InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kiwi: de sleutel tot een goede spijsvertering

Kiwi: de sleutel tot een goede spijsvertering

Kiwi: de sleutel tot een goede spijsvertering Veel mensen hebben er wel eens last van: een slechte spijsvertering. Het is algemeen bekend dat vezelrijk voedsel (zoals volkorenbrood en havermout) en groenten en fruit goed zijn voor je spijsvertering. Ook vocht is van essentieel belang voor een goede spijsvertering. Van de bekendste fruitsoorten hebben kiwi’s de hoogste voedingswaardescore. Kiwi’s bevatten veel vitamine C, Vitamine B en vitamine E. Ze bevatten meer vitamine C dan één sinaasappel. Hierdoor draagt de fruitsoort bij aan een gezonde levensstijl.

Vezels

Dat kiwi’s bijdragen aan een goede spijsvertering komt doordat de fruitsoort veel vezels bevat. Kiwi’s bestaan voor 2 à 3% uit vezels. Dat is meer in vergelijking met andere fruitsoorten. De vezels in kiwi’s zorgen ervoor dat de vrucht zijn water vasthoudt en dat de vrucht er van binnen gelachtig uitziet. Kiwi's bestaan voor ongeveer 87% uit water. De aanwezigheid van vezels en vocht in kiwi’s zorgt voor een regelmatigere en een comfortabelere stoelgang. Door de aanwezigheid van vocht en vezels is de fruitsoort een goede oplossing om klachten als constipatie, harde ontlasting, opgeblazen gevoel en indigestie (overbelasting van de maag) tegen te gaan. De inname van voldoende vocht en vezels zorgt voor een sneller metabolisme. Afvalstoffen worden sneller uit je lichaam afgevoerd, waardoor onder andere het opgeblazen gevoel minder wordt.

Natuurlijk verteringsenzym

Kiwi’s bevatten de stof actinidine. Actinidine is een natuurlijk verteringsenzym. De kiwi is het enige fruitsoort dat deze natuurlijke verteringsenzym bevat. Het verteringsenzym is van essentieel belang in de spijsvertering (van maag en darmen). De stof breekt namelijk eiwitten af. Eiwitten zijn van belang in het herstel en in de opbouw van het lichaam, hoewel je lichaam eiwitten echter moeilijk verteert. Een teveel aan eiwitten kan zorgen voor gasontwikkeling en een opgeblazen gevoel. Het eten van een kiwi bij een eiwitrijke maaltijd is daarom een natuurlijke oplossing om spijsverteringsproblemen te voorkomen. Bij eiwitrijke maaltijden kan je denken aan maaltijden met rood vlees, zuivel, en vis, yoghurt, kaas, tonijn en rauwe eieren.

Recepten met kiwi

Het eten van één kiwi per dag kan al genoeg zijn om de stoelgang te verbeteren. Kiwi's zijn het hele jaar door in de winkel te koop. Als je kiwi eet, zorg er dan wel voor dat deze rijp is. Onrijpe kiwi's zijn hard en slechter verteerbaar. Net als met andere fruitsoorten kan je voor de afwisseling kiwi in verschillende recepten verwerken. Een recept met kiwi en eiwitrijke ingrediënten (zoals een kiwimilkshake) moet je snel consumeren, anders gaat het schiften (door de stof actinidine) en krijgt het recept een bittere smaak.

Kiwimilkshake

Een kiwimilkshake is gemakkelijk te maken. De ingrediënten hiervoor zijn:
  • 3 kiwi’s
  • 400 ml melk
  • 2 theelepels honing
  • IJsklontjes (optioneel)

Doe de kiwi, melk en honing in de blender. Mix de ingrediënten totdat er een gladde massa ontstaat. Serveer de milkshake in een glas. Voeg een paar ijsklontjes toe voor een koude milkshake.

Kiwi jam

Van kiwi kan je ook jam maken. Gebruik daarvoor 1 kilogram geschilde kiwi's, 500 gram geleisuiker en het sap van 1 limoen. Haal eerst de schil van de kiwi's en snijd daarna de kiwi's in blokjes. Doe het fruit in een pan (ruime pan) en breng het aan de kook. Laat het vervolgens 5 minuten op laag vuur zachtjes doorkoken. Haal vervolgens de pan van het vuur en voeg de geleisuiker aan het fruit toe. Breng het mengsel van fruit en geleisuiker aan de kook (totdat het stevig borrelt). Laat het 5 minuten koken. Vul tot slot de glazen potten, draai het deksel erop, zet de potten ondersteboven, en laat het afkoelen. Zorg dat de glazen potten omgespoeld zijn met heet water voordat je ze vult. Als de potten niet warm zijn, klapt het glas.
© 2016 - 2019 Lydia70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met kiwiAfvallen met kiwi, kan dat wel? De kiwi is een heerlijk, zoete vrucht, die perfect is als tussendoortje. Daarnaast heeft…
Waar zijn kiwi's goed voor?Waar zijn kiwi's goed voor?De kiwi is een vrucht wat groeit aan een slingerende klimplant. Iedereen kent de kiwi wel als een ovale vrucht met een h…
Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?In het algemeen bezitten ongeveer alle fruitsoorten wel positieve eigenschappen voor je lichaam. De meeste fruitsoorten…
Hoe gezond is de kiwi?Hoe gezond is de kiwi?De kiwi, of van originele Chinese kruisbes, vinden we lekker en we weten dat de kiwi gezond is. We variëren niet echt ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • HLN, http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1705350/2013/09/16/Opgeblazen-gevoel-na-een-maaltijd-Eet-een-kiwi.dhtml, bezocht op 28-07-2016
  • Stomach bloating, http://stomachbloating.net/benefits-of-kiwi-fruit-for-your-digestive-tract/, bezocht op 28-07-2016
  • Zespri, http://www.zespri.eu/nl/kiwipedia/kiwis-zijn-gezond, bezocht op 28-07-2016

Reageer op het artikel "Kiwi: de sleutel tot een goede spijsvertering"

Reactie

Thomas Roelofs, 17-01-2019 08:32 #1
Welke Kiwi's zijn beter, groen of geel?

Infoteur: Lydia70
Gepubliceerd: 29-07-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!