InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom superfoods gezond zijn: Antioxidanten

Waarom superfoods gezond zijn: Antioxidanten

Waarom superfoods gezond zijn: Antioxidanten Antioxidanten, een term die je tegenwoordig steeds meer hoort als het om gezonde voeding gaat. Het is een term die je ook vaak tegenkomt als het om superfoods gaat. Zo zijn algen supplementen en bepaalde bessen een grote bron van antioxidanten. Velen weten dat antioxidanten goed zijn voor de gezondheid, zo zouden ze bijvoorbeeld preventief tegen kanker werken. Velen eten dan ook steeds meer voedingsmiddelen die er rijk aan zijn. Maar wat antioxidanten zijn en wat ze precies doen, dat weten veel mensen niet. In dit artikel zal hierover een beknopte simpele uitleg gegeven worden.

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten is een verzamelnaam voor de spoorelementen seleen en zink, de vitamines E en C en flavonoïden (bio-actieve stoffen uit groente en fruit). Kort gezegd is het een stof die oxidatie tegengaat. Oxidatie is een normaal proces dat in het lichaam voorkomt, waarbij lichaamscellen beschadigd worden door zogenaamde vrije radicalen. Antioxidanten reageren met deze vrije radicalen, waardoor ze onschadelijk gemaakt worden. De schade die ontstaat bij oxidatie kan uiteindelijk tot hart- en vaatziekten, schade aan het zenuwstelsel en kanker leiden. Genoeg van deze antioxidanten binnenkrijgen kan dus helpen om deze problemen te voorkomen. Oxidatie treed immers op wanneer de eigen capaciteit van het lichaam van antioxidanten onvoldoende is. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat antioxidanten ook werkelijk dit gunstige effect hebben.

Hoe kom je dan aan deze vrije radicalen?

Vrije radicalen zijn agressieve stoffen. Ze kunnen ontstaan bij normale stofwisseling, maar kunnen ook op andere manieren worden gevormd. Zo kunnen ze in grote getale worden gevormd bij bepaalde ziekten, zoals bij ontstekingsreacties. Ook kunnen ze ontstaan door zonnen, stress, roken en alcoholconsumptie. Vrije radicalen zijn niet altijd schadelijk, het lichaam gebruikt ze ook om bijvoorbeeld bacteriën onschadelijk te maken. Of ze schadelijk zijn hangt af van het soort radicalen en de plaats waar ze geproduceerd worden in een cel.

Schadelijke effecten?

Antioxidanten kunnen een boost geven aan de gezondheid. Echter, wanneer men een teveel aan antioxidanten binnenkrijgt, kan dit juist nadelig zijn voor de gezondheid. Dit heet het pro-oxidant-effect, hierbij ontstaan effecten die juist het tegenovergestelde zijn van de goede werking van antioxidanten. Bij een evenwichtige voeding zal dit overschot aan antioxidanten niet snel optreden, dit gevaar treed vooral op bij het nemen van supplementen met een hoge dosis aan antioxidanten.

Antioxidanten in voeding

Antioxidanten komen vooral voor in groente en fruit, maar soms ook in grote hoeveelheden in andere voedingsmiddelen, waarvan verschillende superfoods. Hieronder is te zien welke groente en fruit de meeste antioxidanten bevatten.

FruitGroente
1. Goji bes 1. Boerenkool
2. Gedroogde pruimen2. Spinazie
3. Granaatappel3. Spruitjes
4. Rozijnen 4. Broccoli
5. Bosbessen5. Bieten
6. Aardbeien 6. Rode pepers
7. Frambozen 7. Rode uien
8. Pruimen 8. Maïs
9. Sinaasappels 9. Aubergine
10. Druiven 10. Wortels

Andere voedingsmiddelen die een grote bron van antioxidanten zijn, zijn groene thee, rauwe cacao, noten en vis. In een gezond voedingspatroon met voldoende groente en fruit zou je voldoende antioxidanten binnen moeten krijgen. Er zijn echter ook voedingsupplementen die hiervoor kunnen zorgen, maar zoals eerder al is genoemd moet hier voorzichtig mee omgegaan worden omdat ze anders het tegenovergestelde effect kunnen hebben

Lees verder

© 2013 - 2019 Darkeyes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.wikipedia.nl
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezondeten/21789466/__Antioxidanten__wat_zijn_het_nou_eigenlijk___.html

Reageer op het artikel "Waarom superfoods gezond zijn: Antioxidanten"

Infoteur: Darkeyes
Gepubliceerd: 02-11-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!