InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)

Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)

Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum) Is lijnzaad gezond? Absoluut! Lijnzaad wordt in de kruidengeneeskunde vaak als laxeermiddel gebruikt. Lijnzaad kan echter ook gebruikt worden bij onder meer menstruatieklachten, eczeem en gewrichtsontstekingen. Je kunt lijnzaad verwerken in lijnzaadthee of lijnzaadolie, maar je kunt de losse lijnzaden ook prima eten.

Lijnzaad, gezond als het is, is een zaad dat afkomstig is van de plant vlas. Vlas is een gewas dat al heel erg lang verbouwd wordt. Er wordt dikwijls onderscheid gemaakt tussen zogenaamd vezelvlas en olievlas. Van vezelvlas wordt linnen gemaakt, dat verwerkt wordt in kleding, touw, papier en isolatiemateriaal. Voor de kruidengeneeskunde is olievlas interessanter. Deze vlassoort wordt gebruikt om lijnzaadolie van de maken.

Lijnzaad is al heel lang een populair geneeskrachtig middel. Hippocrates, een arts in de Griekse oudheid, wist al dat lijnzaad gezond is en raadde het aan tegen ontstekingen van de slijmvliezen. En Karel de Grote dwong in de achtste eeuw zijn onderdanen lijnzaad te eten, zodat ze gezond zouden blijven.

LET OP!
Het gebruik van geneeskrachtige en medicinale kruiden moet altijd in overleg met een arts gebeuren. Sommige kruiden kunnen namelijk een wisselwerking met voorgeschreven medicijnen hebben, waardoor de werking van de medicijnen vermindert of juist versterkt. Ook kunnen sommige kruiden of delen ervan allergische reacties veroorzaken. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Genezende effecten van lijnzaad

Lijnzaad is met name bekend als laxeermiddel. Lijnzaad heeft echter nog veel meer geneeskrachtige effecten. Zo is lijnzaad kalmerend bij hoesten, is het een ontstekingsremmer en drijft lijnzaad vocht af. Daarnaast bevat lijnzaad cis-linolzuur en α-linoleenzuur, twee zuren die erg belangrijk zijn bij de productie van prostaglandine, een hormoonachtige stof die een rol speelt bij pijn, koorts, de bevalling, ontstekingen en verwijding en vernauwing van de bloedvaten.

Hoewel lijnzaad gezond is, is lijnzaad alleen gezond wanneer men het met mate gebruikt. De zaden van lijnzaad bevatten namelijk sporen van blauwzuur, dat giftig kan zijn wanneer het in grote hoeveelheden in het lichaam aanwezig is. Hoewel er tot op heden nog geen vergiftigingen door het gebruik van lijnzaad bekend zijn, is het verstandig voorzichtig om te springen met de inname van lijnzaad.

Toepassingen van lijnzaad

Je kunt lijnzaad los eten of in lijnzaadolie of lijnzaadthee verwerken / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Je kunt lijnzaad los eten of in lijnzaadolie of lijnzaadthee verwerken / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Lijnzaad kent vele toepassingen, waarbij zowel de gehele plant als de zaden gebruikt worden. Van de gehele plant wordt vaak thee gemaakt, van de lijnzaden wordt onder meer lijnzaadthee en lijnzaadolie gemaakt. Je kunt de plant het beste tijdens de bloei oogsten, de zaden wanneer ze rijp zijn.

Losse lijnzaden

Je kunt de zaden prima zonder verdere verwerking eten. Bij constipatie kan men het beste een tot twee eetlepels lijnzaad eten, waarna men direct een tot twee glazen water moet drinken. Lijnzaad onttrekt namelijk vocht aan het lichaam en het vochtgehalte in het lichaam moet wel op peil blijven.

Je kunt de lijnzaden ook met muesli, honing, kaas of havermoutpap eten. Belangrijk blijft echter dat je voldoende vocht binnenkrijgt.

Lijnzaadthee

Wanneer je last hebt van harde ontlasting kan lijnzaad thee uitkomst bieden. Hiervoor heb je geplet lijnzaad en water nodig. Je kunt het beste heel lijnzaad kopen en dit vlak voor de bereiding van de thee zelf pletten, dit heeft een betere kwaliteit dan zaden die geplet en al reeds tijden in de winkel gelegen hebben. Het recept van lijnzaadthee is als volgt: vul een kan water met het lijnzaad en laat dit minstens zes uur weken. Verwarm het geheel daarna licht, waarna de thee van lijnzaad klaar is. Je kunt het water zeven of de thee met lijnzaden en al drinken. Indien gewenst kan je de thee op smaak brengen met honing en citroensap.

Lijnzaadolie

Lijnzaad wordt kan en klaar in de winkel gekocht in de vorm van lijnzaadolie. Lijnzaadolie bevat essentiële vetzuren die verlichting kunnen geven bij eczeem, menstruatieklachten, gewrichtsontstekingen en aderverkalking. Je kunt dagelijks een à twee theelepels lijnzaadolie door het eten verwerken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is lijnzaad?Hoe gezond is lijnzaad?Lijnzaad scharen we vaak bij de superfoods die momenteel zo enorm “in” zijn, maar lijnzaad is er al veel langer. Al vele…
Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerLijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerVezels horen thuis in ieder gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon, zéker als je jouw gewicht onder controle…
Lijnzaad als medicijnLijnzaad als medicijnLijnzaad is inzetbaar als natuurmedicijn. In tegenstelling tot andere voedingsoorten is lijnzaad een medicijn met bijwer…
Superfoods: lijnzaadSuperfoods: lijnzaadEen momenteel steeds populairder wordend superfood is lijnzaad. Dit is ook niet zo gek, want het bevat een hoog gehalte…
De geneeskracht van lijnzaadDe geneeskracht van lijnzaadLijnzaad is een supergezond zaad en goed voor de lijn. Het komt van het vlasplantje en wordt daarom ook vlaszaad genoemd…
Bronnen en referenties
  • Diepen, van J. & Diepen, van T. (2009). De kruidenkoffer: reguliere en alternatieve geneeswijzen op vakantie. GigaBoek.
  • Ody, P. (1993). Handboek heilzame kruiden. Tirion.
  • Afbeelding bron 1: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)"

Reacties

Janina, 03-06-2014 16:47 #2
Met verbazing lees ik dat je voorzichtig met lijnzaad moet zijn? Ik neem dit dagelijks in mijn yoghurt of shake. Soms 1x soms 2x per dag. Wat is de juiste dosering hiervan? En waarom staat dit niet vermeld op de verpakkingen? Ook dat het van invloed kan zijn op medicatie. Je denkt gezond bezig te zijn? Snap dat je met alles, met mate moet nemen.

Janny Kooiman, 08-03-2012 14:38 #1
Hoe krijg ik het beste resultaat bij het bereiden van lijnzaad. Mijn vader kookte vroeger de lijnzaad, ongeveer 10min. daarna werd het gezeefd en het vocht (slijmerig) dronk hij een paar keer per dag. Zo kwam mijn vader van zijn maagproblemen af. Heb wel gehoord dat er blauwzuur ontstaat bij het koken. Kunt u mij adviseren… Ik wil het ook gebruiken voor mijn darmen en maag. Gebruik veel medicijnen (tijdelijk) en daardoor zet mijn buik op. Reactie infoteur, 09-03-2012
Lijnzaad bevat van nature wat van de stof blauwzuur, die in grote hoeveelheden giftig is. Wanneer je lijnzaad ongeveer 20 minuten kookt, verwijder je het blauwzuur.

Infoteur: Melod
Laatste update: 19-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruidengeneeskunde
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!