen voor de gezondheid.

Bloedsinaasappel gezond

Terwijl bloedsinaasappels een flauwe maar suggestief aroma van frambozen bieden en tevens minder zuur dan sinaasappels zijn, beschikken ze beide over een vergelijkbare voedingswaarde. Er zijn een aantal gezondheidsvoordelen te benoemen die op bloedsinaasappels van toepassing zijn:

Anthocyaan

Het antioxidant anthocyaan geeft deze voedzame citrusvrucht een unieke kleur. Daarnaast zorgt deze antioxidant ervoor dat het risico op kanker en hartziekten verkleind wordt. In toevoeging op het beschermen van het lichaam tegen deze terminale ziekten zorgt anthocyaan er ook voor dat de bloedvaten sterker en flexibeler worden, bovendien begeleidt anthocyaan in het verlagen van de ’slechte’ cholesterolniveaus. Dus in het kort, je bent ervan verzekerd een gezonde dosis anthocyaan binnen te krijgen wanneer je bloedsinaasappels consumeert.

Vitamine C

Onder de opvallende gezondheidsvoordelen van bloedsinaasappels behoort vitamine C. Citrusvruchten zijn hoog in vitamine C, hier is de bloedsinaasappel geen uitzondering van. Zoals anthocyaan, is ook vitamine C een antioxidant dat niet alleen helpt in het repareren van weefsels in het lichaam, maar ze ook geheel geneest. Een middelgrote bloedsinaasappel is alles wat je iedere dag nodig hebt om je lichaam met een toevoer van 100% vitamine C te voorzien. De bloedsinaasappel is één van de beste bronnen voor vitamine C.

Foliumzuur

Van een goede dosis foliumzuur, ook wel vitamine B9, ben je verzekerd als je een bloedsinaasappel consumeert. De vitamine wordt in het medisch jargon als foliumzuur aangeschreven. Foliumzuur is essentieel voor vrouwen die zwanger zijn en voor vrouwen die zwanger proberen te worden. Dat is omdat het erg belangrijk is voor de beginontwikkeling van een foetus. Dus als je opzoek bent naar een natuurlijke bron van foliumzuur, dan weet je ze te vinden. Eén bloedsinaasappel bevat 10% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan foliumzuur.

Vezels

Naast een rijke hoeveelheid vitamine B9 te hebben, beschikken bloedsinaasappels ook over een goede hoeveelheid vezels. Eén gemiddelde bloedsinaasappel kan het lichaam drie gram vezel leveren. Dat is 10% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Vezels zorgen er vooral voor dat het risico op dikke darmkanker vermindert. Daarnaast handhaaft het de gezondheid van het darmstelsel en voorkomt het dat er verstoppingen optreden.

Calorieën

Bloedsinaasappels beschikken over tachtig kcal in één gemiddelde bloedsinaasappel.
Gerelateerde artikelen
De bloedsinaasappel: wat is een bloedsinaasappel?De bloedsinaasappel: wat is een bloedsinaasappel?De bloedsinaasappel wordt ook wel wijnsinasappel genoemd. De bloedsinasappel is van binnen rood en het lijkt er dus op a…
Sapjes uit de sapcentrifugeSapjes uit de sapcentrifugeWe kunnen ons niet meer voorstellen dat we er geen hebben … de sapcentrifuge. Of het nu zo’n kleine handmatige is of zo’…
Kleuren fruit en de gezondheidKleuren fruit en de gezondheidFruit: het is er in allerlei kleuren. Maar wist je dat iedere kleur fruit weer iets goeds doet voor het lichaam? Het is…
Informatie over wodkaInformatie over wodkaWodka is een populaire drank in Noord- en Oost-Europa, maar wordt ook in West-Europa steeds populairder. Ook wordt wodka…
Hot, hot, hot: winterbeauty waar je het warm van krijgtHot, hot, hot: winterbeauty waar je het warm van krijgtHot, hot, hot! Winterbeauty om het warm van te krijgen. Letterlijk, door een wellness-ritueel voor jezelf en/of een ande…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 148854, Pixabay
  • http://www.healwithfood.org/health-benefits/blood-oranges.php
  • http://www.stethnews.com/2025/astounding-health-benefits-of-eating-blood-orange/
  • http://juicing-for-health.com/blood-orange-juice.html

Reageer op het artikel "Is de bloedsinaasappel gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 22-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!