InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Misverstanden over gezonde voeding

Misverstanden over gezonde voeding

Misverstanden over gezonde voeding Veel mensen denken gezond bezig te zijn, terwijl ze voedsel tot zich nemen dat eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Dit kan om verschillende redenen zijn. Het stilt bijvoorbeeld je hongergevoel niet of het zijn producten zonder vet, maar wel met een heleboel koolhydraten. Welke voeding heeft nu de naam gezond te zijn, zonder dat dit echt gezond is?

Lightproducten

Veel lightproducten bevatten in plaats van suikers suikervervangers of het vet is vervangen door koolhydraten. Wanneer vet is vervangen door koolhydraten, is langzame energie vervangen door snelle energie. Dit heeft tot gevolg dat je direct na het eten energie voor tien hebt, maar dat dit ook weer snel inzakt, waarna je weer behoefte aan eten krijgt (schommelingen suikerspiegel). Suiker vervangen door suikervervangers heeft eigenlijk hetzelfde effect. Het lichaam reageert op de suikervervangers, alsof je suiker binnenkrijgt, met als gevolg dat je lekkere trek krijgt. Naast het feit dat suikervervangers eetlust opwekkend werken, zijn de meeste hiervan ook niet zo goed voor de gezondheid.

Sapjes en smoothies

Sapjes en smoothies zitten boordevol fruit, dus gezond zou je zeggen. Dat is ook zo, ze zijn beslist gezond, alleen bevatten ze niet meer de voedingsvezels die het vaste product wel bevatte. Hierdoor krijg je dus wel alle suikers, vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen, zonder dat je het volle gevoel krijgt dat je zou hebben wanneer je al deze vruchten in zijn geheel zou eten. Probeer het maar eens, maak zelf een smoothie met verschillende vruchten en kijk wat er allemaal ingaat om een vol glas te krijgen. Probeer de dag daarna die hoeveelheid fruit en/of groenten maar eens op te eten. Wanneer heb je een voller gevoel?

Salades uit de supermarkt

Smaakversterkers, sauzen, conserveringsmiddelen, de zogenaamde gezonde salades uit de supermarkt zitten er vol mee. Teveel zout en teveel vet, kortom het zijn echte dikmakers. Sommige salades bevatten net zoveel calorieën als een bord patat frites met mayonaise. Gezond bezig? Nou, nee dus.

Cruesli

Hartstikke gezond en vol met voedingsvezels zou je zeggen. Dit geldt misschien voor het gezondere broertje muesli (lees de verpakking, ook hier wordt vaak suiker aan toegevoegd), maar bij cruesli zit er toch een addertje onder het gras. Er wordt aan de muesli vet en suiker toegevoegd om het lekker knapperig te maken zodat het cruesli wordt. Lekker is het zeker, maar wanneer je wilt afvallen kan je de cruesli beter laten staan.

Margarine

Veel mensen eten margarine in plaats van roomboter. Margarine is ooit op de markt gekomen als goedkope vervanging van boter, zodat de arbeiders ook iets op hun brood konden smeren. Volgend Framingham Heart Study lopen mensen die margarine eten in plaats van roomboter meer kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten. Margarine zit vol transvetzuren en is gemaakt van geraffineerde oliën en E-nummers. Een kunstmatig product zonder toegevoegde waarde.

Vegetarisch vlees

Er is niets mis met vegetarisch zijn, alleen waarom eten vegetariërs nepvlees? De vegetarische burgers uit de supermarkt zijn alles behalve gezond. Het ziet er enigszins uit als vlees, het smaakt enigszins naar vlees en zit boordevol rommel zoals guarpitmeel (verdikkingsmiddel), suiker en gehydrateerd soja-eiwit (iets wat je zeker niet teveel binnen mag krijgen omdat dit er onder andere voor kan zorgen dat je lichaam geen mineralen meer kan opnemen). Om niet alle vegetarische vleesvervangers over één kam te scheren, sommige zijn best redelijk. Er wordt dan gebruikgemaakt van kaas, algen en schimmels om een fatsoenlijk vleesvervangend product op de markt te brengen. Dit zijn over het algemeen de duurdere vleesvervangers. Lees dus altijd de verpakking.

Magere melk

Magere melk heeft minder calorieën, maar ook minder in vet oplosbare vitamines, zoals vitamine A, D, E en K. Bovendien geeft magere melk geen vol gevoel en mist het de ingrediënten die je stofwisseling ondersteunen. Volgens onderzoek uit 2012 (Universiteit van Virginia) is er een relatie tussen het drinken van magere melk en een grotere kans op obesitas. Bij het onderzoek werden 10.700 kleuters gevolgd en vooral bij deze groep werd een duidelijk verband gevonden tussen het drinken van magere melk en overgewicht. Dit was een duidelijke bevestiging van eerdere onderzoeken waaruit deze conclusie ook al getrokken kon worden. De meeste mensen drinken juist magere melk om dit te voorkomen.

Magere yoghurt

Wat geldt voor magere melk, geldt ook voor magere yoghurt. Wanneer je dit als toetje eet, is dit geen groot probleem, maar wanneer je als ontbijt of lunch magere yoghurt neemt is de kans groot dat je al snel weer honger krijgt. Magere yoghurt vult onvoldoende en ondersteunt je stofwisseling niet en dat terwijl het verschil in calorieën (160 tegen 110 per portie) zeer gering is.

Rijstcrackers

Rijstcrackers zijn licht. Er zitten heel weinig calorieën in, maar ze bestaan voor 82 procent uit koolhydraten, dat betekent een snelle stijging van de suikerspiegel gevolgd door hongergevoel en meer eten. Je kan iets meer dan twee rijstcrackers eten tegen één boterham (rijstwafel 30 calorieën en een boterham 75), maar in een rijstcracker zitten vrijwel geen voedingsvezels (0,3 gram), terwijl er in één boterham 2 gram vezels zit (meer dan zes keer zoveel). Een rijstcracker levert dus weinig calorieën, maar ook weinig gezonds.

Soja

Soja is alleen gezond wanneer het genuttigd wordt in zeer kleine hoeveelheden van tussen de 9 en 36 gram per dag en dan alleen in de gefermenteerde vorm (sojasaus, miso, tempeh). Wanneer je kiest voor voedingsmiddelen zoals sojameel, sojamelk, sojaolie en sojaburgers ondermijn je je gezondheid. Het veroorzaakt op langere termijn onvruchtbaarheid bij mannen, ontstekingen in het lichaam, vervroegde puberteit en schildklierproblemen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zes verborgen dikmakersZes verborgen dikmakersAls je af wil vallen, dan zorg je er natuurlijk voor dat je afblijft van chips, koekjes en andere bekende dikmakers. Maa…
Gewone broodjes gezondGewone broodjes gezondHet bekende “broodje gezond” is zo alledaags dat we er eigenlijk aan voorbij gaan dat een goed broodje gezond naast lekk…
Groene Smoothies. Wat zijn groene smoothies?Groene Smoothies. Wat zijn groene smoothies?Smoothies zijn op het gebied van voedsel een gezonde trend, en groene Smoothies worden ook steeds bekender. Groene Smoot…
Is gezonde voeding echt gezond?Is gezonde voeding echt gezond?Veel mensen kiezen zeer bewust voor een gezonde leefwijze. Helaas is al meerdere keren gebleken dat bepaalde voeding, wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taken, Pixabay
  • http://www.echtgezondafvallen.nl/gezonde-voeding/
  • http://www.muscleandfitness.com/nutrition/lose-fat/12-healthy-foods-aren-t-really-healthy/slide/3
  • http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-waarom-soja-ongezond-is/

Reageer op het artikel "Misverstanden over gezonde voeding"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voeding en ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!