InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Insecten eten algemeen geaccepteerd?

Insecten eten algemeen geaccepteerd?

Insecten eten algemeen geaccepteerd? Het is eerder “dubieus” te noemen in hoeverre we insecten als normale voeding betitelen en toch zijn er legio landen waar het eten van insecten algemeen geaccepteerd is. Insecten zijn zeker niet slecht voor de mens, sterker nog, ze zijn eiwitrijk en het zijn bij lange na niet die de bevuilers zoals we bijvoorbeeld ons rundvleesleveranciers kennen. Is deze houding nog in het kader van “wat de boer niet eet …..” of maakt “onbekend onbemind”?

Houding naar dieren

Enerzijds wordt er vaak aangegeven dat insecten “eng” en “vies” zijn, maar het heeft eerder te maken met het niet peilbare, ongrijpbare van insecten alsmede hetgeen we over insecten van huis uit meekrijgen. Voor menigeen wil dat zeggen dat ze vooral geweerd moeten worden. Als het echter om het eten van dieren gaat knuffelen we koeien en kijken we ze graag in de ogen, maar eten dat biefstukje ook maar wat graag op. Heel dubbel dus eigenlijk.

Insecten eten is nog heel onbekend en je eet het als het ware "anders" dan het biefstukje, de rollade of de karbonade. Insecten zijn klein en die eet je dus in totaliteit in een bepaalde hoeveelheid of verwerkt in een totaalproduct. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met de garnalen die ook nog uit de huls gehaald moeten worden of mosselen.

Duurzaam

Het duurzame aspect aan het eten van insecten, maakt het allemaal wel net iets anders als het gaat om acceptatie. We zijn immers op zoek naar alternatieven voor de “grote milieuvervuilers”* én de soms zo wrede manier waarop dieren voor de industrie nog geslacht worden. Daarnaast kan men in de toekomst (denk aan landen als China en India) - zo geven de cijfers aan - niet meer kunnen voldoen aan de vraag naar het reguliere vleesproduct.
Combineer je dit alles met voeding die weinig vet is en vooral eiwitrijk, dan kan het eten van insecten een prima alternatief zijn.

* = Broeikasgas, efficiënte omzetting van voer naar vlees en ruimte.

Gezondheidsaspecten

Universitair onderzoek geeft aan dat insecten eten ook een rol kan spelen tegen hoge bloeddruk. Het insecteneiwit kan namelijk worden gebruikt als bron van bioactieve peptiden die het ACE (een enzym) kunnen remmen. Nu zijn er wel medicijnen die hetzelfde effect hebben, maar daar heb je over het algemeen weer met bijwerkingen te maken.

Welke insecten?

Strikt genomen zijn alle insecten te eten, maar wormen en sprinkhanen zijn momenteel het meest populair onder de eters van insecten. Maar denk ook aan mieren, termieten en kevers, zij hebben naast eiwitten ook veel vitaminen in zich waar de mens wat aan heeft. Aangezien de eiwitten het overgrote deel van de insecten bevatten, zijn insecten dus bij uitstek een mager product om te consumeren.

Verkoop

Winkels

Gegeven het feit dat er steeds meer reguliere supermarkten een schap met insecten hebben ingericht, geeft dit een positieve draai aan de algemene acceptatie (die er nu nog maar mondjesmaat is).
Meelwormen zijn goed te kweken en zijn dus in steeds meer supermarkten voorradig, maar ook krekels en sprinkhanen.

Jumbo verkoopt alleen bewerkte producten “buggy balls” van meelwormen of “buggy burgers” van buffalowormen. Verder verkoopt de Sligro insecten en Hanos ook. Bij Albert Heijn is het nog niet algemeen geaccepteerd, maar een enkele franchise ondernemer binnen deze keten heeft het wel eens in de schappen liggen.

Restaurants

In restaurants zie je insecten steeds meer op de kaart staan en er zijn zelfs gespecialiseerde restaurants. Maar er zijn inmiddels ook ketens die het, zij het nog beperkt, op de kaart zetten. Een voorbeeld is Princess Hotel.

Tot slot

Het komt langzaam “los” en ook deze eetgewoontes uit bijvoorbeeld het Verre oosten komen deze richting op. Het is nog slechts een kwestie van tijd, enigszins wennen én het idee dat een insect “vies” is, alvorens ook de West Europeaan overstag zal gaan en het eten van insecten algemeen geaccepteerd wordt.
Gerelateerde artikelen
Vies en bizar eten - Van insecten tot kwallenBij 80% van de bevolking staan er geregeld insecten op het menu. Ze zijn gezond, want ze bevatten veel aminozuren, eiwit…
Insecten eten; gezond en duurzaamInsecten eten; gezond en duurzaamHet eten van insecten, ook wel entomogafie genoemd is in Nederland en België niet erg bekend, toch wordt het steeds popu…
Insecten eten heeft toekomst“Doe er ook maar een schaaltje gewokte meelwormen bij. Oh ja, en een glaasje droge witte wijn.” Je zou er bijna van kokh…
Het eten van insectenSteeds vaker hoor en lees je berichten over het eten van insecten. In vele delen van de wereld is het heel normaal om in…
Wat mogen ratten eten en wat niet?Wat mogen ratten eten en wat niet?Ratten zijn erg intelligente beestjes en ze hebben absoluut de juiste voeding nodig. Wanneer je de verkeerde voeding gee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vannick, Pixabay
  • Food & Nutrition (blad voor de sector, uitgave maart)
  • Hans Vreeman – voedingspsecialist
  • Universiteit van Gent (onderzoeksresultaten 2013, v.Uffel)

Reageer op het artikel "Insecten eten algemeen geaccepteerd?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!