InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is lijnzaad?

Hoe gezond is lijnzaad?

Hoe gezond is lijnzaad? Lijnzaad scharen we vaak bij de superfoods die momenteel zo enorm “in” zijn, maar lijnzaad is er al veel langer. Al vele jaren vinden we lijnzaad in de schappen van de natuurwinkel en zelfs in de meer complete supermarkt. Wat doet lijnzaad en wat maakt dat lijnzaad zo’n prettig product is wat ook zo eenvoudig te verwerken is?

Wat is lijnzaad?

Lijnzaad is afkomstig van het vlas gewas (uit de familie Linaceae), met een beetje nootachtige en ietwat bittere smaak. Deze plant is er in blauw- en witbloemige varianten. De zaden zijn bruin of geel en ca 5 mm groot. Het vezelvlas wordt al duizenden jaren ingezet voor het bekende linnen en het olievlas wordt ingezet voor de productie van lijnzaadolie.

Lijnzaad is de grondstof voor lijnzaadolie. Met behulp van een oliemolen wordt zaad als het ware geperst. Lijnzaad of gebroken lijnzaad als zodanig wordt toegepast in allerlei producten variërend van zuivel tot pannenkoeken tot een smoothie. Lijnzaad bevat veel alfa-linoleenzuur, dit is een omega 3-vetzuur, calcium en vitamine B1, B2 en antioxidanten.

Waar is lijnzaad goed voor?

Het gegeven dat er veel omega 3 in zit, vormt al een basis om het in te nemen en maakt deel uit van een gevarieerd voedingspatroon (dus je haalt ook omega 3 uit andere producten). Met deze bouwstof is het goed voor hart en bloedvaten. Maar veel bekender is lijnzaad voor het bevorderen van de stoelgang. Er zitten veel vezels in die zich in de darmen vol weten te zuigen met vocht. De darmen worden sterk gestimuleerd. Verder reinigt het de darmen en geeft het een verzadigd gevoel, iets wat niet verkeerd is als je bijvoorbeeld aan het lijnen bent.

Verder is een bijkomend effect dat lijnzaad voorkomt dat ingenomen suikers snel opgenomen worden in het bloed. Dit heeft tot gevolg dat de bloedsuikerschommeling tot een minimum beperkt kan worden.

Vanwege de hoge dosis antioxidanten wordt het ook als ondersteuning tegen kanker ingezet. Vooral kanker die hormoon gerelateerd is zoals prostaat- en borstkanker. Het is echter geen vervanging, slechts een ondersteuning.

Altijd goed?

Lijnzaad continu eten is niet aan te raden. Er wordt geadviseerd om het tijdelijk in te nemen. Neem je het tijdelijk in, bijvoorbeeld voor de darmen, dan mag je wel tot zo’n 40 gram per dag innemen. Maar vooral niet te lang. Dit heeft te maken met het gegeven dat er ondermeer cyanogenen in zit. Dit kan in het lichaam omgezet worden tot cyanide en een hoge dosis cyanide kan weer tot gevolg hebben dat je ademhaling stagneert, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Hoe ga je met lijnzaad om?

Heel of gebroken?

Lijnzaad koop je “gebroken” of in een olie. Gebroken lijnzaad is in veel gevallen het beste om in te nemen, omdat je de voedingsstoffen zo beter binnen krijgt. Als je lijnzaad niet gebroken in zou nemen, dan kunnen de voedingsstoffen niet opgenomen worden. Het zal je lichaam weer als “heel lijnzaad” verlaten. Maar het is wel te koop en dan breek je het zelf in de keukenmachine of met de vijzel. Eigenlijk is zelf klein maken, ook beter. Maar na het fijn maken wel direct opeten.

Bewaren

Lijnzaad bewaar je in principe goed afgesloten op een koele en droge plek. Het kan een kelderkast zijn, maar mag ook in de koeling of het keukenkastje. Niet verhitten, want dan verlies je de voedingsstoffen.

Tot slot

Lijnzaad is, mits goed toegepast, een prima product bij een gevarieerd voedingspatroon. Superfood of niet, het is al vele jaren overal te koop en de werking is bekend. Bovendien, lijnzaad is een van de weinige superfoods die niet duur is. Zo’n 500 gram is al voor minder dan € 3 of € 4 te koop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlas, kleine geschiedenis van een groot gewasVlas behoort samen met hennep en sommige granen tot onze oudste cultuurgewassen. Zowel als voeding, als medicijn en ter…
Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Is lijnzaad gezond? Absoluut! Lijnzaad wordt in de kruidengeneeskunde vaak als laxeermiddel gebruikt. Lijnzaad kan echte…
Superfoods: lijnzaadSuperfoods: lijnzaadEen momenteel steeds populairder wordend superfood is lijnzaad. Dit is ook niet zo gek, want het bevat een hoog gehalte…
Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerLijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerVezels horen thuis in ieder gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon, zéker als je jouw gewicht onder controle…
Superfoods: hennepzaad, chiazaad en lijnzaadSuperfoods zijn voedingsmiddelen die een hoog gehalte vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten. Superfoods staan b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jai79, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is lijnzaad?"

Reactie

Gerritsen, 21-12-2014 21:05 #1
Ik gebruik het dagelijks… Grote opscheplepel. Maal het en door kwark. Al jaren. Eerder weliswaar alleen eetlepel. Al weken meer. Nooit problemen… Nog nooit gehoord ook dat iemand niet meer kon ademen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!