InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn zwarte bonen gezond?

Zijn zwarte bonen gezond?

Zijn zwarte bonen gezond? Zwarte bonen, of zwarte schildpadbonen worden in Nederland minder vaak gegeten dan witte en bruine bonen. Zwarte bonen hebben een dikke vleesachtige structuur waardoor ze veel in vegetarische gerechten voorkomen. Bonen hebben een goede reputatie qua gezondheid. Maar hoe zit het met zwarte bonen, zijn zwarte bonen gezond?

Wat zijn zwarte bonen?

Officieel heet deze boon de zwarte schildpadboon, maar in de volksmond wordt het gewoon de zwarte boon genoemd. Het is een erg populair ingrediënt in de Latijns-Amerikaanse keuken. Zwarte bonen worden veelvuldig gebruikt in Chili voor salades en ze worden gekruid toegevoegd aan verschillende Mexicaanse en Spaanse maaltijden. Het is een boon met een dikke vleesachtige structuur, hierdoor wordt het vaak gebruikt in vegetarische gerechten.

Zwarte bonen gezond of ongezond?

Om het maar meteen duidelijk te maken, zwarte bonen zijn super gezond. Zwarte bonen horen tot de zogenaamde superfoods. Superfoods zijn etenswaren met grote hoeveelheden vitamines, mineralen of antioxidanten.

Antioxidanten

Zwarte bonen bevatten net zo veel antioxidanten als de blauwe en de zwarte bes. Net als deze bessen bevat de zwarte boon een bepaalde groep antioxidanten genaamd anthocyanen, hun aanwezigheid in het dieet verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, kanker, en andere ziekten. Anthocyanen hebben ook een positieve invloed op de hersenen en het geheugen.

Vitamines

Behalve antioxidanten bevatten zwarte bonen ook een hoop vitaminen. Zo bevat het vitamine B1, dit is een essentiële vitamine voor de energievoorziening van het lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Ook bevatten zwarte bonen veel foliumzuur of vitamine B11. Het is een belangrijke vitamine voor de groei van het lichaam en het aanmaken van zowel rode als witte bloedcellen. Vooral voor zwangere vrouwen is dit een belangrijke vitamine, het verkleint namelijk de kans op bepaalde geboorteafwijkingen.

Mineralen

Naast de vitamines hebben we ook de mineralen, waar de zwarte boon ook vol mee zit. Zo bevatten zwarte bonen magnesium. Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen. Het is bovendien van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Magnesium is nodig voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen en heeft een belangrijke rol in het metabolisme oftewel enzymreacties. Verder bevat het fosfor, wat stevigheid geeft aan de botten en de energiestofwisseling stimuleert. Ook bevat het veel ijzer, ijzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling.

Andere voordelen

Zwarte bonen zijn enorm rijk aan eiwitten en vezels, hierdoor zijn ze ideaal als vervanger voor vlees. Verder houdt het de bloedsuikerspiegel op een gezond niveau, wat een belangrijk voordeel is voor personen met diabetes. Ook houden zwarte bonen het cholesterolniveau laag. Zwarte bonen worden ook vaak door fanatieke sporters gebruikt vanwege de gedoseerde afgifte van koolhydraten. Ze leveren erg veel energie en zijn goed vullend: de eerste uren na het eten van een portie zwarte bonen heb je namelijk geen honger.

Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat zwarte bonen extreem gezond zijn, ze zitten vol met antioxidanten, eiwitten, vitamines en mineralen. Ze hebben enorm veel voordelen, ze kunnen de kans op kanker verlagen en zijn ook nog eens perfecte vleesvervangers voor vegetariërs of veganisten. Dit is dus een nog relatief onbekend product in de westerse keuken dat het toevoegen zeker waard is. Het is dus tijd om te zoeken naar een recept voor een lekkere Mexicaanse gerecht. Tijd om van deze superbonen te gaan smullen.
Gerelateerde artikelen
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Witte bonen in tomatensausZoals het nationale gerecht bij uitstek van Nederland de `Snert` is, heeft Turkije Kuru Fasulye (droge witte bonen) het…
Peulvruchten: AdukibonenPeulvruchten: AdukibonenWat zijn adukibonen? Hoe smaken ze en hoe worden ze gebruikt? En zijn deze peulvruchten goed voor je gezondheid?
Mexicaanse quesadillasMexicaanse quesadillasQuesadillas zijn gerechten die bestaan uit tortilla’s, gevuld met kaas en andere ingrediënten. Deze quesadillas worden o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/peulvruchten.aspx
  • https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=837
  • http://www.livestrong.com/article/238506-black-bean-nutritional-facts/
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=2

Reageer op het artikel "Zijn zwarte bonen gezond?"

Reactie

Anneke Furlanes, 04-02-2017 16:14 #1
Wat een goed artikel. Ik ben Hollandse maar woon in Brazilië: Hier worden veel zwarte bonen gegeten. Ik eet ze minstens 1 keer per week een flink portie. Maar eet dan alleen een goede salade met ze.

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 28-07-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!