InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gebakken ei gezond?

Gebakken ei gezond?

Gebakken ei gezond? Een gebakken eitje op zijn tijd is erg lekker. Daarnaast zijn eieren erg gezond en of ze nu gekookt, gepocheerd of gebakken zijn, dat maakt allemaal niet uit. Toch? Of bestaat er wel verschil tussen deze drie soorten? Wie over eieren praat komt vaak uit op het gebied van cholesterol, want hoe zit het hier eigenlijk mee? Daarnaast kun je eieren met verschillende middelen bakken. Wat is eigenlijk het gezondste bakmiddel?

Het gebakken ei

Een ei bakken is één van de eerste dingen die je leert als je begint met koken. Het is zeer makkelijk, maar toch een goede kookoefening. Binnen enkele minuten heb je een lekker gebakken ei op je boterham liggen en kan het eten beginnen.

Bakmiddel

Het bakmiddel zorgt er voor een deel voor of een gebakken ei gezond of ongezond is. Door een zeer slecht bakmiddel te gebruiken maak je een gebakken ei namelijk niet erg gezond. Bak- en braadproducten bevatten smaakversterkers die niet bepaald gezond zijn. Daarnaast zit er veel verzadigd vet in deze bak- en braadproducten. Bovendien zijn bak- en braadproducten net als margarine en halvarine fabrieksgemaakte producten. Roomboter bevat ook veel verzadigd vet, maar de vetten en vitaminen in dit product zijn van natuurlijke komaf. Veel gezonder dus. Als bakmiddel kun je ook kokosolie gebruiken, kokosolie zorgt namelijk niet voor schadelijke stoffen wanneer het verhit wordt.

Ei met spek of bacon

Een ei met spek of bacon maakt het weer wat ongezonder. Al is het wel de perfecte combinatie, het smaakt namelijk erg lekker. Spek en bacon komen beide van het varken. Al komt bacon uit de karbonadestrook van het varken en spek uit de buik. Beide bevatten veel vet en juist ook veel verzadigd vet. Niet een erg gezonde toevoeging dus.

Het gezonde gebakken ei

Hoe maak je een gebakken ei gezond? Dit kun je maken als je een gebakken ei bakt met roomboter of kokosolie en er geen zout, spek en bacon aan toevoegt. Dan kun je genieten van alle gezonde voordelen van een ei zonder ongezonde toevoegingen.

Wat maakt een ei gezond?

Veel eiwit

Het woord zegt het al, eiwit, dat zit natuurlijk in een ei. Een goede dosis ook, meer dan 10 gram per 100 gram. Eiwit is een bouwstof voor de spieren in het lichaam. Eieren worden dan ook regelmatig door bodybuilders en fanatieke fitnessers geconsumeerd. Het eiwit zit vooral in het witte gedeelte van het ei.

Vitaminen en mineralen in eieren

Eén ei zit vol met vitamine B2, B5, B8, B11 en B12. Mineralen zijn met fosfor, jodium en selenium ook goed vertegenwoordigd in eieren. Deze goede vitaminen en mineralen maken een ei daarom erg gezond.

Maar hoe zit het nou met cholesterol in eieren?

In het eigeel van een gemiddeld ei zit 186 mg cholesterol. Per dag moet je maximaal 300 mg cholesterol binnen krijgen. Twee eieren en je zit dus al boven 300 mg. Voor mensen met diabetes, een hart- en vaatziekte of een hoog level LDL-cholesterol (slecht cholesterol) is het zelfs aan te raden om niet meer dan 200 mg cholesterol binnen te krijgen. Het voedingscentrum raadt aan om niet meer dan drie eieren per week te consumeren. Maar een onderzoek uit 2013 geeft aan dat je iedere dag één ei zonder problemen kunt eten, mits je een gezond persoon bent. Van het witte gedeelte van het ei kun je veel meer eten omdat het nauwelijks over cholesterol beschikt.

Gekookt ei vs gebakken ei

Een gekookt ei smaakt anders dan een gebakken ei. Dit omdat er bij een gekookt ei geen olie of ander bakmiddel wordt gebruikt. Daarnaast gaan er wat vitamines verloren bij het bakken van een ei. Een gekookt ei is dus gezonder. Het gevaar op salmonella is bij een gekookt ei weggenomen omdat de bacterie het niet overleeft bij een hardgekookt ei. Bij een zachtgekookt ei heb je echter nog wel de kans op de salmonella bacterie.

Gepocheerd ei vs gebakken ei

Een gepocheerd ei zit tussen een gekookt en een gebakken ei in. Je maakt het door water aan de kook te brengen, hier azijn bij te doen en met de lepel een draaikolk maken. Hier laat je het gebroken ei in vallen. Omdat een gepocheerd ei niet volledig hard van binnen is heb je een theoretische kans op salmonella. Ook al is de kans op salmonella niet erg groot, je kunt het wel krijgen. Een gepocheerd ei is wel gezonder dan een gebakken ei omdat je geen bakmiddel gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Gefrituurde vis en andere zeedieren informatie/kopenBijna iedereen heeft in zijn leven wel eens kibbeling gegeten. Kibbeling isdan ook de meest bekende gefrituurde vissoort…
Gewone broodjes gezondGewone broodjes gezondHet bekende “broodje gezond” is zo alledaags dat we er eigenlijk aan voorbij gaan dat een goed broodje gezond naast lekk…
Gebakken rijst receptenGebakken rijst is wat minder bekend dan de traditionele gekookte rijst, maar absoluut niet minder lekker. Je ziet dan oo…
Gebakken aardappelplakjes met ui en spek: lekker!Gebakken aardappelplakjes met ui en spek: lekker!In de categorie aardappelgerechten staan we stil bij een heerlijk gerecht, dat u in circa 15 minuten kunt bereiden: geba…
Vis bakken en de visbereidingVis bakken en de visbereidingGebakken vis is een populair product. Aangezien vis een duur product is, moet dit wel goed bereid worden. De bereiding v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Narciso1, Pixabay
  • http://gepocheerdei.nl/
  • http://www.livestrong.com/article/534651-does-egg-yolk-give-you-high-cholesterol/
  • http://www.egginfo.co.uk/egg-nutrition/information/vitamins-and-minerals-in-an-egg
  • http://voedzo.nl/gezond-eten/het-verschil-tussen-margarine-roomboter-en-kokosolie/

Reageer op het artikel "Gebakken ei gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 28-09-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!