InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfoods: lijnzaad

Superfoods: lijnzaad

Superfoods: lijnzaad Een momenteel steeds populairder wordend superfood is lijnzaad. Dit is ook niet zo gek, want het bevat een hoog gehalte aan belangrijke voedingsstoffen. Zo bevat het onder andere een hoog gehalte aan Omega 3 vetzuren, wat goed is voor de ogen, hersenen, huid en haren, en wat preventief werkt tegen hart- en vaatziekten. Dit kleine zaadje kan zo een flinke boost geven aan je gezondheid. Maar wat doet dit nou precies voor je gezondheid? Hoe gebruik je het? En hoe zit het met eventuele schadelijke effecten? Dit artikel geeft antwoord op al deze vragen en laat zien waarom dit zaadje terecht een superfood genoemd wordt.

Wat is het?

Lijnzaad is een zaadje van de vlasplant, vandaar ook de Engelse naam flax seed. Deze plant komt van nature voor in de gematigde en subtropische regio’s in de wereld. Hij wordt gebruikt voor voeding maar ook voor vezels voor bijvoorbeeld kleding, verder wordt de plant ook als ornamentele tuinplant gekweekt. Hier is lijnzaad vaak beter bekend doordat het in de winter aan vogels wordt gevoerd, maar tegenwoordig gebruiken ook steeds meer mensen lijnzaad in hun dagelijkse voeding vanwege de hoge gezondheidswaarde.

Voedingswaarde en gezondheid

Lijnzaad is op verschillende manieren goed voor je lichaam. Hoewel er geen sluitend wetenschappelijk bewijs is voor een positieve invloed op de gezondheid, zijn er sterke aanwijzingen dat het vele gunstige eigenschappen heeft. Zo bevat lijnzaad een hoog gehalte aan Omega 3 vetzuren, die onder andere goed zijn voor je hersenen, ogen en hormoonhuishouding. Ook zorgt het voor een verbetering van de kwaliteit van haar, huid en nagels. Verder bevat lijnzaad ook vitamine B1 en 2, magnesium, zink, kalium én calcium. Lijnzaad bevat ook nog een hoog gehalte aan voedingsvezels, wat zorgt voor een betere stoelgang en een verzadigd gevoel, wat gunstig is voor gewichtsbeheersing.

Lijnzaad kan een cholesterol verlagende werking hebben en kan tevens bloeddrukverlagend werken, wat het risico op hart- en vaatziekten verminderd. Lijnzaad zou tevens preventief werken tegen artritis en kanker, en zou helpen tegen de symptomen van artritis en astma. Verder is bijzonder aan lijnzaad is dat het een zuiverende werking heeft op de darmen. Dit komt door slijm dat vrijkomt uit de zaadjes die een laagje vormen in de darmen dat helpt afvalstoffen af te voeren. Dit is ook een van de redenen dat lijnzaad gebruikt wordt om te detoxen. Als laatste kan lijnzaad ook een hormoon veranderende werking hebben, wat gunstig kan werken tegen hormonale schommelingen.

Schadelijke effecten

Zoals met alle voedingssupplementen is het verstandig voor gebruik eerst een arts te raadplegen wanneer iemand medicijnen gebruikt of aan een aandoening lijdt. Lijnzaad kan namelijk zorgen voor een snellere afbraak van medicijnen wat ervoor kan zorgen dat de medicijnen niet geheel door het lichaam opgenomen kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld problemen geven met bloed verdunnende medicijnen, bloedsuiker verlagende medicijnen en wellicht ook de anticonceptiepil.
Lijnzaad mag tevens niet gebruikt worden door zwangere vrouwen en bedlegerige patiënten.

Personen met prikkelbare darm syndroom kunnen beter geen lijnzaad gebruiken, aangezien deze de klachten kunnen verergeren. Ook mensen die niet aan deze aandoening lijden kunnen lijnzaad soms niet goed verdragen vanwege de eventuele laxerende werking. Het is dus aan te raden met kleine hoeveelheden te beginnen, en ermee te stoppen wanneer er klachten optreden. Verder is voorzichtigheid geboden bij vrouwen met hormoongevoelige voorwaarden en vrouwen die zwanger zijn, aangezien lijnzaad hormoon veranderende effecten kan hebben.

Gebruik

Lijnzaad is in verschillende vormen te verkrijgen. Zo kun je de zaadjes geheel krijgen, maar ook gebroken. Om alle voedingsstoffen uit de zaadjes op te kunnen nemen is het het best om ze gebroken te consumeren. Het beste is om ze geheel te kopen en ze te vermalen vlak voor gebruik. Maar ook het gebroken lijnzaad uit de winkel heeft nog steeds een hoge voedingswaarde. De zaadjes hebben een vrij neutrale, ietwat notige smaak. Ze kunnen op allerlei manieren gegeten worden, bijvoorbeeld door de yoghurt, door een salade, in een smoothie of verwerkt in koekjes of muffins. Lijnzaad wordt ook verwerkt tot zogenaamde lijnzaadolie. Deze olie heeft een ietwat muffige smaak, en is goed te gebruiken voor bijvoorbeeld saladedressing. De olie mag niet verhit worden want dan verliest het alle goede voedingsstoffen.

Er zijn richtlijnen voor het gebruik van lijnzaad. Voor lijnzaadolie wordt aangeraden niet meer dan één eetlepel per dag te nuttigen. Voor lijnzaad wordt aangeraden niet meer dan drie eetlepels per dag te consumeren. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te drinken bij het gebruik van lijnzaad, anders zou het constipatie kunnen veroorzaken. De gezondste manier van consumeren is om gebroken lijnzaad te gebruiken.

Lijnzaad moet droog en luchtdicht bewaard worden, en heel lijnzaad is langer houdbaar dan gebroken. Lijnzaadolie moet bewaard worden op een koele donkere plek. Lijnzaad en lijnzaad olie zijn te krijgen in biologische en natuurvoedingswinkels, in vele supermarkten op de biologische afdeling en natuurlijk ook online.

Let op: Overleg in geval van medicijngebruik altijd eerst met uw arts voor u voedingssupplementen gebruikt. Wanneer u klachten krijgt bij het gebruik van voedingssupplementen, stop hier dan gelijk mee.

Lees verder

© 2013 - 2019 Darkeyes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding: SuperfoodsGezonde voeding: SuperfoodsSuperfoods is een term die wordt gebruikt voor bepaalde natuurlijke voedingsmiddelen die een gunstig effect hebben op on…
Hoe gezond is lijnzaad?Hoe gezond is lijnzaad?Lijnzaad scharen we vaak bij de superfoods die momenteel zo enorm “in” zijn, maar lijnzaad is er al veel langer. Al vele…
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Enkele feiten over superfoodsSuperfoods is een nieuwe benaming voor een categorie voedingsmiddelen die niet alleen een hoge voedingswaarde bezit maar…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • http://www.culy.nl/inspiratie/alles-over-lijnzaad/
  • http://www.ziektefaq.info/N2/7/2011/12/bijwerkingen-van-lijnzaad.html

Reageer op het artikel "Superfoods: lijnzaad"

Reacties

Linda, 27-01-2016 07:56 #2
Sinds een half jaar gebruik ik gebroken lijnzaad van Zonnatura voor een betere stoelgang en het werkt erg doeltreffend!. Nu kreeg ik onlangs uit een bloedonderzoek van de huisarts te horen dat mijn Kaliumgehalte gevaarlijk laag is. Ik vroeg me af of dit te maken kan hebben met het gebruik van lijnzaad. Gezien een te laag Kaliumgehalte veroorzaakt kan worden door diarree etc.

Jaouad, 15-12-2015 09:43 #1
Lijnzaad mag tevens niet gebruikt worden door zwangere vrouwen:

wat is de bron hiervan? andere site melden dat dit geen probleem is. ook de verloskundige en huisarts geven aan dat lijnzaad zonder problemen tijdens zwangerschap kan worden gebruikt.

Infoteur: Darkeyes
Laatste update: 06-11-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!