InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Temazepam (kalmeringsmiddel)

Temazepam (kalmeringsmiddel)

Temazepam (kalmeringsmiddel) Temazepam is een zogenaamde benzodiazepine, een kalmeringsmiddel. Het kalmeringsmiddel temazepam kan door de arts voorgeschreven worden wanneer men last heeft van nervositeit en/of slapeloosheid. Bijwerkingen van temazepam kunnen bestaan uit onder meer onrust en sufheid.

Kalmeringsmiddelen (benzodiazepines)

Een kalmeringsmiddel, ook wel benzodiazepine genoemd, is een geneesmiddel dat voorgeschreven wordt bij klachten als angst en spanningen. Daarnaast bevordert een kalmeringsmiddel de slaap en werkt het rustgevend. De precieze werking van kalmeringsmiddelen is niet bekend, maar men weet dat kalmeringsmiddelen invloed hebben op de elektrische prikkeloverdracht in het centrale zenuwstelsel. Benzodiazepines versterken de werking van de neurotransmitter GABA, een neurotransmitter die betrokken is bij angstgevoelens.

Kalmeringsmiddelen hebben direct na inname effect. Langdurig gebruik van benzodiazepines is af te raden, omdat zij niet alleen afhankelijkheid kunnen veroorzaken, maar ook klachten als sufheid, vertraagd denken en vertraagde reactietijd. Om deze reden moet men zeer voorzichtig zijn met autorijden en het bedienen van gevaarlijke apparatuur, of deze activiteiten zelfs tijdelijk stopzetten. Bij sommige mensen treden ook geheugenklachten op. Wanneer men wilt stoppen met een kalmeringsmiddel, dient het gebruik zeer voorzichtig afgebouwd te worden.

Het kalmeringsmiddel temazepam

Temazepam is een benzodiazepine die door de huisarts voorgeschreven wordt wanneer iemand last heeft van slapeloosheid of nervositeit. Temazepam mag niet gebruik worden wanneer er sprake is van overgevoeligheid voor het middel of één van de andere ingrediënten. Gebruik van temazepam dient ook vermeden te worden wanneer men aan myasthenia gravis lijdt, een zeldzame auto-immuunziekte die gepaard gaat met ernstige spierzwakte. Men dient erg voorzichtig te zijn met het gebruik van temazepam wanneer men stoornissen in de porfyrine-stofwisseling heeft en wanneer men een verminderde leverfunctie heeft.

Bijwerkingen van temazepam

Temazepam kan - net als andere geneesmiddelen - bijwerkingen hebben. Deze zijn doorgaans tijdelijk en gaan na verloop van tijd vanzelf weer over. Veelvoorkomende bijwerkingen van temazepam zijn:
  • Sufheid
  • Opwinding
  • Hallucinaties
  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Onrust

Dosering temazepam

De meestvoorgeschreven dosering van temazepam is 10 tot 20 mg per dag voor volwassenen. Temazepam dient maximaal 30 minuten voor het naar bed gaan ingenomen te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h083-Benzodiazepinen.pdf
  • http://hulpgids.nl/images/Medicijnen/temazepam_bijsluiter.pdf
  • Ford, D. H. et al. (2009). Het grote medische handboek

Reageer op het artikel "Temazepam (kalmeringsmiddel)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 28-05-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Kalmeringsmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!