InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zelf muesli maken

Zelf muesli maken

Zelf muesli maken Muesli is een lekker en goedkoop ontbijt. Met een kilo muesli voor minder dan een euro kun je met zijn tweeën de hele week ontbijten. Wanneer je het zelf maakt, is het nog lekkerder. Bovendien kun je door het zelf te mixen biologische muesli maken die normaliter wat duurder is. Het is daarnaast erg leuk om je eigen mueslismaak samen te stellen.

De basis van muesli

De basis van muesli is vrij simpel. Tarwevlokken, havervlokken, gerstvlokken zijn de meeste gebruikte granen. Daar kunnen rozijnen en hazelnoten aan toegevoegd worden en je verkrijgt een muesli. Je kunt ook roggevlokken gebruiken voor een zelfgemaakte mueslimix. Wanneer je zelf muesli maakt, gebruik je ongetwijfeld meer dan 5 ingrediënten. Er zijn talloze mogelijkheden om te variëren. Wanneer je een muesli maakt met ongeveer 10 ingrediënten en je wilt er nog meer doorheen doen, is het ook een overweging om twee soorten muesli te maken.

Hou het simpel

Een algemene tip om een rijke muesli te maken is om er van alles slechts een beetje doorheen te doen. Op een kilo muesli is twee eetlepels rozijnen genoeg. Dat geldt ook voor andere toevoegingen. Zo blijft de graanbasis overeind. Wanneer je er teveel dingen doorheen doet dan wordt het graangehalte relatief laag en zul je snel weer trek krijgen in de loop van de ochtend.

Nootjes in de ochtendmuesli

Nootjes in muesli maken de muesli af. Je gaat er van vol zitten en je krijgt gezonde vetten binnen. Zorg altijd dat je de nootjes verkruimelt totdat ze net iets groter zijn dan de tarwevlokken zodat ze helemaal opgaan in de muesli. Afhankelijk van je eigen smaak kun je walnoten, pecannoten, hazelnoten, amandelen of cashewnoten aan de muesli toevoegen. Je kunt uiteraard ervoor kiezen om een mix van deze noten gebruiken. Gebruik geen gezouten nootjes. Dat geldt vooral voor de cashewnoot. Je kunt in diverse winkels ongezouten cashewnoten kopen die niet als borrelsnack bedoeld zijn. Op dezelfde manier kun je ongezouten pinda´s door de muesli doen.

Zaden in muesli

Naast noten is het ook lekker om een paar zaden in de muesli te doen. Zonnebloempitten, sesamzaad en lijnzaad passen prima in een muesli. Net als noten geven de zaden de muesli iets meer body.

Alternatieven voor suiker

Alternatieve zoetmakers zijn vaak gezonder dan suiker. Je kunt om te beginnen rietsuiker gebruiken, dat is gezonder en lekkerder dan witte suiker. Verder is het mogelijk om honing te gebruiken. Je kunt daarbij gedroogde vruchten klein snijden en door de muesli doen. Dan is er nog stevia. Je kunt zowel steviaplantjes kopen als geraffineerde stevia. Deze laatste koop je bij een biologische winkel.

Gedroogd fruit

Rozijnen zijn gedroogde druiven. Gedroogd fruit is een natuurlijk zoetmiddel. In plaats van gedroogde druiven kun je ook gedroogde pruimen, abrikozen en appels erin doen. Koop Tuttifrutti en je hebt gelijk een assortiment gedroogde vruchten. Bij vele supermarkten kun je gedroogde cranberries kopen. Gedroogde goji-bessen zijn ook een leuke toevoeging.

Vers fruit

Vers fruit is een prima combinatie met muesli. Een mandarijntje of banaan is snel te pellen en in stukjes te snijden. Daarnaast kun je andere gezonde vruchten zoals appel, peer, bramen en perziken in een muesli mengen. Vers fruit doe je uiteraard alleen op de dag dat je muesli maakt erbij.

Melk, water of jus d´orange

Er zijn verschillende manieren om muesli te maken. Je kunt eerst muesli weken. Dat duurt een paar uur. Als je houdt van ontbijten met geweekte muesli met yoghurt dan kun je het beste voor je gaat slapen de muesli weken en ´s morgens de yoghurt toevoegen. Sommige mensen houden juist van ongeweekte muesli. Dat is wel een hele knauw. Het is natuurlijk wel extra gezond voor je tanden en tandvlees. Je kunt muesli maken door ´s morgens warme melk over muesli te doen. Dan is het gelijk geweekt en eetbaar. Hetzelfde geldt voor warm water. Dat klinkt misschien gek maar het kan net zo goed met water als met melk. Daarnaast kun je ook muesli laten weken in verse jus d´orange. Pas dan wel op dat je het niet te lang laat staan anders wordt het zuur.

Kaneel, cacao en nootmuskaat

Muesli met water of melk kun je verrijken met kaneel, cacao en nootmuskaat. Je krijgt dan al een iets zoetige smaak, met name door de kaneel. Het is voor de meesten niet zoet genoeg. Daarom kun je er 2 eetlepels honing bij doen. Het is mogelijk de muesli aan te zoeten met siroop zoals agavesiroop of ahornsiroop. Minder lekker is het om cacao en kaneel met mandarijn te combineren alhoewel smaken natuurlijk verschillen. Je kunt het altijd eens proberen, misschien vind jij het wel juist enorm lekker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Granen, informatie over bekende soortenGranen, informatie over bekende soortenGranen zijn de zaden van gecultiveerde planten. Het gebruik ervan is sinds mensenheugenis bekend. Doordat telkens de bes…
Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Bij een voedselallergie reageert het immuunsysteem extra gevoelig op bepaalde stoffen. Voorbeelden zijn allergieën voor…
Muesli is gezond en goed voor de slanke lijnMuesli is gezond en goed voor de slanke lijnMuesli is een product wat we heel gemakkelijk zelf kunnen samenstellen en wat daarmee ook heel goed past in een dieet wa…
Quaker Cruesli: een krokant granenontbijtQuaker Cruesli: een krokant granenontbijtHet is belangrijk om de dag te beginnen met een goed ontbijt. Een ontbijt brengt de stofwisseling op gang en het geeft j…
Alternatieven voor broodAlternatieven voor broodIn Nederland wordt veel en vaak brood gegeten: bij het ontbijt, bij de lunch, en soms ook bij het avondeten, al komen da…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf muesli maken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!