InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Lijnzaad als medicijn

Lijnzaad als medicijn

Lijnzaad als medicijn Lijnzaad is inzetbaar als natuurmedicijn. In tegenstelling tot andere voedingsoorten is lijnzaad een medicijn met bijwerkingen. Het is belangrijk om daarvan op de hoogte te zijn als je besluit om lijnzaad dagelijks te gebruiken. Verder kan lijnzaadolie snel bederven, niet dat je het dan gelijk weg hoeft te gooien; lijnzaadolie wordt sinds oudsher gebruikt om houten hekwerken en tuinmeubelen mee te behandelen.
Lijnzaadproducten / Bron: Handwerker, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lijnzaadproducten / Bron: Handwerker, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

inhoud:

Gevaren van lijnzaad

De geneeskracht van lijnzaad staat buiten kijf. Lijnzaad is gezond maar er zitten ook risico's aan dit product. Er zitten veel bio-identieke hormonen in de vorm van fyto-oestrogenen in lijnzaad. Dat is een hormoon waar vrouwen iets meer aan hebben dan mannen. Daarom zij er orthomoleculair therapeuten die inname van lijnzaad afraden voor mannen. Verder is er sprake van een kans op buikpijn als je lijnzaad in ongeweekte vorm inneemt. Lijnzaad neemt namelijk erg veel vocht op. Wanneer dit vocht wordt opgenomen uit de maag, kan er een vochttekort ontstaan. Daarom moet lijnzaad altijd 12 uur geweekt worden voordat je het opeet. Verder kan lijnzaadolie snel oxideren. Het krijgt dan een viezige geur van licht bedorven vis. Dan moet je het niet meer innemen. Gelukkig kun je deze bedorven lijnzaadolie nog wel gebruiken om hout mee in te vetten. Het werkt prima als teakolie voor je tuinmeubilair.

Lijnzaad, de ontstekingsremmer

In lijnzaadolie zit omega 3. Deze stof werkt ontstekingsremmend. Aderverkalking wordt veroorzaakt door laaggradige ontstekingen of ontstekingen op celniveau. Lijnzaad kan deze ontstekingen verhelpen. Vooral de productie van ontstekingen veroorzakende cytrokinen wordt tegen gegaan door lijnzaad. Een ander aspect van lijnzaad is dat het de bloeddruk verlaagt. Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen die een aanzienlijk hoge bloeddruk hadden dagelijks 30 gram lijnzaad eten, de bloeddruk significant daalt. Zowel de onderdruk als de bovendruk daalt door inname van lijnzaad. Kortom: lijnzaad is een prima middel tegen hart- en vaatziekten.

Lijnzaad en metabool syndroom

Insulineresistentie is het incapabel zijn van het hormoon insuline om de glucosetoevoer - en gebruik van cellen te vergroten. Dit is de belangrijkste factor voor het krijgen van metabool syndroom, een aandoening die leidt tot een grotere kans op verhoogde bloeddruk, diabetes mellitus type 2, te hoge bloedsuikerspiegel, te hoog triglycerideniveau en obesitas of overgewicht. Lijnzaad heeft bewezen dat het insulineresistentie kan tegen gaan. Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen met insulineresistentie 12 weken lang 40 gram lijnzaad per dag eten, de symptomen van insulineresistentie met bijna 35% afnemen. Dat komt voornamelijk door een afname van oxidatieve stress die leidt tot te lage lipideperoxidatieniveaus. Dat veroorzaakt namelijk een verminderde gevoeligheid voor insuline. Aan het eind van de 12 weken durende studie bleek dat 26.6% van de deelnemers geen last meer had van metabool syndroom!

Bron: Dvortygirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Dvortygirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Lijnzaad tegen kanker

Lijnzaad gaat op vier manieren het ontstaan van kanker tegen:
  1. Lijnzaad beschermt tegen DNA-schade.
  2. Lijnzaad stopt angiogenesis of de vorming van nieuwe bloedvaten in kankercellen.
  3. Het vermindert ontstekingen.
  4. Het gaat de vorming van nieuwe kankercellen tegen.

Lijnzaad is gezond, maar je moet wel weten hoe je het gebruikt.

Lijnzaad, 4-in-1-medicijn

Tamoxifen is een medicijn dat angiogenesis in kankercellen moet tegengaan. Het heeft echter vele bijwerkingen. Dit medicijn verhoogt de niveaus van endostatine in het lichaam. Nu wil het geval dat lijnzaad exact hetzelfde doet. Lijnzaad kan wel eens een prima medicijn zijn tegen kanker zonder dat het de ernstige bijwerkingen van het chemotherapeutisch medicijn tamoxifen heeft. Maar lijnzaad heeft zoals gemeld meer dan deze werkzaamheid tegen kanker; het is een 4-in1-medicijn.

Gebroken lijnzaad of heel lijnzaad

Lijnzaad kan obesitas tegengaan. Doordat het water opneemt en er vervolgens een slijmachtige substantie om het lijnzaadje komt te zitten, is het een prima vulmiddel. Je maag en darmen raken ervan gevuld zonder dat het extra caloriën heeft. Bovendien verbetert het de darmtransit. Soms is obesitas het gevolg van een verminderde darmtransit. De transitverbetering en de goede maagvulling zijn goede redenen waarom lijnzaad kan worden gebruikt bij obesitas. Toch kent dit gebruik een 'maar'. De voedingsstoffen in lijnzaad worden namelijk niet goed opgenomen als je het lijnzaad zo gebruikt. De lijnzaad komt vrijwel ongeschonden door de darm heen. Om optimaal gebruik te maken van de voedingsstoffen in lijnzaad moet je het malen. Je kunt gebroken lijnzaad in de winkel kopen maar het probleem daarmee is dat vele voedingsstoffen vervliegen als het maandenlang gebroken wordt bewaard. Het is het meest gezond om de voedingsstoffen optimaal te gebruiken. Toch heeft heel lijnzaad ook een toepassing, namelijk tegen obesitas. Of jij dus gebroken lijnzaad of heel lijnzaad nodig hebt, hangt af van je persoonlijke situatie.

Lijnzaad voor diabetici

Diabetici hebben een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Uit een onderzoek blijkt 10 gram lijnzaad per dag eten door diabetici al de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Met name de triglyceridenniveaus worden aanmerkelijk verbeterd. Deze triglyceriden zijn een belangrijke indicator voor het eventueel krijgen van een hartaanval.

Lijnzaad goed voor nieren?

Nierschade is een veel voorkomende bijwerking van diabetes mellitus type 2. Deze nierschade kan uitmonden in een chronische nierziekte. Uit studies op dieren blijkt dat de dieren die nierschade hadden herstelden als ze een lijnzaadsupplement kregen. Het is nu wachten op de eerste onderzoeken op mensen

Bron: Sanjay Acharya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Sanjay Acharya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Lijnzaad wordt ook wel vlaszaad genoemd.

Eettips lijnzaad als medicijn

Als je lijnzaad als medicijn wilt gebruiken kun je het weken om het aan een muesli toe te voegen. Zet een schaaltje met lijnzaad en water afgedekt op het aanrecht voordat je gaat slapen; als je 's morgens wakker wordt kun je muesli of havermout maken en het lijnzaad erover doen. Daarnaast kun je gebroken lijnzaad zelf in een vijzel stampen en het aan een salade, zelfgemaakte muesli of pap toevoegen. Gebroken lijnzaad kun je ook over een boterham met pindakaas of tahin strooien. Verder is gebroken lijnzaad prima over en pasta, rijstmaaltijd of aardappelmaaltijd te doen. Ook kan het door de yoghurt die je als toetje opeet.
Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Is lijnzaad gezond? Absoluut! Lijnzaad wordt in de kruidengeneeskunde vaak als laxeermiddel gebruikt. Lijnzaad kan echte…
Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerLijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerVezels horen thuis in ieder gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon, zéker als je jouw gewicht onder controle…
De geneeskracht van lijnzaadolieLijnzaadolie behoort tot de oudste cultuurplanten van de mensheid. De eerste sporen dat de mens lijnzaad gebruikte stamm…
Superfoods: lijnzaadSuperfoods: lijnzaadEen momenteel steeds populairder wordend superfood is lijnzaad. Dit is ook niet zo gek, want het bevat een hoog gehalte…
Lijnzaadolie en zonnebloemolieLijnzaadolie en zonnebloemolieGeef jij lijnzaadolie en zonnebloemolie aan je huisdier? Veel mensen weten niet eens waarom ze het geven, want het zal w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lijnzaad als medicijn"

Reacties

Noëlla Thibo, 29-11-2018 17:24 #4
Kan ik hartkloppingen krijgen van lijnzaad te eten?

Ann, 25-04-2017 08:55 #3
Ok, tot voorkort maalde ik mijn lijnzaad, dit omdat het dan beter opneembaar zou zijn, nu echter week ik het, ivm fytinezuurů Liefst zou ik het malen, maar ik kan moeilijk nat, geweekt zaad, malen, andersom echter, gemalen zaad kan ik niet weken denk ik? Omdat de goede stoffen dan ook weggespoeld worden!? Reactie infoteur, 29-05-2017
Lijnzaad weken heeft totaal geen zin. Er komt een gellaagje omheen en het wordt niet meer verteerd. Geweekte lijnzaad is alleen goed om een vol gevoel te krijgen zodat je minder eet, wat handig is als je wilt afvallen.

Maar wat is er eigenlijk mis met fytinezuur? Mij lijkt het volgende aan de hand te zijn: wetenschappers kunnen nog niet aantonen dat de mens fytinezuur afbreekt zodat de mineralen die eraan gebonden zijn uiteindelijk vrijkomen.

En ik kwam deze zin tegen in een meta-onderzoek. Het onderzoek zelf is niet vrij gegeven, moet je weer een bedrag neertellen om een onderzoek te lezenů : Although phytic acid has been known in reducing bioavailability of micronutrients, recent research shows that phytic acid has antioxidant, anticancer, hypocholesterolemic, and hypolipidemic effects
komt uit dit onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4152533

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/142445-de-geneeskracht-van-fytinezuur.html

Tineke, 24-07-2016 22:54 #2
Ik gebruik het nu al jaren elke dag, ik gebruik 1 eetlepel per dag samen met havermout ea zadenů en met het sap van 1 sinaasappel. Moet ik de lijnzaad dus beter uit mijn mengsel halen? Reactie infoteur, 06-09-2016
Als je het jarenlang in een zadenmengsel gebruikt, neem ik aan dat je niet erg veel lijnzaad gebruikt. Dat is verstandig en daarom zonder gevaar.

Annamariefleminks, 24-04-2015 21:02 #1
Het lijkt me een goed medicijn, maar eigenlijk wil ik wel eens precies weten wat een gezonde hoeveelheid per dag is en hoe lang kan je dit achter elkaar gebruiken. weken, maanden, jaren? Reactie infoteur, 02-05-2015
Een gezonde hoeveelheid is moeilijk aan te geven want dat is voor iedereen weer anders. Dat heeft te maken met medicijngebruik en totale constitutie e.d. Doch dagelijks twee eetlepels gebroken lijnzaad of geweekte lijnzaad kan echt geen kwaad.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-10-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!