InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van peulvruchten

De geneeskracht van peulvruchten

Peulvruchten zijn geen groenten maar zaden van planten uit de vlinderbloemenfamilie die gedroogd kunnen worden zodat ze tientallen jaren opgeslagen kunnen worden. Peulvruchten zijn supergezond en kunnen zeer lekker zijn. Er zijn in Nederland tientallen soorten peulvruchten te koop. Peulvruchten staan er met name om bekend dat ze veel vezels, ijzer en eiwitten bevatten. Het is een zeer gezonde voedingsoort die je kan gebruiken als basis van een maaltijd in plaats van rijst, aardappelen of pasta.

Inhoud

Vlinderbloemenfamilie

Peulvruchten zijn de zaden van planten uit de vlinderbloemenfamilie. Het is een plant die heel anders tot stand komt dan groenten. Daarom is het niet echt een groente, alhoewel het als het op het bord ligt wel een groente wordt genoemd. In het Engels worden ze ´legumes´ genoemd en geen ´vegetables´. Legume komt van het Franse woord voor groente. Peulvruchten worden in het Frans Fabacées of legumineuses genoemd.

De verschillende soorten peulvruchten

Bruine bonenkousenbandtuinboonlupineprosopiscarobepinda
linzensugar snapspronkboonsojaboontamarindevleugelboonborlottiboon
kidneybonensperzieboontjessnijboontjeswitte boonzwarte boonerwtkikkererwten
kapucijnersalfalfakievitsboonkleine limaboonyellow-eyed beansboterbonengigantes
peultjesklaverblack eyed beanssimbonenadukibonenappaloosa beansrosecoco-bonen

Linzen zijn er in allerlei kleuren. Witte linzen, gele linzen, rode linzen, bruine linzen en wit bruingespikkelde linzen liggen in menig tropische winkel op de schappen. Linzen zijn vooral een Indiase delicatesse; waar ze worden bereid tot heerlijke gerechten. Bij veel Indiase restaurants krijg je standaard een dal-geracht met linzen.

Peulvruchten groeien mee met samenleving

Linzen zijn al duizenden jaren een onderdeel van het menu. Boontjes en alle verwante peulvruchten waren zowel bij Arabieren in het Midden Oosten als bij de Maya´s in Midden en Zuid Amerika een populaire aanvulling van de maaltijd. Peulvruchten hebben zich met de civilisatie meegeëvolueerd. Ze werden telkens doorgekweekt. In de tijd van de Romeinen waren de peulvruchten zeer populair. In zekere zin hebben ze bijgedragen aan het militaire succes van de Romeinen omdat een groot leger ook gevoed moet worden en ze in peulvruchten een makkelijk mee te nemen voedsel vonden.

Bijzonder lang houdbaar

Peulvruchten werden vroeger vaak in noodrantsoenen opgeslagen. De peulvrucht is vele tientallen jaren houdbaar, sommige mensen zeggen zelfs dat hij 100 jaar houdbaar is. Tegenwoordig moet volgens de codex alimentarius op de verpakking van peulvruchten een datum staan maar dat is eigenlijk een formaliteit die weinig houdt snijdt. Hele schuilkelders voor atoombommen lagen vol peulvruchten zodat men jarenlang eten zou hebben. In het leger heeft men vaak gebruik gemaakt van de vrij lichte peulvrucht als proviand. Je hoeft slechts vers water te zoeken om een heerlijke maaltijd voor te schotelen. In noodgevallen wordt dat moeilijk; dan moet je water destilleren.

De pindaboon

De pinda is een tropische boon die onder de grond groeit. Veel mensen denken dat het een noot is maar dat is niet zo, omdat het onder de vlinderbloemenfamilie valt. Bovendien moet een pinda eerst gekookt worden voordat hij gegeten kan worden. De ondergrondse pindaboon is wel een bijzondere boon en een uitzondering in zijn soort. Alle andere bonen groeien bovengronds.

Het tuinboontje

Tuinbonen zijn verse bonen. Deze zijn niet eerst gedroogd. Van tuinbonen kun je ook de huls eten, ook al gebeurt dat in Nederland dat niet vaak. In Turkije eet men altijd de huls van de tuinboon op. Voor tuinbonen geldt dat Nederlanders ze veel te lang koken. Ze zijn na 10 minuten prima eetbaar. Kort koken houdt bonen gezonder en voorkomt een pregnante geur en smaak.

Peulvruchten maakt vlees overbodig

Peulvruchten zijn dé ideale vleesvervanger, helemaal als ze in combinatie met noten, zaden en granen worden gegeten waar ook natuurlijke eiwitten in zitten. Peulvruchten zijn een uitstekende vegetarische bron van proteínen. In feite is vlees een overbodig product. Er zijn wetenschappers die zeggen dat mensen helemaal niet gebouwd zijn om vlees te eten. De primaat met het gebit en spijsverteringsorganen welke het meest op die van de mens lijken, de orang utan, is 100% vegetariër.

Gezonder leven

Peulvruchten zitten boordevol ijzer en eiwitten. Peulvruchten kunnen meehelpen aan een gezonder leven omdat er minder en eigenlijk geen vlees noodzakelijk is als men dagelijks een portie peulvruchten eet. Op deze manier kan de peulvrucht ziekten zoals hoge bloeddruk voorkomen. Peulvruchten bevatten vezels waardoor het eten beter verteerd wordt. De vezel ,die behoort tot voedingscategorie onverteerbare nutriënten, voorkomt diabetes mellitus, kanker en hart- en vaatziekten. Wie verstandig is voegt dagelijks 50 tot 100 gram peulvruchten aan zijn maaltijden toe.

Eettips peulvruchten

Peulvruchten moet je koken maar niet al te lang. Beetgaar zijn ze erg lekker. Van het kookvocht kun je een prima bouillon of soep maken. Het is lekker om gekookte bonen nog even op te bakken met uitjes, knoflook en rode peper. Peulvruchten zijn ook prima op te bakken samen met aardappels. Je kunt peulvruchten pureren, er ronde balletjes van maken, deze platdrukken tot een centimeter dikte en ze vervolgens opbakken; dan heb je een burgerachtige schijf die gezonder is dan vlees. Deze schijf kun je eventueel aanvullen met kaas en wat nootjes of zaadjes zoals pompoenpitten en pijnboompitten. Het is lekker om losse gebakken bonen op je bord te mengen met geraspte Hollandse kaas zodat de kaas snel smelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde peulvruchten op de Schijf van VijfDe gezonde peulvruchten op de Schijf van VijfIn maart 2016 is er een nieuwe Schijf van Vijf gekomen. Op de Schijf van Vijf staan vijf vakken met goede, gezonde produ…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
De herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenDe herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenSoja is in de Nederlandse keuken steeds meer ingeburgerd geraakt. Althans de bekendheid met het bestaan van dit product…
Zijn zwarte bonen gezond?Zijn zwarte bonen gezond?Zwarte bonen, of zwarte schildpadbonen worden in Nederland minder vaak gegeten dan witte en bruine bonen. Zwarte bonen h…
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Bronnen en referenties
  • http://www.infotalia.com/nld/culinair/voeding/noten_en_bonen/nootboon_detail.asp?id=237
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Peul_%28vrucht%29
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Fabaceae
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Legume
  • http://www.nvvm.org/brochure.htm
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van peulvruchten"

Reactie

A. Flinterman, 24-06-2017 21:20 #1
Men kan tot uiterlijk half juli oogsten, omdat valse meeldauw ongenadig toeslaat. Weet iemand of men later kan oogsten, door bijv. ze nu te zaaien?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!