InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is honing?

Hoe gezond is honing?

Hoe gezond is honing? Honing is een natuurproduct en dat maakt het gezond, althans zo redeneren we. Gezond leven lijkt een soort hype en we vinden het belangrijk dat we goed eten. Op zich een goed teken, want dat wil zeggen dat we bewuster bezig zijn met wat we eten én onze gezondheid in algemeenheid. Dat alles neemt niet weg dat er verschillende kanten aan honing zitten, welke we hier uitlichten.

Honing is puur

Het eeuwenoude product honing is de bekende zoete substantie die ontstaat als honingbijen de nectar uit bloemen halen en deze vervolgens omzetten met behulp van enzymen. Het wordt een ietwat verdikte substantie en zie daar de honing die wij later weer consumeren. Het is een product wat overigens nauwelijks zal bederven, alleen verandert het wel van smaak in de loop der tijd. De kleur van honing kan wat verschillen en dat heeft te maken met uit welke bloemen de bijen de nectar halen. In honing vinden we suikers, mineralen en sporenelementen terug.

Gezonde honing?

Verkoudheid

Honing is er altijd geweest en heeft geen “medische molen” meegemaakt. Honing wordt al heel lang gebruikt bij verkoudheid. Denk aan de zere keel en een beetje honing in je thee doet wonderen. De thee een beetje af laten koelen (tot zo’n 37 graden) en dan de honing erin oplossen en opdrinken. Enerzijds om je mond niet te verbranden en anderzijds omdat de geneeskrachtige werking anders wel eens verloren zou kunnen gaan. Als je hoest, zeker tijdens de nachtelijke uren, kan het verzachtende karakter van honing ook een rustiger nacht geven.

Wonden

Honing heeft een sterke antibacteriële werking en voordat de antibiotica de kop op stak, werd het vaak ingezet voor het behandelen van wonden. Daarnaast kan honing nog steeds ingezet worden bij het beperken van brandwonden en het littekenweefsel en ook hier speelt de antibacteriële werking een rol. Als je het hiervoor gaat gebruiken gebruik dan geen gewone honing, deze is niet gesteriliseerd. Het kan dus weer tot infecties leiden. Er is speciale antibacteriële honing te koop.

Bron: PollyDot, PixabayBron: PollyDot, Pixabay
Energie
Er zitten twee soorten suikers in honing, te weten glucose en fructose en bij het innemen van honing krijg je vrijwel direct een energieboost. De glucose wordt snel door het lichaam opgenomen en de fructose wordt juist langzaam opgenomen en geeft langere tijd energie. Je hebt lang dat oppeppende gevoel.

De kater na een avond vol drank wil je nog wel eens doen afnemen als je een boterham met flink wat honing neemt.

Verder kan het helpen als je immuunsysteem niet optimaal functioneert. De vitaminen, mineralen, aminozuren en bioflavonoïden houden of brengen je immuunsysteem op niveau. Dus ter voorkoming of als je jezelf al iets minder voelt, kan honing je net dat beetje extra geven.

Ongezonde honing?

Is er ongezonde honing? Nou eigenlijk niet, maar toch is er een “maar”. Dit heeft te maken met de bacterie clostridium botulinum. Deze kan in honing zitten (hoewel dat lang niet altijd het geval is) en kan geen kwaad bij opgroeiende kinderen of volwassenen, maar wel bij héél jonge kinderen. Kinderen onder de één jaar dus geen honing geven. Verder is er eigenlijk niets negatiefs aan honing op te merken. Als smaak moet je het lekker vinden, maar over het algemeen is honing een algemeen toegepaste zoetstof die de meeste mensen lekker vinden,.

Tot slot

Is honing dus goed? In feite wel. Pas het goed toe en niet bij te jonge kinderen, maar verder is pure honing een goed product wat in de keuken eigenlijk niet mag ontbreken. Let alleen op met de medicijnkastversie!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Honingbijen halen vaak zelf de dood in huisHoningbijen halen vaak zelf de dood in huisIedereen kent de bij, met name de honingbij. De mens heeft een goede 'band' met dat insect. Deze vliesvleugelige zorgt e…
Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker zijn een absolute must. Het overvloedige gebruik van suiker in de dagelijkse voeding k…
Manuka honing voor uw gezondheidManuka honing oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de ster…
Gezichtsmaskers met honingGezichtsmaskers met honingHoning is een heerlijke, natuurlijke lekkernij die overheerlijk is op een boterham, als zoetstof in de thee of in een dr…
Niet-eetbare producten met honingHoning is vooral bekend als zoet boterhambeleg en als toevoeging aan allerlei recepten. Maar honing wordt ook verwerkt i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is honing?"

Reacties

Jurgen, 06-05-2017 17:44 #2
Hoe ben je tot al deze inzichten gekomen?

Annie, 19-12-2015 23:30 #1
Word je dik van honing, sinds ik meer honing ben gaan gebruiken ben ik aangekomen. Verder nog een vraag, ik ben hart patiënt, is honing dan wel goed voor me? Reactie infoteur, 20-12-2015
In honing zitten nogal wat kilocalorieen en dus ongelimiteerd een dikke laag honing toepassen, is wellicht teveel van het goede (100 gram bevat 308 kcal.). Dat geldt echter voor zoveel. Honing kan LDL cholesterol (slechte vorm) doen verminderen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!