Vega producten in de supermarkt
Nederlanders staan bekend als vleeseters, maar veganisme als nieuwe trend rukt op. In de Verenigde Staten leven al een miljoen inwoners veganistisch en in Duitsland zijn het er naar schatting al 900.000. De vraag naar vleesloze producten neemt toe en supermarkten zoals Delhaize spelen daar handig op in door eigen vega-producten aan te bieden.
Veganist ervaart geen grote beperkingen
Als je een veganist ernaar vraagt, is hun voedingswijze helemaal niet zo ingewikkeld en ervaren ze die ook niet als een grote beperking. Ze eten alleen geen dierlijke en zuivelproducten of eieren. Ook verboden zijn honing of gelatine. Maar soms is het leven van alledag toch een beetje ingewikkelder, bijvoorbeeld als ze willen eten in een
restaurant:
- kookt de chef-kok wel echt zonder boter?
- bevat de saus geen kippenbouillon of kaas?
- heeft de kok bij de bereiding van de sladressing afgezien van mayonaise en room?
Toenemende vraag naar vega-producten in de supermarkt
Dat soort vragen is voor veganisten niet alleen om redenen van gezondheid belangrijk, maar ook om ethische en milieuredenen. Ze willen zich vooral afzetten tegen elke vorm van uitbuiting van dieren, zoals bijvoorbeeld de intensieve veehouderij. Maar veganisme is tegenwoordig meer dan een instelling. Sommige supermarkten hebben die trend al vroeg herkend. De vraag naar vegetarische en veganistische producten kende volgens een woordvoerster van de Belgische
supermarktketen Delhaize in het jaar 2014 een stijging van bijna tien procent. Om aan de behoeften van haar klanten te kunnen voldoen, biedt de Belgische supermarktketen gericht veganistische producten van eigen merk aan. Die hebben als voordeel dat ze goedkoper zijn dan de bekende biomerken.
Vegan producten niet automatisch duurder
Dat we met zijn allen
minder vlees moeten eten, daar zijn "de geleerden" het wel over eens. Gelukkig leeft bijna ieder van ons op sommige dagen wel eens vegetarisch of zelfs veganistisch. Misschien zelfs zonder het te weten. Vegan betekent overigens niet automatisch duurder.
Meer bewustwording bij fabrikanten en supermarkten
Zoals bij elke bijzondere voedingswijze, komt het erop aan welke producten men koopt. Vleesvervangers of vegetarische kazen zijn natuurlijk duurder dan wanneer je zonder die vervangende producten leeft. Want ook producten die niet gemarkeerd zijn met vegan-logo, kunnen door veganisten met een gerust hart worden gegeten. Daartoe behoren bijvoorbeeld:
- specifieke aardappelkroketten;
- pure chocolade;
- of risotto met algen.
Belangrijk is echter een grotere bewustwording van de zijde van levensmiddelenfabrikanten en supermarkten. Gelukkig is er een aantal marktpartijen dat hun veganistische klanten niet in de kou laat staan en het assortiment meer en meer heeft uitgebreid. Men realiseert zich dat mensen steeds meer aandacht besteden aan een gezondere voeding en verwacht dat de vraag vooral naar vegetarische producten zal stijgen. Verrassend is overigens dat supermarkten aangeven dat de basis klantenkring wat ouder is dan verwacht (leeftijdscategorie tussen eind 20 en eind 40).
Flexitariërs geven een boost aan de markt
Puur veganistische producten belanden overigens niet alleen in het boodschappenmandje van veganisten. Tofu, eetbare zaden of pitten vinden ook in Nederland steeds meer hun weg naar het bord van de andere consumenten, de zogenaamde “flexitariërs”. Die benaming verwijst naar mensen die voornamelijk vegetarisch eten, maar niet vies zijn van kwalitatief hoogwaardige vlees- en visproducten.
Ook reformwinkels profiteren
Van de trend profiteren vooral reformwinkels. Heeft men eenmaal gekozen voor een veganistische levensstijl, dan is consumptie van geïndustrialiseerde producten met veel suiker,
zout of conserveringsmiddelen niet erg logisch. Dat verklaart voor een groot deel de hausse in verkoop van veganistische levensmiddelen. Bijzonder populair zijn tofu, soja en lupineproducten om te braden of te smeren.
Opkomst van vegetarische restaurants
Naast supermarkten, worden zich ook restaurateurs in Nederland in toenemende mate bewust van een stijgende vraag naar gezondere voeding. Dat valt af te leiden uit het toegenomen aantal vegetarische restaurants die ook vega-varianten aanbieden. Maar of veganisten op termijn echt een lucratieve doelgroep in Nederland vertegenwoordigen, valt nog te bezien. De tendens in ons land is geenszins vergelijkbaar met de boom in Duitsland. Onze oosterburen, met 80 miljoen inwoners, telt naar schatting 7,8 miljoen vegetariërs en 900.000 veganisten.