InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bieslook

De geneeskracht van bieslook

De geneeskracht van bieslook Bieslook is een makkelijke moestuingroeier. Bieslook is niet alleen gezond maar ook lekker. Pijpgras is een andere naam voor dit familielid van de look, niet te verwarren met het iets grotere pijplook. Het zijn holle sprietjes, dunne pijpjes, die een grappig klein paars bolletje als bloem krijgen. Bieslook hoort thuis in kruidenboter. Het is ook een kruid om te gebruiken om bovenop de soep te strooien, vlak voor het opdienen. Verse bieslook is zo smaakvol dat je minder zout nodig hebt om het eten te kruiden. Het is dan ook een ideaal kruid voor een zoutarm dieet.

Inhoud:

Bieslook in de moestuin

Bieslook is een ideale en zeer sterke moestuinplant die thuishoort in de vaste kruidentuin. Hij vindt het prima als je van hem plukt want dat stimuleert het bieslookplantje om nog harder te groeien. Bieslook is wintervast. Koop een keer drie tot vijf bieslookplantjes, zet ze in de tuin als bodembedekker en je hebt altijd genoeg bieslook. Gedroogde bieslook verliest zijn smaak. Deze plant kun je beter invriezen als je hem wilt bewaren. Het is lekkerder om het vers te eten.

Geneeskrachtige eigenschappen bieslook

Bieslook heeft een vochtafdrijvende werking. Het stimuleert de spijsvertering en de eetlust. Bieslook is goed voor de bloedsomloop. Zoals elk lid van de lookfamilie bevat bieslook veel antioxidanten in de vorm van thio-sulfiniten. Alle medicinale eigenschappen van knoflook kent bieslook in iets mildere vorm. Het wordt daarom minder voorgeschreven als knoflook, maar eigenlijk heeft het juist meer voordelen aangezien het niet de knoflookgeur heeft. Bieslook kan ´s morgens met boter vermengd worden om een boterham met jonge kaas te verrijken. Bieslook is lekker als mixkruid in de thee en bieslook doet het prima in rauwkostsalades, toepassingen die knoflook niet echt hebben. Knoflookboter is niet iets voor ´s morgens vroeg maar meer iets voor ´s avonds.

Bron: Symac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Symac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vitaminen in bieslook

Bieslook wordt vrijwel nooit in grote hoeveelheden gegeten. Het is geen hoofdgroente maar er zitten alleen maar positieve eigenschappen aan verbonden als je het toch zou doen. Bieslook barst van de vitaminen en mineralen. In 100 gram bieslook zit maar liefst 98% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C en 145 % van de ADH voor vitamine A. Daarmee is bieslook relatief de grootste leverancier van vitamine A uit de lookfamilie. Verder bevat een onsje bieslook 177% van de ADH voor vitamine K. Er zit ook veel foiliumzuur of vitamine B11; 28% van de ADH. Voor vitamine B5 geldt dat er van de 6.5% ADH en voor B6 11% van de ADH. Er zit ook nog B2, namelijk 9% ADH en B1, 6.5% ADH. Als laatste vitamine uit het B-complex bevat het vitamine B3, 4% ADH.

Bron: Pdreijnders, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Pdreijnders, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Mineralen in bieslook

Er zitten ook veel mineralen in bieslook. Hier volgt een korte opsomming voor de waarden van mineralen per 100 gram bieslook: ijzer (20% ADH), koper (17% ADH), mangaan (16% ADH), magnesium (10.5% ADH), calcium (9% ADH), fosfor (8% ADH) en zink (5% ADH). Wie wel eens vaker overzichten van mineraalwaarden in groenten, fruit en kruiden leest ziet gelijk dat dit flink hoge waarden zijn.

Kanker bestrijden met bieslook

Bieslook eten helpt tegen het ontwikkelen van meerdere kankersoorten. Wetenschappelijke onderzoeken hebben met name bij darmkanker, slokdarmkanker en prostaatkanker positieve resultaten gemeld. De fytonutriënten met organozwavelstoffen in bieslook stoppen de celgroei van kanker en verstoren de levenscyclus van kankercellen waardoor deze doodgaan. Uit een onderzoek uit 2002 blijkt dat bieslook eten de kans op prostaatkanker kan verkleinen. Volgens de merikaanse onderzoekers geldt dit niet alleen voor bieslook maar ook voor andere alliumgroenten zoals ui, knoflook en prei. Chinees onderzoek uit 2013 maakt melding van een gereduceerde kans op leverkanker bij mensen die veel alliumgroenten eten.

Bron: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Bieslook als bloeddrukverlager

In bieslook zitten verscheidene flavonoïden waaronder quercetine. Dit fytonutriënt werkt als antioxidant en zorgt ervoor dat vrije radicalen in het lichaam bestreden worden. Vrije radicalen kunnen het lichaam beschadigen doordat ze op celniveau schade aanrichten welke uiteindelijk kan leiden tot ziekten als suikerziekte, hart- en vaatziekten en diverse kankers. In laboratoriumonderzoek werd gemeten dat ratten een lagere bloeddruk hadden nadat ze voer met deze quercetine-component uit bieslook kregen toegediend.

Eettips pijpgras

Aardappels en eieren laten zich optimaal combineren met bieslook. Bieslook past prima in een aardappel- of eiersalade of versnipperd over gebakken aardappels of een omelet. Het is een kruid wat goed in een zelf gemaakte mayonaise past. Eigenlijk past bieslook bij alle aardappelgerechten; het kan versnipperd worden over zowel gekookte, gestoomde aardappelen en in de aardappelsoep. Een paar steeltjes bieslook doen het uitstekend als garnituur of om een salade een extra leuk ogend tintje mee te geven. Bieslook is een prima kruid voor in dressings. Het kan goed gecombineerd worden met peterselie, maar ook in plaats van peterselie in de keuken worden gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: bieslookBieslook of allium schoenoprasum is een zacht smakend kruid dat familie is van de ui. In het oude China werd het gebruik…
Bieslook (Allium schoenoprasum)Bieslook (Allium schoenoprasum)Bieslook wordt al sinds mensenheugenis verbouwd als groente, kruid en medicinale plant. In de Middeleeuwen werd bieslook…
Bieslook of poepkroed is een dankbaar keukenkruidBieslook of poepkroed is een dankbaar keukenkruidBieslook is een prachtige plant in de kruidentuin of tuin. Bloeiend op lange stelen met opvallende bloemkleuren roze, bl…
Kruidenwijsheid: Chinese bieslookKruidenwijsheid: Chinese bieslookKruiden zijn smaakmakers. Tenminste... kruiden zijn veel meer maar veel mensen staan daar meestal niet erg bij stil. Wat…
Gerechten met tartaarGerechten met tartaarTartaar is gezond en lekker en absoluut met veel groenten te combineren. Met tartaar kan je ook speciale dingen doen als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Katiem2, Pixabay
  • http://www.nutrition-and-you.com/chives.html
  • Bieslook kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12419792
  • Bieslook kanker: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cas.12231/full
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chives
  • http://www.vegetarian-nutrition.info/herbs/chives.php
  • http://homecooking.about.com/od/foodhealthinformation/a/chiveshealth.htm
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Symac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Pdreijnders, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bieslook"

Reacties

Bea, 19-05-2016 10:13 #2
Als de bieslook bloeit of heeft gebloeid kun je het dan nog wel eten? Reactie infoteur, 25-05-2016
Ja, de bloemetjes kun je ook eten.

Arta de Kruijff, 11-05-2016 07:45 #1
Niet alleen erg lekker en gezond, maar er is nog een variant, namelijk Chinese bieslook, die platte blaadjes heeft met een lichte knoflookgeur. Net zo gemakkelijk te telen en rijkbloeiend. De bloemen trekken veel bijen en helpen dus tevens de wilde bijenstand te vergroten, en ons voortbestaan op aarde veilig te stellen.
Tegen kanker gebruiken samen met peterselie. Die belet de extra groei van bloedvaten rond kankercellen, zodat die sterven bij gebrek aan voedsel. Eigen dressing maken met ook nog koenjit (kurkuma), zwarte peper en olijfolie, dodelijk voor kakercellen, vooral in de darm, en opwekkend en verfrissend! Reactie infoteur, 11-05-2016
Wat een goede tips!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!