InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?

Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?

Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe? Andijvie is niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken en hoewel we weten dat groenten gezond voor ons zijn, zijn we er vaak niet heel bewust mee bezig. We weten relatief weinig over andijvie, hoe gezond het is, hoe je het buiten het reguliere stamppotje toe kunt passen en wat verder de toegevoegde waarde van andijvie is. Meer over alledaagse andijvie.

De basis

Andijvie, officieel genaamd Cichorium endivia, is een eenjarige plant. Het is een bladgewas, wat een gewas is dat om het blad geteeld wordt. Wat we niet allemaal weten is dat het zeer nauw verwant is aan witlof. Het voordeel van andijvie is dat het eigenlijk nagenoeg het hele jaar beschikbaar is. Tijdens de wintermaanden halen we immers gewoon uit de Hollandse kassen. Maar er zitten wel verschillen in, want de kas andijvie is beduidend kleiner dat de exemplaren uit de volle grond.
Totaal wordt er in Nederland ongeveer 750 hectare aan andijvie geteeld.

Hoe gezond is het?

Vitamines en mineralen

Als we naar de vitamines en mineralen kijken, kunnen we stellen dat andijvie absoluut een gezonde groente is en rijk aan:
  • Vitamine A
  • Vitamine B1 / B2 / B3 / B5 / B11
  • Vitamine C
  • Vitamine K
  • Mangaan
  • Calcium
  • Koper
  • Magnesium
  • Fosfor
  • IJzer
  • Kalium
  • Zink

Bron: Tpf1959, PixabayBron: Tpf1959, Pixabay
Wat doet andijvie voor het lichaam?
Regelmatig andijvie eten is bijvoorbeeld goed voor het immuunsysteem. Het geeft je immuunsysteem als het ware een boost. Verder is andijvie goed voor de ogen het hele zenuwstelsel in het lichaam. Ook worden gifstoffen sneller uit je systeem gehaald, wat weer goed voor lever is, en dat zorgt er weer voor dat voedingsstoffen sneller en beter opgenomen worden. Tenslotte is het ook een reiniger voor het bloed in het lichaam.

Toepassing in de keuken

Behalve het bekende stamppotje (let op, niet te lang koken dan vervalt de smaak), kan je andijvie ook eten in een salade. Voeg naast wat sherrytomaatjes ook wat kappertjes, blokjes komkommer, wat walnoten en wat azijn toe en je hebt een heerlijk frisse salade. In de zomer kan je er nog wat vers fruit aan toevoegen om het een zomerse smaak te geven.

Blancheer je de groenten, dan haal je de licht bittere smaak er vanaf. Verder zie je andijvie ook steeds vaker als bijgerecht. Na kort blancheren, even besprenkelen met wat limoen of zelfs citroen. Het krijgt zo een lekkere frisse bite.

Andijvie is met verschillende vlees en vissoorten te combineren. Met kip, zeker in een salade, krijgt het een wat nadrukkelijker frisse smaak.

Bewaren

Andijvie bestaat voor een groot gedeelte uit water, dat wil ook zeggen dat het relatief snel verlept nadat het van het land gehaald is. Zorg dat je een frisse stevige krop koopt, want langer dan enkele dagen kan je het niet goed houden.

Verder moet je bij andijvie altijd rekening houden dat het erg slinkt. Van 350 gram houdt je ongeveer 200 gram over. Handig te weten als je andijvie gaat kopen.

Tot slot

Andijvie is gezond en lekker en op verschillende manieren toe te passen. Het is een verantwoorde groente om in je normale voedingspatroon regelmatig terug te laten keren. Er zit, net als bij spinazie, nitraat (wat op zichzelf onschuldig is) in en dat wil zeggen dat men adviseert het maximaal 2x per week te eten. Smakelijk eten!
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van andijvieDe geneeskracht van andijvieAndijvie is een heerlijke groene bladgroente met een beetje bittere smaak. Andijvie moet slechts kort gekookt worden and…
Gezonde groenten: AndijvieGezonde groenten: AndijvieGroenten zijn een bron van vitamines en mineralen. Wie gezond wil leven, zal groenten als vast onderdeel in zijn voeding…
Andijvie: Belgen hoeven het nietAndijvie: Belgen hoeven het nietDe bijzondere smaak van andijvie bevalt niet iedereen. Belgen zijn er bijvoorbeeld niet gek op en prefereren witlof. Op…
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van andijvieTuinieren; tips en trucs voor het telen van andijvieHet verschil in smaak tussen verse andijvie uit eigen tuin en andijvie uit de supermarkt of bij de groenteboer vandaan i…
Wat is gezond eten tegen veroudering?Gezond eten met voldoende gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels ligt aan d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jensb, Pixabay
  • V. Brechtel - diëtist
  • Afbeelding bron 1: Tpf1959, Pixabay

Reageer op het artikel "Andijvie, hoe gezond is het en hoe pas je het toe?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!