InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De frisse geneeskracht van kruidnagel

De frisse geneeskracht van kruidnagel

Kruidnagel is een lekker fris kruid. Het zijn ongeopende roze of groene bloemetjes van de kruidnagelboom. De kleur hangt af van de soort boom. De kruidnagelboom groeit alleen in Tropische gebieden. Kruidnagel wordt in de tropen vers gegeten. Voor consumptie in de rest van de wereld wordt kruidnagel gedroogd.

Inhoud:

Kruidnagel bij tandpijn

Sinds een paar eeuwen terug werd er door mensen een kruidnagel in de mond gedaan als men tandpijn had. Tegenwoordig worden stoffen uit de kruidnagel nog steeds in de tandheelkunde gebruikt. De werkzame stof in kruidnagel heet eugenol. Er worden olies van gemaakt en deze worden bij wortelkanaalbehandelingen gebruikt. De kruidnagel kent daarnaast veel ontstekingswerende en anti-bacteriële eigenschappen. De tand- of tandwortelontsteking wordt daadwerkelijk geremd door het kleine kruidnageltje. Daarnaast is het een veel gebruikt middel in mondwaters. Je kunt zelf mondwater maken met kruidnagel.

Tjokvol mangaan

Zelfs een klein beetje kruid bevat vitaminen en mineralen. Er zit vitamine C en vitamine K in kruidnagel. 4 Gram kruidnagel levert 5% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) vitamine C. In het kruidnageltje zit relatief veel calcium en magnesium en het zit tjokvol mangaan. 4 Gram kruidnagel bevat maar liefst 60% van de ADH voor mangaan.

Kruidnagel smaakt superfris. Je kunt het gebruiken om je mond mee te verfrissen. Je kunt het in zelfgemaakt mondwater stoppen.

Eugenol in kruidnagel

Dit kleine, scherpe gedroogde kruidnagelbloemetje bevat veel eugenol. Dat is een stof die milieuvervuilende gifstoffen zoals tetrachloormethaan(vlekkenwater) oplost en het zorgt ervoor dat het lichaam ontdaan wordt van gifstoffen. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, net zoals er onderzocht is dat de kruidnagel kanker kan voorkomen. Vooral kankerrisico´s in de ingewanden zoals maag- en darmkanker blijken te worden verkleind.

Flavonoïden in kruidnagel

In de kruidnagel zit naast eugenol de flavonoïden kaempferol en rhamnetine. Deze stoffen helpen mee om de ontstekingsremmende eigenschappen van eugenol te vergroten. Samen zorgen deze fytonutriënten ervoor dat kruidnagel een antioxidantwerking heeft. Kaempferol staat bekend om zijn synergetische effecten. Dat wil zeggen dat het de eigenschappen van andere stoffen versterkt. In samenwerking met quercetine kan kaempferol kankercellen bestrijden.

Waar wordt het geproduceerd?

Kruidnagel komt van de Molukken wat nu een onderdeel van Indonesië is. In de tijd dat dit gebied nog onderdeel van het Nederlands Koninkrijk was, waren er alleen in de Molukken plantages van kruidnagelbomen. Later hebben Nederlanders ook kruidnagelbomen geplant in Nieuw Guinea, wat dicht bij de Molukken ligt. Indonesië heeft als zelfstandig land de nummer 1 positie als kruidnagelexporteur niet lang vast gehouden. In Zanzibar, Brazillië, Sri Lanka en India worden tegenwoordig meer kruidnagels geproduceerd.

Je kunt zelf gedroogde kruidnagel malen in een koffiemolen of handmatig met een vijzel. Dan krijg je kruidnagelpoeder

Eettips voor kruidnagel

Kruidnagelpoeder is een veelgebruikt ingrediënt in Indiase curries. Je kunt het ook gebruiken in kruidenmengsels voor koekjes. Gebruik er weinig van want het heeft een sterke smaak. Het zit bijvoorbeeld in kruidkoek en speculaaskruiden. Kruidnagelpoeder kan gebruikt worden in zelfgemaakte jams en compotes. Kruidnagels zelf kunnen meegekookt worden met groenten. Het geeft sperziebonen een extra smaakdimensie. Verder kun je de kruidnagel gebruiken in een mix van zelf samengestelde kruidenthee.

Kretek, de kruidnagelsigaret

In Indonesië is kruidnagel een zeer populair kruid geworden vooral tijdens het roken van kretek. Kretek zijn kruidnagelsigaretten. Sommige mensen opperen dat een kretek zo heet omdat je soms een zacht knetterend geluidje(krrr-tek) hoort als een kreteksigaret wordt gerookt. In Indonesië wordt meer kretek gerookt dan gewone sigaretten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Specerij: KruidnagelKruidnagels zijn een veel gebruikt specerij in allerlei verschillende keukens. Doordat de boom waarvan de kruidnagel afk…
Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?Kruidnagel is in de Nederlandse keuken bijna niet weg te denken, terwijl het er toch echt niet altijd geweest is. We wer…
Huismiddeltjes tegen kiespijnHuismiddeltjes tegen kiespijnKiespijn is een zeer vervelend kwaaltje dat lastig te negeren is. Met kiespijn moet je altijd naar de tandarts. Tot je b…
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn of pijn aan het tandvlees is soms zo erg dat je er 's nachts van wakker wordt. Slapeloze nachten omwille van di…
Bronnen en referenties
  • http://www.phytochemicals.info/phytochemicals/kaempferol.php
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=69
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tetrachloormethaan
  • Bovenste foto: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De frisse geneeskracht van kruidnagel"

Reacties

Dick Oosterhof, 30-06-2015 08:28 #4
L.s.
Wel eens geteld hoeveel kruidnagels er in vier gram gaan en onderzocht wie dat dagelijks consumeert?! Het is dus een beetje onzin om het gehalte in percentages van de ADH van een vitamine te vermelden.
Zo wordt alles gezond!
M.vr.gr.,
Dick Reactie infoteur, 30-06-2015
Beste Dick, Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die alleen maar 4 gram kruidnagels eet per dag. Het gaat om indicaties hoe gezond een product is, in combinatie met al andere voedsel.
Thomas Dijkman

Alex Wiegeraad, 28-06-2015 23:17 #3
Ik rook al 30 jaar Kretek (kruidnagel) het knettert een beetje, ik vind de heerlijke zoete smaak echt lekker ook word ik erg helder van geest het heeft dus geen verdovende werking zoals soft of hard drugs daar moet ik niets van hebben. Na het roken voel ik me herboren, kan iemand mij uitleggen waardoor, of houd het ergens verband mee? Deze werking maakt mij tot een groot relativerend vermogen, ik hoor het graag, Dag Alex Reactie infoteur, 30-06-2015
Dat is een interessante observatie. Zelf heb ik in het verleden af en toe een kretek gerookt maar behalve de zoete smaak merkte ik weinig geestelijke verandering, of het moet de gewone geestelijke verandering zijn die tabak veroorzaakt. Natuurlijk kunnen de stoffen in kruidnagel daaraan bijdragen.

Laten we ook niet vergeten dat in gewone sigaretten honderden toevoegingen zitten die het effect van de tabak veranderen. Kretek komt uit Indonesië en daar wordt de tabak minder gesausd met allerlei chemicaliën, gewoon omdat niet weet hoe dit moet of omdat men het nut er niet van inziet. Vandaar dat er een verschil is in de geestelijke ervaringen van kretek-tabak of sigaretten-tabak.

Er is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de 'high'-effecten van kretek maar het zou natuurlijk kunnen dat de verdovende werking van kruidnagel, als je het oraal inneemt, op de geest werkt als je het rookt.

Kimberley Pex, 25-06-2015 14:07 #2
Tegen pijn bij crohn / colitis! Bij de Chinese Toko als poeder of ongemalen te koop. Thee kun je gemakkelijk maken met kruidnagelpoeder. Even wennen aan de smaak, maar alles is beter dan die ellendige darmpijnen bij opvlammingen. Reactie infoteur, 25-06-2015
Dank voor deze goede tip, Kimberley!

Ina de Bie, 25-02-2013 13:08 #1
Een paar kruidnagels onder de tong zijn perfect bij een beginnende keelpijn.
ook om een slechte adem en knoflookgeur te verdrijven werkt dit prima.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!