InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van andijvie

De geneeskracht van andijvie

De geneeskracht van andijvie Andijvie is een heerlijke groene bladgroente met een beetje bittere smaak. Andijvie moet slechts kort gekookt worden anders is het niet meer lekker. Het is een groente die valt onder de traditionele Nederlandse groenten maar hij wordt natuurlijk ook in andere landen volop gegeten. Andijvie kan uitstekend verwerkt worden tot stamppot. Andijvie stond vroeger bekend als een vieze groente. Veel kinderen hielden niet van andijvie. Dat kwam echter door de kooktechnieken. Men kookte andijvie veel te lang. 5 Minuten kooktijd is goed genoeg voor andijvie. Het lange koken is in de Nederlandse keuken geslopen door een misvatting uit de 19e eeuw dat groenten gifstoffen zou bevatten waardoor het beter was het een uur te koken.

Inhoud:

Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Vitaminen in andijvie

Andijvie is nauw verwant met witlof. In Engelstalige landen wordt witlof vertaald met Belgische andijvie(Belgian endive). Beide groenten smaken licht bitter. Andijvie is een erg gezonde groente. Het bevat een ruime hoeveelheid aan vitaminen en mineralen. De vitamine die het meest in andijvie zit is vitamine K. Een portie van 100 gram is genoeg voor 192% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Dat is een zeer hoog percentage. Ook het percentage voor vitamine A is torenhoog; 72% an de ADH. Verder zit er bijzonder veel foliumzuur of vitamine B11 in, namelijk 36% van de ADH. Voorts bevat het de vitaminen Vitamine B5 of pantotheenzuur(18%ADH), vitamine C(11%ADH), vitamine B1 of thiamine(7%ADH), riboflavine of vitamine B2(6%ADH), vitamine E(3%ADH) en niacine of vitamine B3(2.5%ADH).

Mineralen in andijvie

Andijvie is een groente die bol staat van de mineralen. Mangaan zit er het meeste in, 18% van de ADH per ons. Voor koper geldt dat er 11% van de ADH in zit en voor ijzer 10%. Verder bevat het kalium(7%ADH), zink(7%ADH) en calcium(5%ADH). Voor magnesium en fosfor geldt dat er 4 % van de ADH in zit.

De andijvieplant / Bron: Farbenfreude, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De andijvieplant / Bron: Farbenfreude, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Medicinale toepassingen van andijvie

Groenbladige groenten staan erg hoog aangeschreven om hun voedingswaarde. Andijvie wordt door kruidentherapeuten volop gebruikt als medicinaal eten. Door de nadruk te leggen op bepaalde voeding kun je ziekten genezen, zo is de algemene gedachtengang van de fytotherapie. Andijvie is veel voorgeschreven voor problemen die met het hart, de gal of de lever te maken hadden. Het is onder andere als medicinaal voor de volgende ziekten: candida, astma, artritis, constipatie, diabetes, jicht, hoge bloeddruk, hypoglykemie, leververgroting, obesitas, reuma, acné, eczeem en geelzucht.

Werking van andijvie

Andijvie werkt diuretisch en laxerend. Hierdoor worden gifstoffen sneller uit je systeem gezet en voedingsstoffen beter opgenomen. Het bloed wordt gereinigd door het eten van andijvie. Het is met name goed voor het hele zenuwstelsel en de ogen. De gekrulde andijviebladeren zijn supergezond.Het werkt preventief tegen vele ziekten en het immuunsysteem krijgt een boost van andijvie. Deze supergezonde groente is relatief eenvoudig zelf te kweken.

Andijvieveldje / Bron: Montréalais, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Andijvieveldje / Bron: Montréalais, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Eettips andijvie

Andijvie kan rauw worden gegeten in een salade. Het is lekker in combinatie met balsamico of gewone azijn. ´s Zomers kun andijvie prima met peper, zout en olijfolie eten als een frisse zomersalade. Je kunt deze gekrulde groente rauw in een stamppot mengen; door de hete aardappelen wordt het warm maar houdt het een licht bijt. Je kunt om de licht bittere smaak eraf te halen de groente blancheren. Andijvie kan prima als bijgerecht worden geserveerd. Blancheer een beetje andijvie en besprenkel het met vers sap van een citroen. Je kunt andijvie uitstekend op het laatste moment toevoegen aan een groentesoep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?Andijvie is niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken en hoewel we weten dat groenten gezond voor ons zijn, zijn…
Je eigen moestuin: AndijvieJe eigen moestuin: AndijvieAndijvie is een groente die je het hele jaar lang kunt zaaien. Dit maakt het een gemakkelijke groente voor in je eigen m…
Andijvie: Belgen hoeven het nietAndijvie: Belgen hoeven het nietDe bijzondere smaak van andijvie bevalt niet iedereen. Belgen zijn er bijvoorbeeld niet gek op en prefereren witlof. Op…
Gezonde groenten: AndijvieGezonde groenten: AndijvieGroenten zijn een bron van vitamines en mineralen. Wie gezond wil leven, zal groenten als vast onderdeel in zijn voeding…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van andijvie"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!