InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Minder suiker eten

Minder suiker eten

Minder suiker eten We doen het bijna allemaal: te veel suiker eten. De meeste mensen krijgen dagelijks een gigantische hoeveelheid aan suiker binnen. Vaak gaat dit onopgemerkt, omdat in veel producten suiker 'verstopt' zit. De producten lijken ogenschijnlijk gezond, maar ondertussen zitten ze boordevol met suiker. Minder suiker eten is voor bijna iedereen een goed idee. Hieronder lees je waarom en vind je alternatieve producten voor suiker.

Aangeboren voorkeur voor zoet

We zijn met zijn alle verzot op suiker en eten er vaak veel te veel van. Voorkeur voor het eten van vette, zoete producten is aangeboren. We worden er blij en gelukkig van. De voedingsbranche maakt makkelijk gebruik van onze hang naar zoete producten, door suiker aan allerlei producten toe te voegen. Zelfs in producten waarvan je dit op het eerste gezicht niet verwacht zitten vaak toegevoegde suikers. Zo zit in brood, thee (ja, zelfs als je geen schepje suiker toevoegt), yoghurt en in pastasaus toegevoegde suiker.

Suiker is verslavend

Het lastige aan suiker is dat de behoefte aan suiker niet vermindert als je een product met suiker nuttigt, maar juist toeneemt. Hoe meer suiker je eet, hoe meer je lichaam om suiker gaat vragen. Het eten van suiker zorgt ervoor dat het lichaam insuline aanmaakt. Insuline verwerkt suiker. Wanneer er insuline wordt aangemaakt daalt de bloedsuikerspiegel in het lichaam, waardoor het lichaam weer zin krijgt in suiker. Vanwege deze verslavende werking is suiker goud waard voor de voedingsindustrie. Mensen zullen steeds meer willen van een product waar suiker in zit.

Te veel suiker is ongezond

Te veel suiker nuttigen is ongezond en brengt schade in het lichaam aan. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bloeddruk van het lichaam wordt verhoogd. Door een verhoogde bloeddruk ontstaat weer een grotere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Daarnaast kan het eten van teveel suiker schade brengen aan de lever. Niet te veel suiker nuttigen is dus belangrijk voor een goede gezondheid.

Alternatieve producten voor suiker

Het beste is om gewoon minder producten te eten waar suiker in zit. Toch is dit voor de meeste mensen moeilijk en gaan ze op den duur zoete producten missen. Gelukkig kan suiker vervangen worden voor alternatieve zoete producten, welke veel gezonder voor het lichaam zijn.

Fruit

Het meest gezonde alternatief voor suiker is fruit! Fruit bevat vezels, waardoor de suiker niet zo snel in het bloed wordt opgenomen. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel maar weinig, waardoor het lichaam niet onmiddellijk zin krijgt in nog meer zoete producten. Suikers uit fruit zijn hierdoor niet verslavend.

Honing

Een ander alternatief voor suiker is honing. Honing zit boordevol met vitaminen, mineralen, antioxidanten en aminozuren. Wel is het van belang dat je let op welke honing je aanschaft. Honing uit de supermarkt bestaat bijvoorbeeld vaak voor een groot deel uit suikerwater en is daarmee absoluut geen gezond alternatief. Wil je honing gebruiken als alternatief voor suiker snuffel dan eens rond op internet of in een biologische supermarkt waar rauwe honing wordt verkocht.

Stevia

Stevia vind je vaak terug in suikervrije recepten en wordt veel gebruikt voor het bereiden van bijvoorbeeld lekkers als taarten en is een zeer gezond alternatief voor suiker. In stevia zitten onder andere mineralen, calcium, ijzer, vitaminen en kalium. Ook voor stevia geldt helaas dat er veel bewerkte producten op de markt zijn.

Palmsuiker

Palmsuiker bevat veel meer vitaminen en mineralen in vergelijking met normale suiker. Let er wel weer op dat je zuivere palmsuiker aanschaft. Veel palmsuiker dat te koop is in de winkels is vermengd met rietsuiker, een niet zo gezond alternatief voor suiker.

Ahornsiroop

Ahornsiroop is rijk aan voedingsstoffen. Daarnaast is het een onbewerkt product! Een zeer goed alternatief voor suiker dus.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips om minder suiker te gebruikenTips om minder suiker te gebruikenSuiker wordt vaak toegevoegd aan dranken en voedingsmiddelen want een zoete smaak vindt bijna iedereen lekker. Vooral in…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Wat doet suiker met je?Wat doet suiker met je?Steeds meer mensen beginnen eraan; suikervrij eten. De supermarkten liggen vol met suikervrije, koolhydraat arme product…
Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Iedereen weet dat het eten van suiker niet verstandig is wanneer je wilt afvallen. Suiker is een echte dikmaker. Toch zi…
Verschillende soorten suikers en zoetstoffenVerschillende soorten suikers en zoetstoffenEr zijn heel veel verschillende soorten suiker en zoetstoffen. Daarbij wordt vaak een indeling gemaakt op basis van de s…
Bronnen en referenties
  • GezondNu. Health trends
  • Zonder suiker. Anne Reuzenaar. ISBN: 9789021553313

Reageer op het artikel "Minder suiker eten"

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 16-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!