InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond: Gezonde alternatieven voor suiker

Gezond: Gezonde alternatieven voor suiker

Gezond: Gezonde alternatieven voor suiker Suiker geeft smaak aan veel producten; zonder suiker zouden sommige voedingsmiddelen zelfs vies of leeg smaken. Hoe zou bijvoorbeeld cola smaken als de zoetheid eruit weggehaald wordt? Of snoep? Hoewel suiker veel smaak kan geven aan producten, is het grote nadeel van suiker dat we er veel te veel van binnenkrijgen. Hoewel een zekere hoeveelheid suiker zeker benodigd is, het lichaam heeft nou eenmaal ook aan suiker behoefte, is dit vele malen minder dan dat we dagelijks binnenkrijgen. Het minderen in suikerverbruik is daarom essentieel voor een gezonde levensstijl.

Gezondste alternatief voor suiker

De beste vervanging van suiker is het minderen van zoet eten, zonder de suiker te vervangen door een ander product. Dit klinkt makkelijk, maar we zijn zo gewend geraakt aan de zoete smaak van veel van ons voedsel, dat we ons maar lastig los kunnen maken van deze "verslaving" aan zoetheid. Het niet meer gebruiken van suiker bij het zelf koken, of het niet meer gebruiken van suiker in de koffie of thee lijkt simpel, maar het kost de meeste mensen toch zo'n 2 tot 3 weken om aan een minder zoete levensstijl te wennen. Dat klinkt wellicht vreemd, maar de gewenning aan suiker is ook daadwerkelijk als een verslaving te beschrijven, het lichaam is namelijk fysiek ook gewend en afhankelijk geraakt van de grote hoeveelheden suiker.

Light of suikervrij, gezond?

Natuurlijk zijn niet alle suikers volledig uit te bannen uit het eten, maar dit hoeft gelukkig ook niet. Een glas cola op zijn tijd is goed mogelijk, ook zonder suikerinname. Veel producten zijn tegenwoordig verkrijgbaar zonder toegevoegde suiker, de veelvuldig verkrijgbare cola met zoetstoffen (onder de noemer light, zero of 0%) is hiervan een goed voorbeeld. Ook in producten waarvan het misschien niet verwacht wordt zit vaak veel suiker, zo bevatten vruchtendranken vaak een grote hoeveelheid toegevoegde suiker die slechts opgemerkt wordt door in de tabel met de voedingswaarde te kijken. Let wel; vruchtensap is volgens de wet iets anders dan vruchtendrank, de eerste bevat over het algemeen alleen natuurlijke suikers. Gelukkig zijn ook op dit gebied al veelvuldig alternatieven verkrijgbaar, zoals de gezondere light vruchtendranken. Let wel op; light betekent niet altijd dat er helemaal geen suiker in een product zit! Light kan ook aangeven dat er minder suiker in zit dan de reguliere variant. Van belang is het daarom om altijd de tabel met de voedingswaarde van het product door te nemen alvorens er vanuit te gaan dat een light product geen suiker bevat. Wel is een light product in bijna alle gevallen een gezonder alternatief dan de variant met suiker.

Gezonde suikervervangers

Ook bij het zelf klaarmaken van eten is het mogelijk om gezonde suikervervangers te vinden. Zo zijn er de veelvuldig verkrijgbare zoetjes, die veel gebruikt worden in koffie of thee in plaats van de ongezondere suiker. Hoewel het al eerder is aangehaald dat het het beste is om zo veel mogelijk af te kicken van de verslaving aan zoetheid, is het indien dit niet goed lukt een goed alternatief om een zoetje te gebruiken.

Natuurlijke suikers als gezond alternatief

Andere alternatieven voor suikers zijn te vinden in de natuurlijke zoetstoffen die dezelfde zoetheid bieden als suiker, maar dit op een gezondere manier aan het lichaam afleveren. De fabriekssuikers zoals wij deze kennen, in een suikerklontje of in de zak losse suiker uit de supermarkt, hebben een hoge glycemische indexwaarde. Deze suikers worden snel afgebroken en hierdoor komt de glucose plotseling in het bloed terecht. Het gevolg is dus een sterk schommelende bloedsuikerspiegel, met als resultaat de bekende vetopbouw en een verhoogde kans op suikerziekte. Bij suikers met een lage glycemische indexwaarde komt de glucose veel geleidelijker vrij in de bloedbaan, waardoor deze risico's sterk verminderen en de vetopbouw ook stukken minder is. Een prettig gevolg hiervan is dat het nuttigen van suikers met een lage glycemische indexwaarde er ook voor zorgt dat het hongergevoel langer op zich laat wachten dan bij fabriekssuikers. De suikers met een lage glycemische indexwaarde zijn met name te vinden tussen de natuurlijke suikers, zoals honing of ahornsiroop.

Honing als gezond alternatief voor suiker

Honing is een natuurlijk en gezond alternatief voor suiker, hoewel ook honing natuurlijk met mate genuttigd moet worden. Naast een zoete smaak, biedt honing ook extra voedingsstoffen. Let wel op dat honing een andere smaak aan gerechten geeft dan suiker; velen waarderen de smaak van honing in bijvoorbeeld de thee beter dan die van suiker, maar dit is per persoon verschillend. Ook honing moet wel met mate genuttigd worden, aangezien het alleen gezonder is dan suiker, maar niet gezond op zich; ook het eten van teveel honing kan een sterke schommeling in de bloedsuikerspiegel veroorzaken, zij het minder dan bij fabriekssuikers.

Ahornsiroop

Ahornsiroop is vooral bekend uit de USA, waar het vooral gebruikt wordt bij de bekende American Pancakes. De Esdoorn boom bied een sap dat gebruikt wordt om ahornsiroop van te maken. Deze siroop is caloriearm in vergelijking met honing of suiker (hoewel er nog steeds veel calorieën inzitten!) en zorgt voor een lagere bloedsuikerschommeling dan bij honing of suiker. Ahornsiroop is wel lastiger te verkrijgen dan suiker of siroop en wordt vaak met andere soorten siroop gemengd. Pure ahornsiroop is het gezondste, aangezien in de andere varianten toch vaak suikers zitten die een hoge glycemische indexwaarde hebben.

Stevia

Stevia is momenteel sterk in opkomst als vervanger voor suiker en is ook meteen een van de gezondste alternatieven voor suiker. Het is caloriearm en veroorzaakt vrijwel geen bloedsuikerspiegel schommelingen. Daarnaast is het beter verkrijgbaar dan ahornsiroop en is de kwaliteit vaak beter verantwoord. Wel is het product nog aan de duurdere kant, maar het biedt dan ook de nodige voordelen als suikervervanging.

Lees verder

© 2015 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker zijn een absolute must. Het overvloedige gebruik van suiker in de dagelijkse voeding k…
Minder suiker etenMinder suiker etenWe doen het bijna allemaal: te veel suiker eten. De meeste mensen krijgen dagelijks een gigantische hoeveelheid aan suik…
Verschillende soorten suikers en zoetstoffenVerschillende soorten suikers en zoetstoffenEr zijn heel veel verschillende soorten suiker en zoetstoffen. Daarbij wordt vaak een indeling gemaakt op basis van de s…
Stevia, hét alternatief voor suiker?Stevia, hét alternatief voor suiker?We zien het steeds vaker opduiken in allerlei producten, stevia. We weten inmiddels dat geraffineerde kristalsuiker simp…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Bronnen en referenties
  • http://foodness.nl/blog/detail/104/suikervervangers_wat_is_het_beste_alternatief_voor_suiker
  • http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/suiker-de-alternatieven/
  • http://sochicken.nl/zonder-suiker
  • http://jenaidavanwijk.com/alternatieven-voor-suiker/

Reageer op het artikel "Gezond: Gezonde alternatieven voor suiker"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 09-01-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Een gezonde levenswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!