InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van geurig ijzerhard of citroenverbena

De geneeskracht van geurig ijzerhard of citroenverbena

De geneeskracht van geurig ijzerhard of citroenverbena Citroenverbena komt oorspronkelijk uit Chili en wordt thans als keukenkruid wereldwijd gebruikt. De blaadjes kenmerken zich door hun citroengeur. Ook kun je er thee van drinken. De citroenverbena staat het meest bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen bij nervositeit en slapeloosheid. Het is een rustgevend kruid. Hij groeit in Nederland maar overleeft niet elke winter. Citroenverbena kan in principe metershoog hoog worden maar in Nederland mag je blij zijn als je 60 centimeter haalt. In een warm klimaat kan hij wel 4.5 meter hoog worden. Het is raadzaam om in een koud klimaat citroenverbena in de kas te zetten gedurende de wintertijd.
Citroenverbena / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Citroenverbena / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving ijzerhard

De Latijnse naam voor geurig ijzerhard is Aloysia triphylla. Een Latijns synoniem is Lippia citriodora. In het Nederlands kennen we naast de naam geurig ijzerhard, citroenverbena. De thee van citroenverbena wordt soms verkocht onder de Franse naam ´verveine´. De plant is verbena genoemd omdat hij kwa rustgevende eigenschappen en uiterlijke groeivorm lijkt op de Europese Verbena officinalis, ook ijzerkruid genoemd.

Werkzame stoffen geurig ijzerhard

In geurig ijzerhard zit vooral etherische olie met voornamelijk aldehyden zoals citrol, geranial, neral en 1,8 cineal. Het bevat de sesquiterpenen betacaryofyleen, alfafarnesseen, monoterpenen waaronder limoneen, terpeenalcoholen zoals linoöl en terpineol en furcumarinen. Voorts bevat het flavonoïden zoals salvigenine, eupafoline en hispiduline. De aldehyden in citroenverbena zitten eveneens in citroen, citroengras en sinaasappel, vandaar dat de citroenverbena enigszins naar citrusvruchten smaakt.

IJzerhard bij maag- en darmklachten

IJzerhard bevordert de spijsvertering. Het is windverdrijvend en krampstillend. Het is om deze redenen een prima inzetbare plant bij
Bloem citroenverbena / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloem citroenverbena / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
een scala aan spijsverteringsstoornissen. Door fytotherapeuten wordt het aangewend bij:
  • Indigestie,
  • Meteorisme,
  • Eructaties of oprispingen,
  • Krampen,
  • Flatulentie of winderigheid.

IJzerhard bij insomnia

Insomnia betekent slapeloosheid. IJzerhard heeft licht rustgevende eigenschappen. Daarnaast is het een neurotonicum; een aansterkend middel voor de zenuwen. Wanneer kinderen of volwassenen een lichte vorm van slapeloosheid hebben dan is het drinken van ijzerhardthee een goed idee.

IJzerhard voor ijzersterke zenuwen

IJzerhard versterkt het zenuwstelsel. IJzerhard werkt niet alleen bij slapeloosheid maar dit zenuwversterkend kruid kan eveneens angst, stress en bepaalde vormen van depressie verminderen. Voor dit doel moet je een sterke thee of aftreksel van geurig ijzerhard gebruiken: 15 gram gedroogd kruid op een liter water. Je drinkt een paar maal per dag één of twee koppen thee, bijvoorbeeld een half uur na de maaltijd. Bij normaal gebruik zijn er van ijzerhard geen bijwerkingen bekend.

Krachtige antioxidanten in citroenverbena

Uit onderzoek blijkt dat citroenverbena krachtige antioxidanten bevat. De meeste mensen denken dat antioxidanten in groente en fruit zitten maar ze zitten ook in kruiden. Hardlopers putten hun lichaam uit waardoor er veel vrije radicalen in het lichaam komen. Het is bewezen dat citroenverbena deze vrije radicalen adequaat opruimt. Hierdoor wordt de schade aan de spieren beperkt.

Citroenverbena in een theemix

Citroenverbena smaakt lekker als thee en het wordt ook gebruikt in theemengsels om de thee een extra verfrissende smaak te geven. Een minder lekkere smaak van sommige geneeskruiden, zoals perzikkruid is uitstekend te maskeren met behulp van citroenverbena.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Temazepam (kalmeringsmiddel)Temazepam (kalmeringsmiddel)Temazepam is een zogenaamde benzodiazepine, een kalmeringsmiddel. Het kalmeringsmiddel temazepam kan door de arts voorge…
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapelooshei…
Rozenbottel en verbenaHet najaar is gul met fruitige en heilzame smaakmakers. Rozenbottels en citroenverbena proeven als een allerlaatste zome…
Slapeloosheid: Kruidenthee voor slapeloosheidSlaap is noodzakelijk voor de gezondheid van geest en lichaam. Dit is een kruidenmengsel voor kruidenthee die gebruikt k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kurt Stüber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Zitronenstrauch
  • http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/planten-encyclopedie/kruiden/aloysia-triphylla/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aloysia_citrodora
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van geurig ijzerhard of citroenverbena"

Reacties

Floor, 19-09-2017 16:29 #3
Citroen verbena in de zomer de takken afknippen op z'n kop buiten onder een afdak laten drogen voor het verkrijgen van een heerlijke thee.

Riet de Bloeme, 09-08-2017 14:16 #2
Gebruik het eens om je vis- of kipgerecht te kruiden!

Maria, 04-08-2016 14:24 #1
Interessant artikel! Ik kende dit kruid nauwelijks, maar nu ik op een grote kruidentuin werk, waar we verveine volop verbouwen, drink ik het als thee heel vaak. Vind het niet lekker, maar dat er zoveel werkzame stoffen inzitten en het zo waardevol is… Pffff!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!