InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is ansjovis gezond?

Is ansjovis gezond?

Is ansjovis gezond? Ansjovis is bekend als smakelijke pizza topping. Alleen wat is ansjovis eigenlijk? Het is een straalvinnige vis die vers, in blik en in glas verkrijgbaar is. Welke van deze is de gezondste uitvoering om ansjovis in te kopen en wat maakt deze het gezondst? En hoe zit het eigenlijk met de hoeveelheid kwik in ansjovis?

Wat is ansjovis

Ansjovis is een straalvinnige vis. De ansjovis wordt gemiddeld 20 centimeter lang en heeft een afgeronde snuit en een korte onderkaak. De ansjovis eet voornamelijk plankton. In april trekt de ansjovis naar de kusten van Nederland en België.

Waar wordt ansjovis voor gebruikt?

In Nederland vindt je ansjovis voornamelijk terug als pizza topping. Het wordt ook geserveerd in tapas maaltijden. Daarnaast kan ansjovis gebruikt worden als dipsaus, ansjovisboter en voor in de sla.

Waar komt de sterke smaak van ansjovis vandaan?

De ansjovis wordt sterk gezouten en gepekelde ansjovis ligt dan ook een maand in zeezout. Als dit niet gebeurd krijgt het niet de smaak waar de ansjovis om bekend staat. In Spanje wordt de ansjovis echter eerst in azijn of citroensap gelegd.

Ansjovis in blik

Veel eiwit

In de supermarkt is ansjovis in blik verkrijgbaar. Dit is te vergelijken met tonijn. Ansjovis in blik bevat veel eiwit. Gemiddeld boven de 20 gram per 100 gram. Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof voor het lichaam aangezien ze als bouwsteen voor het lichaam werken en hiermee de spieren verstevigen en onderhouden.

Geen suikers

In ansjovis in blik zitten geen suikers. Dit is een voordeel aangezien men hiervan gemiddeld per dag al teveel van binnenkrijgt.

100 gram John West Ansjovis in olijfolie Princes Ansjovisfilets in olijfolie
Energie (kcal)225196
Vet (g)1412
- Waarvan verzadigd (g)2,21,7
Koolhydraten (g)--
- Waarvan suikers (g)--
Eiwitten (g)2522
Zout (g)14,516
Natrium 5,8 (g)5,8Niet vermeld

Gezonde vetten

Als je kijkt naar de ingeblikte ansjovis van het merk John West dan valt op dat er in ansjovis slechts 2,2 gram van de 14 gram vet bestaat uit verzadigde vetten. Het overige vet bestaat uit enkelvoudig vet en meervoudige omega drie vetzuren. Deze zijn erg goed voor de gezondheid en brengen dan ook een aantal serieuze gezondheidsvoordelen met zich mee. Omega drie vetzuren remmen namelijk ontstekingen en zijn goed voor het hart en de bloedvaten. Daarnaast verlagen ze de bloeddruk.

Veel zout

Er zit echter een nadeel aan ansjovis in blik. Het bevat zout, veel zout. En zout is precies zon bestandsdeel waar men niet teveel van moet binnenkrijgen. Teveel natrium (een onderdeel van zout) kan namelijk voor een hoge bloeddruk zorgen. En dat is iets wat je niet wilt hebben. Een hoge bloeddruk kan namelijk een hartaanval of een beroerte tot gevolgen hebben.

Hoeveel natrium per dag?

Het voedingscentrum adviseert een adequate inname van 1,5 gram natrium voor mensen met de leeftijd van 9 t/m 50 jaar oud. 2,4 gram is de maximale hoeveelheid natrium die een volwassene per dag binnen mag krijgen. Van ansjovis in blik moet je dus niet teveel nemen, anders raak je al snel over je maximale hoeveelheid natrium per dag heen.

Ansjovis in glas

De voedingswaarde van ansjovis in blik en in glas verschillen nauwelijks met elkaar en kunnen als gelijk gezien worden.

100 gram Verse ansjovis
Energie (kcal)102
Vet (g)2,3
- Waarvan verzadigd (g)0,8
Koolhydraten (g)0
- Waarvan suikers (g)0
Eiwitten (g)20,1
Natrium (mg)148

Verse ansjovis

Als je verse en ansjovis in blik met elkaar vergelijkt zie je dat er nogal wat verschil tussen zit. In verse ansjovis zit namelijk geen vet. Echter zitten er in ingeblikte ansjovis gezonde vetten dus deze moet je dan uit andere voedingsmiddelen halen. Omega 3 vetzuren zitten bijvoorbeeld ook in noten. Het gezonde aan verse ansjovis is dat er veel minder natrium in zit, slechts 148 mg per 100 gram. Ondanks dat er minder vetten in zitten blijft verse ansjovis wel de hoeveelheid eiwit behouden.

Kwik in ansjovis?

Ansjovis behoort tot de vissen met de laagste hoeveelheid methylkwik. Je hoeft je bij ansjovis dan ook niet zorgen te maken over de nadelen van kwik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het eten van vis is gezond en maakt gelukkigerHet eten van vis is gezond en maakt gelukkigerHet is algemeen bekend dat, dat het eten van vis een positieve werking heeft op de gezondheid. Daarom spreekt de stichti…
Ovenheerlijke pizza met courgette, geitenkaas en ansjovisHou je van pizza, maar vind je het te duur om elke week te bestellen of buitenshuis te eten? Wil je graag indruk maken o…
Antipasti, verrassend en makkelijk Italiaans!Antipasti, verrassend en makkelijk Italiaans!Onverwacht visite: deze antipasti uit Italie zijn heerlijke voorgerechtjes, maar ook uitermate geschikt als borrelhapje.…
Madrid; stad om uit te gaan; TapasAl bijna 450 jaar is Madrid de hoofdstad van Spanje. De stad die zelf al heel veel ouder is, werd in 1561 door koning Fi…
Oorsprong pasta en enkele receptenOorsprong pasta en enkele receptenPasta is niet meer weg te denken uit de keuken en heeft destijds vanuit Italië zo ongeveer de hele wereld veroverd. Welk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jenny Downing, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.ah.nl
  • http://www.livestrong.com/article/368113-are-anchovies-good-for-you/
  • http://www.zelfmaakrecepten.nl/ansjovis/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/omega-3-en-omega-6-belangrijke-vetzuren/

Reageer op het artikel "Is ansjovis gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 04-04-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vette vis
Medische informatie…
Schrijf mee!