InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is een gekookt ei gezond?

Is een gekookt ei gezond?

Is een gekookt ei gezond? Eieren worden al eeuwenlang gegeten. Het gekookte ei dat in Nederland veel gegeten wordt is niet alleen in Nederland populair. Eieren worden in vele landen gekookt gegeten. Maar hoe gezond is een gekookt ei eigenlijk? Zit er bovendien verschil in de gezondheid tussen een gebakken, gepocheerd of een gekookt ei?

Wat is een gekookt ei?

We weten allemaal wel wat een ei is, een kippenei in dit geval. Al eten mensen natuurlijk ook andere eieren, het gaat hier over het kippenei. Eieren worden op meerdere manieren bereid. Je vindt ze terug in enorm veel gerechten, maar ze worden ook gegeten in pure vorm. Een gekookt ei is een ei dat zonder de schaal te breken wordt gekookt in of boven kokend water. Een gekookt ei wordt vaak gegeten als ontbijt. Je kan een ei op drie manieren koken: hard, gemiddeld of zacht. Als je een ei hard kookt dan is zowel het eiwit als het eigeel gestold. Bij het zacht koken van een ei is het eigeel en soms het eiwit nog vloeibaar.

Gekookt ei gezond of ongezond?

Eieren zijn erg voedzaam. Als je denkt aan superfoods denk je meestal aan bessen en andere producten uit verre landen. Maar eieren passen ook in het rijtje superfoods. Zo zit er in eieren eiwit en onverzadigd vet. Onverzadigd vet is gezond voor het menselijk lichaam. Het eiwit in eieren zorgt ervoor dat je minder trek in lekkernijen hebt aangezien je nog goed gevuld bent. Hierdoor consumeer je minder calorieën.

Vitamines en mineralen

Eieren, vooral het eigeel, bevat enorm veel vitamines en mineralen. Eieren bevatten onder andere vitamine A, wat goed is voor de huid, ogen, groei en weerstand. Vitamine B2 is ook te vinden in eieren. Dit is nodig om energie uit voedingsstoffen te halen. De vitamine B12 in eieren is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine D is belangrijk voor de opbouw en het behouden van sterke botten en tanden. Foliumzuur of vitamine B11 is essentieel bij de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Een andere stof die je in ei vindt is choline. Choline is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Verder bevatten eieren de mineralen fosfor, seleen, ijzer en zink. Er zitten in eieren ook belangrijke antioxidanten. Dit zijn zeaxanthine en luteïne. Deze stoffen voorkomen dat je zicht bij het ouder worden achteruit gaat.

Cholesterol en eieren

Je hebt cholesterol dat door middel van voedsel in het lichaam komt en je hebt cholesterol dat door de lever zelf wordt gemaakt. Een studie uit 2012 concludeert dat cholesterol uit voeding niet zal zorgen voor een hoger risico op hartziekten. Wel kan bij 25% van de bevolking, die gevoelig voor cholesterol uit voeding is, het LDL (slechte cholesterol) stijgen. HDL (goede cholesterol) stijgt bij deze mensen automatisch mee waardoor er geen verandering komt in de verhouding LDL en HDL. Hierdoor is er geen verhoogd risico op hartziekten.

Bacterie

Sommige eieren zijn besmet met salmonella, de bacterie die bekend is van het kippenvlees. Deze bacterie kan maag- en darmklachten veroorzaken. Hierdoor moet je ervoor zorgen dat je je eieren lang genoeg kookt, dan dood je de eventuele bacteriën. Ook bij een zachtgekookt ei is er een kleine kans op salmonella. Maar zelfs als je rauwe eieren aan een gerecht toevoegt is de kans op salmonella extreem klein.

Gekookt ei, gebakken ei of gepocheerd ei het gezondst?

We weten nu dat eieren gezond zijn, maar welk soort ei is het gezondst? Een gebakken ei is in ieder geval minder gezond omdat je er een bakmiddel aan toevoegt, wat extra vet toevoegt. Ook gaan bepaalde vitaminen verloren bij het bakken. Een gepocheerd ei is net zo gezond als een gekookt ei, alleen is er net zoals bij het zachtgekookte ei een kleine kans op salmonella. Alhoewel er weinig verschil is tussen een zachtgekookt en een hardgekookt ei, kan je misschien beter een hardgekookt ei eten omdat hierbij de kans op salmonella verdwenen is.

Hoeveel eieren per dag?

De laatste vraag is hoeveel eieren je mag eten per week? Hier is vaak onduidelijkheid over. Volgens het Voedingscentrum is het aan te raden om ongeveer drie eieren per week te eten. Een onderzoek van de British Medical Journal uit 2013 geeft aan dat je gerust één ei per dag kunt eten. Voor mensen met diabetes waren er wel signalen dat één ei per dag het risico op coronaire hartziekten zou verhogen. De onderzoekers gaven wel aan dat hier meer onderzoek naar moest worden gedaan.

Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat een gekookt ei gezond is, maar dat je ze niet té vaak moet eten. Een eitje bij het ontbijt geeft je veel energie voor de rest van de dag en is dus een goede basis van een gezond ontbijt.
Gerelateerde artikelen
Spitskool: een lekkere zomergroenteSpitskool: een lekkere zomergroenteSpitskool is een echte zomergroente met een zachte smaak. Het is ook makkelijk te bereiden en op veel manieren klaar te…
Heerlijke vruchtgroentenHeerlijke vruchtgroentenIn dit artikel vindt u informatie over vier verschillende vruchtgroenten. De vier vruchtgroenten die besproken worden zi…
Hoe kook ik een ei?Hoe kook ik een ei?"Je kunt nog geen ei koken." Wanneer je niet zo sterk bent achter het fornuis, heb je deze uitspraak vast al eens naar j…
Anti-winden thee en thee bij diarreeAnti-winden thee en thee bij diarreeSoms lijken darmen een eigen leven te lijden dat door de bezitters ervan niet echt te controleren is. De darmgassen die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LisaRedfern, Pixabay
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/160417-gebakken-ei-gezond.html
  • http://www.optimavita.nl/voeding/eieren-hoeveel-mag-ik-er-eten/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eieren.aspx
  • http://www.livestrong.com/article/556213-nutrition-debate-are-eggs-good-for-you/
  • http://www.livestrong.com/article/530941-how-many-eggs-can-i-eat-a-day-without-adverse-effects/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22037012

Reageer op het artikel "Is een gekookt ei gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 29-07-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!