InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van perzikkruid

De geneeskracht van perzikkruid

Onder het kruis op de berg Golgotha waar Jezus gekruisigd is, stond een plantje genaamd perzikkruid. Druppels bloed vielen uit Jezus´ lichaam op het plantje. Hierdoor verschenen er roodkleurige vlekken op de bladeren. Tegenwoordig zitten er nog steeds donkere vlekken op de bladeren. Het plantje wordt daarom in sommige streken Jezuskruid genoemd. Perzikkruid ontspringt op akkers en omgewoelde, braakliggende bouwgrond. De plant komt vanzelf op in de tuin en wordt onkruid genoemd.

Inhoud

Uiterlijke kenmerken van perzikkruid

Perzikkruid heeft typische roze-witte bloemetjes die als een langwerpig trosje om de uiteinde van de steel groeien. De bladeren zijn langwerpig en lopen uit in een punt. De bladeren helemaal allemaal één donker vlekje. Perzikkruid is de eerste plant die opkomt in een omgewoeld terrein. Het is een eenjarige plant.

Geneeskrachtig onkruid

Wanneer een kruid in je eigen tuin groeit dan is dat een teken dat je het kruid nodig hebt, zo zegt de kosmische kruidenleer van Mellie Uyldert. Perzikkruid kan als thee worden gedronken. Het helpt tegen nierkwalen, nierstenen, reuma, aambeien, bloedvloeingen zoals bloedend tandvlees, maagzweer, maagontsteking en maagkanker. je drinkt niet een kop thee hiervan maar neemt elk half uur een lepel perzikkruidthee.

Perzikkruidthee

Perzikkruidthee kook je door de hele plant zonder wortels klein te snijden en te koken. Kook het niet te lang. Laat het water met de plant erin nog twee uurtjes afkoelen. Daarna kun je het zeven. De thee heeft een lichtrode kleur. Thee van perzikkruid is niet bijzonder smakelijk. Je kunt er wat selderie bij doen om het lekkerder te maken; het smaakt dan naar groentesoep. Je kunt het mengen met munt om het meer theesmaak te geven. Wanneer je het mengt met de enigszins bittere paardebloembladeren en munt dan krijgt het een verfijnde kruidentheesmaak. Omdat je er slechts een lepel per half uur van gebruikt als je ziek bent, kun je het ook puur drinken. Als je in de winter over een voorraadje perzikkruid wilt beschikken dan moet je het drogen in de lente of zomer. Je kunt de hele plant drogen en fijnknippen. Als het goed droog is kun je het in een afgesloten pot bewaren. Controleer de stelen en de bloemetjes goed of ze gedroogd zijn want een niet goed gedroogde plant gaat bederven in de pot.

Groente

Zoals de meeste kruiden kan perzikkruidblad als groente worden gegeten. Perzikkruidblaadjes gelden als wilde groente. De bladeren kun je eten als groente in een groentemix. Rijst of aardappelen kunnen samen met ui, prei, knoflook en wat bladeren van perzikkruid worden opgebakken. De smaak van het blad is neutraal.

Verwaarloosde wonden

Perzikkruid is een multifunctioneel medicijn. Vers perzikkruid kan men gebruiken om oude wonden mee te genezen. Perzikkruid zorgt ervoor dat de huid zich sneller herstelt. Je kunt dit kruid breken, kneuzen en op de voeten leggen of de voeten ermee inwrijven. Het sap heelt verwaarloosde wonden. Van de plant is sap te maken; je moet het dan persen en vervolgens de huid ermee insmeren. Van perzikkruid krijg je weer een perzikhuid.

Gorgeldrank

Perzikkruid wordt gebruikt als gorgeldrank. Het geneest kiespijn en keelontstekingen. Pijn aan het strottehoofd kan goed worden behandeld met gorgeldrank. Een gorgeldrank van perzikkruid maak je als volgt: je kookt de gehele plant in water. Na een minuut of tien als het water heeft gekookt zet je het vuur uit. Wanneer het is afgekoeld kun je het gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Lexicon der geneeskruiden, Mellie Uyldert
  • Boek: Blöte-obbes, De Geurende Kruidhof
  • http://wilde-planten.nl/perzikkruid.htm
  • Foto: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van perzikkruid"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!