InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is Heinz Sandwich Spread gezond?

Is Heinz Sandwich Spread gezond?

Is Heinz Sandwich Spread gezond? Gezond eten is belangrijk voor de gezondheid. Een zeer goede trend aangezien er veel obesitas heerst in de huidige maatschappij. Er worden bij veel producten vraagtekens gezet of ze eigenlijk wel goed voor het menselijk lichaam zijn. Sandwich Spread van het merk Heinz is zo’n product. Het is weliswaar gemaakt uit verschillende soorten groenten en dat groenten gezond zijn is duidelijk, maar het komt wel uit een potje (niet vers) waardoor er twijfel kan zijn. Dus is Sandwich Spread gezond?

Wat is Sandwich Spread?

Sandwich Spread is een spread gemaakt door Heinz. Het dient voornamelijk als brood- en toastbeleg. Sandwich Spread is gemaakt van verschillende soorten groeten, dat klinkt allemaal erg gezond, maar als je de ingrediëntenlijst van de Heinz Sandwich Spread Naturel bekijkt zul je zien dat het niet uitsluitend uit groenten bestaat:

Groenten 33% (witte kool 16%, augurken 13%, rode paprika 2,0%, uien 1,7%), water, plantaardige olie, suiker, azijn, magere melkpoeder, zout, specerijen (bevat mosterdmeel), gemodificeerd zetmeel, voedingszuur (melkzuur), verdikkingsmiddelen (guarpitmeel, xanthaangom), specerijenextract, aroma, kleurstof (paprika-extract), kruidenextracten (bevat selderij).

Zoals je ziet bestaat dus maar één-derde van de Sandwich Spread uit groenten. Ook zitten er veel toevoegingen bij. Zo zit er suiker, zout, kleurstof en verdikkingsmiddel in.

Sandwich Spread, gezond of ongezond?

Per 100 gram Naturel Tomaat lente-ui Komkommer Pikante groenten
Energie975 kJ (235 kcal)770 kJ (185 kcal)675 kJ (165 kcal)930 kJ (225 kcal)
Vet19 g12 g12 g15 g
Waarvan verzadigd1,3 g1 g0,8 g1 g
Koolhydraten15 g16 g12 g20 g
Waarvan suikers14 g15 g11 g18 g
Voedingsvezel0,8 g0,8 g0,8 g1,1 g
Eiwitten1,6 g1,5 g1,5 g1,7 g
Zout2 g1,9 g1,9 g1,9 g

Veel suiker

In de Pikante Groenten Sandwich Spread van Heinz zit het meeste suiker. Deze spread bestaat namelijk voor 18% uit suiker. Dit komt neer op 12 suikerklontjes. Ook zit er veel vet in deze spread. Heinz zelf noemt het echter een lekkere lichte spread. Te veel suiker is niet goed voor de gezondheid. Suiker is een één van de grootste boosdoeners als het gaat om overgewicht.

Weinig groenten

Op het potje van de Natural Sandwich Spread staan grote paprika’s afgebeeld. Echter zit er slechts 2% aan paprika in deze spread. Het overige gedeelte is opgevuld met witte kool en augurk. Dit lijkt op een erg misleidende verpakking aangezien witte kool en augurk niet als afbeelding op de verpakking worden vermeld.

Weinig vezel en eiwit

Van Sandwich Spread zul je niet snel vol raken aangezien er nauwelijks eiwit en vezel in zit. Dit vult namelijk veel meer dan vet.

Veel zout

In Sandwich Spread zit naast suiker ook veel zout. Te veel zout is niet goed voor de gezondheid aangezien het voor een hoge bloeddruk kan zorgen.

Verdikkingsmiddel in Sandwich Spread

In Sandwich Spread zit verdikkingsmiddel. Verdikkingsmiddel klinkt niet als een erg gezonde toevoeging, maar is dit terecht? In Sandwich Spread zit bijvoorbeeld guargom. Guargom komt uit zaden van de guarplant. Guargom is een veilig verdikkingsmiddel dat bijvoorbeeld ook in ijs wordt gebruikt. Je kunt het zelfs in losse zakken kopen aangezien het goed werkt voor het op een normaal niveau houden van het cholesterol.

Een ander verdikkingsmiddel dat in Sandwich Spread zit is xanthaangom. Dit verdikkingsmiddel zorgt voor een wat stroperig effect. Xanthaangom komt niet van een plant, maar is ontstaan door de bacteriële fermentatie uit korte suikerketens. Het omzetten hiervan naar lange suikerketens wordt polysachariden genoemd. Ook dit verdikkingsmiddel kent geen echte bijwerkingen. Wel kan er winderigheid ontstaan als je er veel van inneemt.

Als laatste zit gemodificeerd maiszetmeel in Sandwich Spread. Het woord ‘gemodificeerd’ kan wat apart overkomen, maar het lichaam ziet het gewoon als normaal zetmeel. Er komen geen stoffen vrij die het lichaam niet kan verwerken. Dus ook deze stof is veilig.

Welke Sandwich Spread is het gezondst?

Dat er veel vet en suiker in Sandwich Spread zit is duidelijk. Maar wat als je erg dol op Sandwich Spread bent, welke is dan het gezondst?

De gezondste Heinz Sandwich Spread is de komkommervariant. Dit aangezien deze Sandwich Spread bestaat uit wel 60% groenten, waarvan 43% komkommer.

Conclusie

Sandwich Spread lijkt een gezond product. Helemaal hoe het merk Heinz het in de markt zet. Op de verpakking staan bijvoorbeeld veel soorten groenten afgebeeld. Dit geeft een vertekend beeld aangezien er veel suiker en zout in Sandwich Spread zit. Je hoeft natuurlijk niet Sandwich Spread volledig te verbannen, maar je zult goed moeten kijken of het in je huidige voedingspatroon past. Als je dan toch Sandwich Spread wilt consumeren kun je het beste voor de komkommervariant kiezen aangezien hier het hoogste percentage groente in zit.
Gerelateerde artikelen
Ratio spreads met optiesRatio spreads met optiesDe ratio spread is een verhouding tussen het aantal opties long en het aantal opties short in een spread (link) die ande…
Gezonde sandwichesGezonde sandwichesWil je een beetje afvallen dan kun je het beste je tussendoortjes laten staan en de hoofdmaaltijden goed gebruiken. Daar…
Spreads in optiesSpreads in optiesEen spread is het tegelijkertijd kopen van een optie en verkopen van een andere optie op dezelfde aandeel, met verschill…
Recepten sandwiches als maaltijd of als tussendoortjeRecepten sandwiches als maaltijd of als tussendoortjeSandwiches zijn in andere landen, bijvoorbeeld Engeland, vele malen populairder dan in Nederland. Onterecht, want de san…
OptiestrategieënOptiestrategieënWe zullen de meest bekende strategieën met u langs lopen, te weten de straddle, strangle, price spread, time spread en d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peter Zoon, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.pit-pit.com/guargom.html
  • http://www.ah.nl/zoeken?rq=sandwich+spread
  • http://www.food-info.net/nl/e/e415.htm

Reageer op het artikel "Is Heinz Sandwich Spread gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 28-07-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!