InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Eik voor de huid

Eik voor de huid

Eik voor de huid De huid is, met zijn oppervlakte van 2 vierkante meter en zijn zowat 4 kg, het grootste en zwaarste orgaan in of beter op ons lichaam.. Het is niet alleen de verpakking voor onze organen, maar heeft ook een functie als zintuig (voelen) en een functie voor de stofwisseling.

Eik tegen nat eczeem

Huidaandoeningen zijn daarom ook meer dan een uitwendig probleem, de mogelijke oorzaken zijn dikwijls van inwendige aard, slecht functioneren van lever, darmen en andere uitscheidingsorganen. We moeten dus zonder meer eerst naar de oorzaak van een eczeem zoeken om tot een behandeling te komen. Al is dat dikwijls makkelijker gezegd dan gedaan.
Ondanks de complexiteit van deze kwalen kan het juiste gebruik van kruiden verrassend goede resultaten geven. Een voorbeeld is de behandeling van nat eczeem. Een eenvoudige, maar zeer efficiënte behandeling is het gebruik van vochtige linnen omslagen, zeg maar nat op nat, met een zogenaamde looistofplant in ons geval Quercus robur, de Zomereik

Bereidingswijze compres met eikenschors

Men kookt 1 tot 2 eetlepel grof gemalen eikenschors met een ½ liter water gedurende 15 minuten, dan afgieten door een zeef en laten afkoelen. Een linnen doekje of proper washandje in deze vloeistof nat maken en gedurende 1 uur koud en nat op het eczeem leggen. Als de omslag niet meer koud en vochtig is, deze vernieuwen. Nooit afdekken met een ondoordringbare laag zoals plastic. De compressen moeten 3 maal daags toegepast worden. Je kan de gekoelde thee de hele dag (voor de 3 compressen) gebruiken, maar de volgende dag moet je een vers extract maken.

Quercus robur of Zomereik

Een algemeen bekende boom, die vooral respect afdwingt door zijn stoer uiterlijk, tenminste als hij oud genoeg is. En oud kan hij wel degelijk worden. Bijvoorbeeld de zomereik van Liernu (le Gros Chêne de Liernu) is zeer waarschijnlijk meer dan 700 jaar oud. Pas op leeftijd krijgen eiken hun typisch imponerend uiterlijk: een kronkelende, dynamische takstructuur, gegroefde bast en brede, ronde kroonvorm.

Medicinaal wordt de nog gladde, niet gegroefde schors van ongeveer tien jaar oude eiken gebruikt; het gehalte aan looistoffen is verantwoordelijk voor de samentrekkende (adstringerende) en uitdrogende, maar ook ontstekingingswerende werking. De looistoffen binden aan de proteinen van het huidweefsel, waardoor bacteriën niet meer in het lichaam binnen kunnen dringen.

De eik is zonder meer een mythische boom, de koning der bomen, en het is bijna heiligschennis om zo een verschijning, hier alleen te bespreken om op vieze wondjes te leggen. Maar daar is hij nu eenmaal ook goed voor.

Andere looistofplanten en slijmstofplanten voor de huid

Je kan ook andere looistofplanten gebruiken zoals Juglans regia (Noteboom), Hamamelis (Toverhazelaar) of zelfs Braamblad.
In sommige gevallen zijn de zogenaamde slijmstofplanten beter. Het zijn kruiden die in water een verzachtende slijmerige substantie afgeven zoals Kaasjeskruid (Malva) of Lijnzaad (Linum). Ze kunnen eerder gebruikt worden als vervolgbehandeling als het nat eczeem opgedroogd is.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar het eenvoudig gebruik van compressen met Eikenaftreksel is zeker een goede keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij eczeemBij eczeem wordt de huid rood, pijnlijk en gaat het jeuken. Soms treden niet al deze verschijnselen op, soms treden er m…
Geneeskrachtige kruiden bij huiduitslagHuiduitslag kan pijn doen of irriteren. Over het algemeen gaat huiduitslag vanzelf voorbij, maar dit kan lang duren. Om…
Volkse middeltjes tegen neusbloedingenWat moeten we met al die vreemde kruiden- en andere middeltjes die de mensen vroeger gebruikten om kleine en grote kwale…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KlausPeter, Pixabay
  • Lehrbuch der Phytotherapie. R.F. Weiss en V. Fintelmann. Hyppocrates Verlag.
  • Cursus fytotherapie. Maurice Godefridi. Herboristen Opleiding ‘Dodonaeus’ 2007. www.everyoneweb.com/herbarius

Reageer op het artikel "Eik voor de huid"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 28-01-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!