Gezond: Gezonde alternatieven voor friet

Gezond: Gezonde alternatieven voor friet Een gezonde levenswijze en friet gaan niet goed samen, maar toch zou het zonde zijn om friet vaarwel te zeggen! Het maakt simpelweg een te groot onderdeel uit van ons maaltijdrepertoire om dit eenvoudig te kunnen schrappen. Niet alleen wordt het vaak als hoofdmaal genuttigd, maar het wordt ook vaak als bijgerecht bij bijvoorbeeld een biefstukje gegeten. Gelukkig zijn er ook gezonde alternatieven voor friet die een zeer goede vervanging kunnen bieden voor de ouderwets gefrituurde friet!

Groentefriet

Een van de alternatieven is groentefriet. Deze groentefriet is gewoon verkrijgbaar in diepvrieszakken, maar helaas nog niet bij iedere supermarkt. In plaats van aardappel wordt bij de productie van deze friet gebruik gemaakt van maïs, witte bonen en wortel. Hierdoor bevat de groentefriet meer voedingsstoffen dan de ouderwetse aardappelfriet, maar groentefriet wordt in principe nog steeds in de frituurpan gemaakt. Om het gezonder te maken kan er gekozen worden voor een andere bereiding, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een actifry pan waarbij de friet gemaakt kan worden met slechts een minimale toevoeging van olie (halve lepel voor een volle pan)

Ovenfriet

Het grootste nadeel van friet is dat het gemaakt wordt in een bad van olie, waardoor al deze ongezonde oliën opgezogen worden door de friet en uiteindelijk in ons lichaam terecht komen. Ovenfriet is daardoor een veel gezonder alternatief dan friet uit de frituur, echter is er wel een smaakverschil merkbaar tussen friet uit de frituur en ovenfriet. Let wel; ovenfriet is net als de gewone friet al een keer in olie gebakken, waardoor het niet helemaal vetvrij is! Ovenfriet is tegenwoordig goed verkrijgbaar.

Zelfgemaakte ovenfriet

Een goed alternatief voor ovenfriet uit de supermarkt is het zelf maken van ovenfriet. Dit vereist wel wat meer moeite, maar is hierdoor wel stukken gezonder. Ovenfriet kan gemaakt worden door aardappels in de gewenste vormen te snijden, te begieten met wat olie (olijfolie of kokosolie) en vervolgens in een voorverwarmde oven van 180 graden te leggen. Na ongeveer een half uurtje zijn de frieten klaar en kan er wat zout opgedaan worden. Let wel op met de hoeveelheid zout, in principe krijgen we met onze normale voeding al teveel zout binnen, waardoor het extra toevoegen van zout alleen maar schadelijk is voor ons lichaam!

Zelfgemaakte zoete aardappel ovenfriet

Ovenfriet van zoete aardappel wordt op dezelfde wijze gemaakt als ovenfriet van gewone aardappelen. Wel is het zo dat de zoete aardappel in feite geen aardappelsoort is, maar een soort knol. De zoete aardappel bevat dan ook meer voedingsstoffen, mineralen en vitaminen dan de normale aardappel. Daarnaast geeft het eten van zoete aardappelen sneller een vol gevoel, dankzij de gezonde vezels die er inzitten.

Zelfgemaakte knolselderijfriet

Net als de zoete aardappel ovenfriet, biedt knolselderijfriet een goed alternatief voor de normale aardappelfriet. Knolselderijfriet wordt net als de zoete aardappel ovenfriet gemaakt in de oven en biedt ook de gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel. Wellicht zelfs een idee om deze verschillende soorten af te wisselen! De bereiding van knolselderijfriet heeft wel wat meer voorbereidingen nodig; de knolselderij moet eerst in de juiste vorm gesneden worden en dan een vijftal minuten gekookt worden in water. Daarna moeten ze met olie (kokosolie of olijfolie) besprekend worden en kunnen ze in de oven gelegd worden. Extra smaken zijn uiteraard altijd toe te voegen, zoals wat kruiden, knoflook of paprikapoeder!

Actifry

Het bereiden van friet in een actifry is een gezond alternatief voor het frituren. Let wel op, diepvrieszakken met friet zijn voorgebakken in olie en zijn hierdoor minder gezond. Zelfgesneden friet, of vers gesneden friet uit de koelingafdeling van een supermarkt, zijn niet voorgebakken en bevatten daardoor niet alle extra olie. Het bereiden van friet in een actifry vereist slechts een halve lepel olie, terwijl het eindresultaat toch knapperig genoeg is! Let wel, waar frituren relatief snel klaar is, heeft de actifry toch snel al meer dan een half uur nodig!

Lees verder

© 2015 - 2020 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezond: Gezonde alternatieven voor friet"

Reactie

Kimberley Pex, 21-02-2015 14:11 #1

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: Januari 2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Een gezonde levenswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!