InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij huiduitslag

Geneeskrachtige kruiden bij huiduitslag

Huiduitslag kan pijn doen of irriteren. Over het algemeen gaat huiduitslag vanzelf voorbij, maar dit kan lang duren. Om het proces te versnellen zijn diverse middelen te vinden. Niet alleen bij de apotheek zijn deze middelen beschikbaar, maar ook in de natuur zijn middelen te vinden. Huismiddeltjes tegen huiduitslag kunnen worden gemaakt van de zaden van lijn, ofwel vlas, Linum usitatissimum of van het schors van de zomereik, Quercus robur.

Wat is huiduitslag?

Er zijn vele vormen van huiduitslag. Huiduitslag is een verzamelnaam voor veel verschillende aandoeningen. Vaak gaat het om rode vlekken of bulten, maar het kunnen ook groeven, blaren of blaasjes zijn. Van sommige vormen ven huiduitslag is nauwelijks iets te merken, anderen kunnen jeuken of pijn doen. Een veelvoorkomende vorm van huiduitslag is eczeem. Hiervoor zijn andere huismiddelen beschikbaar, die te vinden zijn in dit artikel. Ook voor voetschimmel of zwemmerseczeem zijn aparte middelen beschikbaar. Deze zijn in dit artikel te vinden.

Lijn ofwel vlas, Linum usitatissimum

Lijnzaad / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lijnzaad / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Het zaad van deze plant, de lijnzaadjes, kan als geneesmiddel worden gebruikt. Ze bevatten slijmstof en vette oliën die de huiduitslag verminderen. Lijnzaad kan bij huiduitslag gebruikt worden in een omslag. Om deze te bereiden is nodig:

  • een zakje, bij voorkeur van linnen of katoen
  • 4 tot 6 eetlepels grof gemalen lijnzaad
  • 2 kopjes heet water

Voor het maken van een omslag ga je als volgt te werk. Eerst vul je het zakje met het lijnzaad. Vervolgens giet je het water eroverheen. Zorg dat het hele zakje en alle inhoud nat wordt, maar niet te lang. De werkzame stoffen mogen niet uitspoelen. Indien nodig kan er iets meer water gebruikt worden. Leg het natte zakje warm op de plek waar de huiduitslag zit. Laat het hier afkoelen. Pas als het helemaal koud is, kun je het zakje verwijderen. Doe dit eenmaal per dag, en na een week moet de huiduitslag veel minder zijn geworden. Als dit gebeurd, houd het dan nog een week vol om te voorkomen dat het terugkomt. Mocht er na een week geen verbetering optreden, dan is het onwaarschijnlijk dat er later wel verbetering optreedt. In dit geval kun je het beste een ander middel zoeken.

Zomereik, Quercus robur

Zomereik / Bron: Stevek, RgbstockZomereik / Bron: Stevek, Rgbstock
Het schors van de jonge scheuten van de zomereik bevat grote hoeveelheden looistoffen. Deze kunnen eiwitten van de huid binden, waardoor de huid een hogere weerstand krijgt. Eikenschors kan bij uitslag het beste worden gebruikt in een zit. Hierdoor is het zeer geschikt wanneer de uitslag een groter oppervlak bestrijkt. Voor een bad zijn nodig:

  • 3 eetlepels gedroogd eikenschors
  • water

Maal het gedroogde eikenschors fijn. Stop het in een liter water en breng het geheel langzaam aan de kook. Laat het ongeveer een kwartier staan. Vervolgens zeef je de vloeistof met een fijne zeef of doek. Stop dit water bij het badwater. Baad twee maal daags tien minuten in water met eikenschors totdat de uitslag helemaal weg is.

Lees verder

© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eik voor de huidEik voor de huidDe huid is, met zijn oppervlakte van 2 vierkante meter en zijn zowat 4 kg, het grootste en zwaarste orgaan in of beter o…
Zomereik, Quercus roburZomereik, Quercus roburDe zomereik is de eik die het grootste verspreidingsgebied in Europa heeft. Hij komt ook in Nederland veel voor. Al eeuw…
Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Is lijnzaad gezond? Absoluut! Lijnzaad wordt in de kruidengeneeskunde vaak als laxeermiddel gebruikt. Lijnzaad kan echte…
Vlas, kleine geschiedenis van een groot gewasVlas behoort samen met hennep en sommige granen tot onze oudste cultuurgewassen. Zowel als voeding, als medicijn en ter…
Geneeskrachtige kruiden bij steenpuistenSteenpuisten zijn pijnlijk, ze zien er groot en smerig uit en het is lastig om er van af te komen. Daarbij zijn kunnen h…
Bronnen en referenties
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Stevek, Rgbstock

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij huiduitslag"

Reactie

Ingrid van der Smissen, 15-02-2013 12:59 #1
Bij geneeskundige kruiden voor huiduitslag wordt dikwijls kamille vergeten dewelke zeker een uitkomst kan bieden wanneer alle zalfjes niet lijken te helpen en de prijs valt ook nog goed mee ook bij schimmelinfecties is een bad met kamille aan te raden en ook bij slijmvliesontstekingen etc. dus zeker een aanrader want die dingen kunnen lang blijven duren anders samen met traumeel en je bent er zo vanaf,

Ingrid Reactie infoteur, 05-05-2013
Bedankt voor deze tip.

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-06-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!