InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn witte bonen in tomatensaus gezond?

Zijn witte bonen in tomatensaus gezond?

Zijn witte bonen in tomatensaus gezond? Witte bonen in tomatensaus zijn een welgezien gerecht in Nederland. Witte bonen zijn gezond, maar hoe zit het met de combinatie tussen witte bonen en tomatensaus? Is die combinatie eigenlijk wel gezond? De supermarkt schappen staan in ieder geval vol met verschillende merken. Maar welke moet je kiezen of moet je eigenlijk wel witte bonen in tomatensaus uit de supermarkt halen of is het verstandiger om het zelf te maken?

Belangrijke mineralen

Witte bonen bevatten molybdeen. Molybdeen is een redelijk onbekend mineraal, het menselijk lichaam heeft er ook maar weinig van nodig. Toch is het een erg belangrijk mineraal. Volgens het voedingscentrum is molybdeen een onmisbaar onderdeel van enzymen. Enzymen zijn eiwitten die bepaalde processen in het lichaam op gang brengen of versnellen. Molybdeen zit alleen in enzymen die nodig zijn voor de stofwisseling.

Een ander mineraal dat erg belangrijk voor de gezondheid is, is magnesium. Magnesium is goed aanwezig in witte bonen. Magnesium is nodig voor de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Bovendien geeft magnesium stevigheid aan de botten. Het draagt ook bij aan de energievoorziening van het lichaam.

Witte bonen als vleesvervanger

Als je gedroogde witte bonen koopt heb je een boon met erg veel eiwit. Hierdoor zijn witte bonen een goed alternatief voor vlees. Als je een dag geen vlees eet krijg je met witte bonen wel gewoon de benodigde eiwitten binnen.

Lage glychemische index

Witte bonen hebben een lage glychemische index. Een glychemische index is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Mensen met diabetes hebben baat bij voeding met een lage glychemische index omdat dit deze voeding voor minder bloedsuikerpieken zorgt.

Witte bonen zijn dus gezond, maar hoe zit het met de combinatie tussen de twee. Zijn witte bonen in tomatensaus gezond?
100 gram Hak Witte bonen in tomatensaus 0% zout AH Witte bonen in tomatensaus Smaakt Witte bonen in tomatensaus
Energie (kcal)9588102
Eiwitten (g)5,34,55,3
Koolhydraten (g)13,71519,3
- Waarvan suikers (g)5,15,50,9
Vet (g)1,10,20,6
- Waarvan verzadigd (g)0,100,1
Voedingsvezel (g)4,5niet vermeld7,1
Zout0,1910,8
Natrium (g)niet vermeld0,41

Witte bonen in tomatensaus bevatten door de tomatensaus veel zout en suikers. Je hebt wel 0% zout van hak, maar dit betekent niet dat er geen zout in zit, alleen minder. Het is gezonder om zelf tomatensaus te maken, dan weet je namelijk wat er allemaal in zit.

E-nummers

Witte bonen in tomatensaus bevat één E-nummer. Dit is gemodificeerd zetmeel oftewel E1400. Gemodificeerd zetmeel is zetmeel waarbij de chemische structuur veranderd is. Door de structuur te veranderen krijgt het zetmeel de gewenste technologische eigenschappen, zoals minder neiging tot retrogradatie, is het hittebestendig en wordt het vriesbestendig. Dit E-nummer wordt toegevoegd om het langer houdbaar te maken en het geeft samen met zout stevigheid aan de witte bonen.

Zoals je ziet zit er nogal wat verschil tussen de soorten witte bonen in tomatensauzen die beschikbaar zijn in de supermarkt. Vooral met het aantal koolhydraten zit er veel verschil tussen de bovenstaande soorten. Ook het voedingsvezel verschilt tussen de soorten.

Moet je dan witte bonen in tomatensaus van de supermarkt compleet vermijden?

Het is het beste voor je om alles zelf te maken, van brood t/m tomatensaus. Maar omdat veel mensen tegenwoordig geen tijd hebben om alles zelf te maken, zijn vooraf gemaakte producten lekker makkelijk. Zoals eerder beschreven zijn deze wel minder gezond. Het voedingscentrum adviseert bij witte bonen in tomatensaus dan ook om het als uitzondering te houden. Variëren met eten is hoe dan ook goed. Het is daarom belangrijk dat witte bonen in tomatensaus niet een vaste dag van de week worden.
Gerelateerde artikelen
Gemakkelijk en snel avondetenGemakkelijk en snel avondetenHeb je een keer zin in iets anders, en wil je geen uren in de keuken staan, dan is er grote keuze uit lekkere maaltijden…
Witte bonen in tomatensausZoals het nationale gerecht bij uitstek van Nederland de `Snert` is, heeft Turkije Kuru Fasulye (droge witte bonen) het…
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Maaltijd saladesMaaltijd saladesVerschillende salades voor de zwoele zomeravonden. Groene salade met kippenlevers en spek. Witlof salade met appel. Witt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mk2010, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.ah.nl
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-gevarieerd/hoe-kies-ik-gezond-keuzetabel.aspx
  • http://www.healwithfood.org/health-benefits/white-beans-navy.php

Reageer op het artikel "Zijn witte bonen in tomatensaus gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 03-04-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!