InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van groene kool

De geneeskracht van groene kool

De geneeskracht van groene kool Groene kool is een gezonde groente, zoals eigenlijk alle koolsoorten. Maar waar is het nu eigenlijk precies goed voor? Uit onderzoeken die in wetenschappelijke bladen zijn gepubliceerd blijkt vooral dat kolen preventief werken bij hart- en vaatziekten en kanker. Maar ook bij huidwonden en alzheimer kan de groene kool behulpzaam zijn. Daarom is het belangrijk deze gezonde groente te integreren in je menu. Zorg ervoor dat je elke week twee tot drie keer kool eten. Kolen zijn bij vele gerechten in te zetten; maak eens een koolsalade.
Groene kool / Bron: Werner100359, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Groene kool / Bron: Werner100359, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Inhoud:

Algemene informatie groene kool

Men vermoedt dat groene kool door rondtrekkende Kelten in de 7e eeuw voor Christus in Europa is gebracht. In het oude Griekenland en het antieke Rome werd kool reeds gewaardeerd als groente. Het werd gezien als een soort panacee; een universeel geneesmiddel dat vele ziekten de baas is. Vanuit de Romeinse expansie is waarschijnlijk de koolsoort over heel Europa verspreid en lokaal opgenomen als gezonde toevoeging aan het menu. Er zijn veel verschillende soorten kolen zoals zuurkool, rode kool en spitskool. Waarschijnlijk heeft men in Italië de soort savooiekool ontwikkeld. Daarnaast zijn spruitjes, paksoi, bloemkool en boerenkool ook koolsoorten. Ze behoren allemaal tot de kruisbloemigen net als bijvoorbeeld rucola, mosterden koolzaad .

Groene kool op het land / Bron: Paul Harrop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Groene kool op het land / Bron: Paul Harrop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Groene kool bevat naast de bekende voedingsstoffen ook onbekendere fytonutriënten in de vorm van thiocyanaten, indole-3-carbinol, luteïne, zeaxanthine, sulforafaan en sinigrine wat in het lichaam wordt omgezet tot isothiocyanaat.

Het voorkomen van alzheimer

100 gram groene kool is goed voor 63% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine K. Vitamine K is vooral goed tegen alzheimer; het zorgt ervoor dat neuronen weer hersteld worden. Alzheimer is een zware ziekte maar het verloop kan door het eten van groene kool worden geremd. Boerenkool is een nog betere bron van vitamine K. groene kool is vooral goed om alzheimer te voorkomen.

Voedingswaarde groene kool

Naast vitamine K zit er 61% van de ADH aan vitamine C in groene kool. Nederlandse zeepioniers uit de 17e eeuw deden er goed aan om witte en groene kool ingelegd in azijn mee te nemen teneinde scheurbuik te voorkomen. Vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, zit met 10% van de ADH in groene kool. Verder bevat het thiamine of B1 in een percentage van 5%. Groene kool beschikt over bijna alle andere vitaminen maar in kleinere percentages dan 5% van de ADH. Wat betreft mineralen zit er 7% van de ADH aan het mineraal mangaan in groene kool en bevat het 6% van de ADH aan ijzer. Calcium, kalium en fosfor zitten er elk met 4% van de ADH in.

Goed tegen kanker en hart- en vaatziekten

Uit Chinees onderzoek wat werd gepubliceerd in 2013 blijkt dat groene kool veel antioxidanten bevat. In het onderzoek werden rode kool, savooiekool, Chinese kool en groene kool met elkaar vergeleken.Groene kool bleek over de grootste activiteit als vanger van vrije radicalen te beschikken, hoewel rode kool per saldo meer antioxidanten bevat. Chinese kool, savooikool en groene kool hadden meer ontstekingsremmende werking dan rode kool. De onderzoekers concluderen dat al deze kolen goed zijn tegen chronische ziekten op basis van oxidatieve stress, ook wel uitgelegd als ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen. Op het gebied van vaatziekten kunnen deze ontstekingen leiden tot aderverkalking. Zij bevelen deze koolsoorten aan voor preventie van onder andere hart- en vaatziekten en kanker.

Gerecht met rode en groene kool van Chef Fidel Tosolini® / Bron: Fideltosolini, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gerecht met rode en groene kool van Chef Fidel Tosolini® / Bron: Fideltosolini, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Schaafwonden en blauwe plekken genezen het best als er koolbladeren op de plek worden aangebracht.

Variabel aantal fytonutriënten

Koreaans onderzoek uit februari 2014 op 45 verschillende kolen uit allerlei delen van de wereld toonde aan dat de samenstelling aan fytonutriënten over de wereld sterk verschilt. In de kolen zaten 11 verschillende glucosinolaten, 13 verschillende anthocyaninen, 22 verschillende aminozuren en een hoge concentratie vitamine C. In rode kool zit meer vitamine C dan in groene kool. Uit ander Chinees onderzoek bleek al dat in sommige kolen 12 maal zoveel vitamine C zit dan in andere kolen. De Koreaanse onderzoekers vonden dat in sommige kolen driemaal zoveel aminozuren huizen als in overige kolen.

Groene kool tegen kanker

In kolen zit sinigrine.Dat is één van de glucosinolaten. Deze sinigrine wordt in de darmen omgezet tot allylisothiocyanaat. Hiervan is aangetoond dat het een kankerbestrijdende stof is, met name bij blaaskanker, leukemie, prostaatkanker en darmkanker. Er zijn legio onderzoeken naar allylisothiocyanaat gedaan, onder andere een Amerikaans onderzoek uit 2010. In ratten werd aangetoond dat concentraties allylisothiocyanaat in de blaas met 14 tot 79 keer toenamen na inname. Een ander Amerikaans onderzoek, uit 2003, had al aangetoond dat allylisothiocyanaat apoptose of plotselinge celdood van een kankercel in werking zet. Een Taiwanees onderzoek uit 2010 toont aan dat groene kool eveneens effectief is bij hersenkanker. Helaas zijn er geen goede onderzoeken gedaan op mensen. De meeste voedselonderzoeken gebeuren aan de hand van vragenlijsten. Aangezien mensen altijd positief zijn over hun vermeende gezonde voedingspatroon is een onderzoeksresultaat baseren op het invullen van vragenlijst niet echt betrouwbaar. Een voorbeeld hiervan is: maar weinig alcoholisten zullen op een vragenlijst invullen dat ze op één dag 24 flesjes bier hebben gedronken

Een hele groene kool is goedkoop en lang houdbaar (tot drie weken) in de koelkast. Bovendien heeft multiculinaire toepassingen in de keuken.

Kook niet met de magnetron

Uit een Nederlands onderzoek van de universiteit van Wageningen wat werd afgerond in 2004 blijkt dat het enzym myrosinase totaal wordt vernietigd als men met de magnetron kookt. Dit enzym heb je nodig om glucosinolaten te verteren. De onderzoekers echter trekken deze conclusie niet: zij zagen dat glucosinolaten beter beschikbaar worden voor consumptie door het koken met de magnetron. Blijkbaar hielden de onderzoekers geen rekening met het feit dat de glucosinolaten niet kunnen worden omgezet als de bijbehorende enzymen zijn vernietigd. Een Brits onderzoek toonde aan dat myrosinase ook vernietigd wordt als de groente zeven minuten wordt gestoomd. De Britse onderzoekers om koolsoorten slechts kort te koken; dat is te prefereren boven stomen en magnetrongebruik. In het geval van groene kool kun je dit ook rauw eten. Groenten die je rauw kunt eten hebben over het algemeen genoeg aan een kooktijd tussen de één en vijf minuten.

Eettips groene kool

  1. Groene kool mag je beslist niet in de magnetron doen; dan verliest het zijn geneeskracht en voedingswaarde.
  2. Groene kool kun je verwerken in een gemengde salade.
  3. Geblancheerde groene kool kun je samen met gekookte aardappel, mayonaise en kruiden bereiden tot een koolsalade.
  4. Groene kool kun je in de keukenmachine versnipperen om het te eten als rauwkost. Voor de smaak kun je er rozijnen, cashewnoten en jonge kaas bij doen.
  5. Groene kool kun je meebakken in een gemengd groentegerecht bij een rijstmaaltijd.
  6. Kook groene kool niet langer dan 5 minuten.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht tegen kanker van koolsoortenDe geneeskracht tegen kanker van koolsoortenAlle kolen zijn supergezond! De meeste koolvormen zijn rond. Er zijn twee soorten spitskool. Witte kool en savooiekool h…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingenEen gewone ontsteking, of met een iets duurder woord infectie, leidt tot pijn, warmer worden en roodheid. Dat heeft als…
Polyfenol: antioxidant en bioactieve stofPolyfenol: antioxidant en bioactieve stofPolyfenolen staan in de belangstelling. Voedingsproducenten en –verkopers van granaatappelsap, groene en witte thee, cho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Myshun, Pixabay
  • Algemene informatie: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=19
  • Chinees onderzoek 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24377584
  • Koreaans onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24128451
  • Amerikaans onderzoek 2010: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19960458
  • Alle foto´s: wikimedia commons
  • Foto gerecht: Chef Fidel Tosolini®
  • Taiwanees onderzoek 2010: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20596632
  • Amerikaans onderzoek uit 2003: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12771033
  • Nederlands onderzoek 2004: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15563214
  • Brits onderzoek 2006: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17002432
  • Voedingswaarde: http://www.nutrition-and-you.com/cabbage.html
  • Afbeelding bron 1: Werner100359, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Paul Harrop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Fideltosolini, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van groene kool"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!